2024-08-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Tror det är betydligt fler än 1000 ukrainska soldater inne i Kursk

Ja den där siffran om 1000 är från första dagen typ. Helt annan situation nu. Vi snackar nog snarare om 20-40.000 soldater inkl stödpersonal. Ukraina ser även till att rotera sina soldater så de är utvilade, en del slåss även på natten.

Misstänker att stora delar av Ukrainas framgångar är för att ryssarna saknar teknik för att slåss i nattens mörker. Det är därför som de blir överkörda hela tiden. Sedan är himlen full med drönare som letar efter mål att attackera så minsta rörelse blir jobbig på dagen.
Citera
2024-08-16, 18:10
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men vägen dit är vansklig och Ryssland har kärnvapen. För USA gör det nog inget om Europa blir indraget och ödelagt, om det gör USA säkrare.

Vad jag gillar med republikanerna är att de är mer villiga att låta Europa sköta sig självt. Det duger inte att vi har politiker i Europa som för en Rysslandspolitik som är beroende av USAs beskydd, vilket kan ändra sig från en president till en annan.
Det har tidigare redogjorts för i tråden hur en kärnvapeneskalering går till. Det innebär inte att ryssarna hipp som happ drar ett taktiskt kärnvapen för att de blir "sura". Så sluta tjata om det här. Trådämnet är ju Ukrainas motoffensiv i Ryssland.
Citera
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Så bara för att Putin har kärnvapen så ska resten av Europa vika sig?
Så nu när Ukraina har momentum och har björnen på fall, då ska vi backa?
Hela världen vinner på att Ryssland förlorar nu, framförallt de närmsta grannarna.
Vad har Ryssland egentligen gett mänskligheten, förutom revolutioner och död?
Ukraina har inte Ryssland på fall. Det är en ganska liten operation än så länge, men jag frågar mig vart vi är på väg. Mot Rysslands fall eller Europas ödeläggelse?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är svårt.

Pro-Ukraina karta: Deepstate map (googla fram själv)

neutral: Suriyakmaps:
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1V8NzjQkzMOhpuLhkktbiKgodOQ27X6IV&ll=48 .91897199336309%2C34.80309134999999&z=6

Pro-rysk: Rybar (googla fram själv)

Ta ett genomsnitt mellan dessa. Just nu har pro-ukrainska kartor ett eftersläp. Så territoriet som de visar kommer antagligen att vara mindre än vad Ukraina faktiskt kontrollerar.

Generellt sett så ljuger dessa karttjänser förvånansvärt lite om vem som kontrollerar vad, det är bara små detaljer de ibland är oeniga om. Samt rätt väsentligt just nu, vad som är okontrollerad yta, gråzonen som bägge kombattanter har viss kontroll över på ett eller annat sätt.

Absolut, generellt setts har vi varit hänvisade till just ryska militärbloggare där nyheter om hur det hela utvecklas i Kursk regionen. Orsaken är att västerländska kartor har en fördröjning på ca 2 dygn, detta beroende på att man vill upprätthålla operativ säkerhet för de ukrainska styrkorna. Men de bästa västerländska kommentatorerna på Youtube använder sig av både ryska militärbloggares kartor och västerländska, och gör egna bedömningar.

Så skall man tro de ryska militärbloggares så är Kornevo, (Korneva) , i princip, inringat. Men, ändå, så fortsätter Ryzzland att sända konvojer dit, med vad det verkar vara, nybakade ryska värnpliktiga, som blir massakrerade i HIMARS anfall. Hur som helst så är det utmärkt att, dels, ryska soldater blir dödade, innan de når fronten, och dels att Koronevo , (Koroneva) kanske är helt inringat.

Stämmer detta så är Ukraina på väg att ha erövrat de små huvudorten i två distrikt i Kursk. Obasten , i sig, har bara runt 1 miljon invånare och dess huvudort Kursk runt 400 000. Det är en landsbygd-oblast, som dock har viktiga tillgångar av järnmalm och sällsynta jordartmetaller, samt är hem för den beryktade gasmätningstationen och ett hyfsat stort kärnkraftverk.
Citera
2024-08-16, 18:11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ja den där siffran om 1000 är från första dagen typ. Helt annan situation nu. Vi snackar nog snarare om 20-40.000 soldater inkl stödpersonal. Ukraina ser även till att rotera sina soldater så de är utvilade, en del slåss även på natten.

Misstänker att stora delar av Ukrainas framgångar är för att ryssarna saknar teknik för att slåss i nattens mörker. Det är därför som de blir överkörda hela tiden. Sedan är himlen full med drönare som letar efter mål att attackera så minsta rörelse blir jobbig på dagen.
En jävla massa drönare lär vara aktuella, ja. Jag utgår ifrån att det är egentillverkade drönare som Ukraina masstillverkar.
Citera
2024-08-16, 18:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Och det spelar heller ingen roll, om Ryssland väljer kärnvapen kan ingen göra något åt den saken. Det är det ryska valet men med sådant val följer också dess förintelse. Självklart kommer även västvärlden drabbas illa men det kan vi inte göra något åt. Ryssland måste förstöras.
Det tycker Pentagon också, men jag önskar att de kunde mötas i Berings sund istället i Europa.
Citera
2024-08-16, 18:13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ukraina har inte Ryssland på fall. Det är en ganska liten operation än så länge, men jag frågar mig vart vi är på väg. Mot Rysslands fall eller Europas ödeläggelse?
Rysslands fall är Europas räddning, inte tvärtom. Sen om Ukrainas hittills "lilla" motoffensiv kan få Ryssland på fall, ja inte av egen kraft, men kanske kanske genom att Ryssland imploderar.
Citera
Medlem
Vad gör ryzzarna som blivit kvar i Kursk?
Ja, de plundrar sina grannars hus när de flytt.
https://x.com/wartranslated/status/1824369075461468413

Detta värdelösa skitfolk av tjuvar.
Citera
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:

Visst ska alla lägga sig på rygg, när någon hotar med kärnvapen.
Eller…
Ska alla skaffa sig kärnvapen, så balanserar man varandra.
Skitbra 👍
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:

Ryssland är ju en del av Europa, så gör ditt val.
Liknelsen med David mot Goliat har aldrig varit mer träffande än nu.
Citera
2024-08-16, 18:14
Medlem
Citat:

Rysslands fall helt klart. Det krävs väldigt många atombomber för att ödelägga Europa och det är rent praktiskt omöjligt med tanke på Europa har också starkt luftförsvar, kommer reagera kraftfullt och så vidare på ett sådant angrepp.
Citera
2024-08-16, 18:20
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ukraina erövrar ryskt land på samma sätt som ryssarna tog ukrainskt land. Något annat har i alla fall inte framkommit i de större medier jag läst om detta. Inga löften om att inte annektera områdena.

Två bråkstakar som invaderar varandra. En stor miss av Zelensky.

Hinner tyvärr inte mer diskussion för tillfället.
Miss? Han har ju medvetet dragit ner pootins byxor och förnedrat honom, en förnedring likt denna har väl inte hänt någon annanstans i modern tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in