2024-08-16, 10:49
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Twitterkontot(det första) är en av USAs mest välansedda militäranalytiker under Ukrainakriget, Rob Lee (War On the Rocks), och källan är Wall Street Journal. Han har varit vid fronten flera gånger med ukrainska trupper och har bra kontakter.

Nu kommer du dock ändå inte att ta till dig faktan, du kommer fundera febrilt tills du och en annan vän här inne har bekräftat varandra i att den inte stämmer.

Det andra twitter-kontot får du gärna undersöka mer i detalj, det är nytt för mig.

Med 24k följare?

Är.du ute och seglar nu igen?
Citera
2024-08-16, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag funderar på varför bataljonschefer utmed fronten erkänner sina svagheter för fienden. Något som alla bataljonschefer i alla krig någonsin lär sig att aldrig göra.

Det är nästan som att någon har sagt åt dem att framställa sig så.

Det går inte ihop.

Nej, när sådana påståenden uppges komma från befäl vid fronten är det inte mycket att lita. Att offentliggöra sådana saker är ju ovärderlig hjälp till fienden, om de är sanna.

Påstås ett befäl säga en sådan sak är det antingen en lögn i avsikt att ge fienden vilseledande information, eller så är uppgiften förvanskad av någon i propagandasyfte. Är ju också intressant att denna typ av uppgifter sällan kommer från en namngiven person, utan från ett "befäl i bataljon X".
Citera
2024-08-16, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Listan över ryska förluster stämmer uppenbarligen inte om man räknar från att Kursk-offensiven startade. Men han skriver att listan visar förluster sedan hans senaste update, och det är oklart när den var.

De ryska stridsvagnsförlusterna stämmer nog utifrån de bilder jag sett, men det har ju också cirkulerat bilder på en utbränd rysk militärkonvoj med flera militärlastbilar och andra fordon, och den finns inte med. Men det kan då ha skett innan hans senaste update.

Den ska man komma ihåg att Kursk-området var i det närmaste obevakat av ryzzen, så det är inte konstigt om Ukraina slagit ut få stridsfordon där.

Jag tror inte att några siffror från slaget om Kursk är inräknat i den statistik som rullat på sedan 2022. Den visar fortfarande siffror som är mer i linje med vad som händer vid fronten i ockuperade Ukraina.

Men jag kan inte svära på det. Tänker bara att siffrorna skulle svängt mycket mer om även Kursk var inräknat. Sedan har det även kommit in rapporter att ryssarna fortfarande pressar på vid den gamla fronten och har inte lagt ner sina aktiviteter där.
Citera
2024-08-16, 10:54
Medlem
Reimers avatar
Fin liten film om hur effektiva AFU är om de inte hålls i strypkoppel av väst.

Citat:
Footage dated 6 August shows the 80th Brigade entering Russia through the Sudhza checkpoint on the first day of the incursion, obliterating it to pieces and forcing the garrison to surrender.

https://x.com/wartranslated/status/1824359607872967116
Citera
2024-08-16, 10:56
Avstängd
psychicsailors avatar
Kom igen nu.

Jag har blivit taggad 8 gånger för att jag delade den här länken:

https://x.com/RALee85/status/1824307967157563799

Ingen av de 4 första inläggen jag såg debunkade om Rob Lee har rätt eller inte. Jag konkluderar att länken är korrekt.
Citera
2024-08-16, 10:58
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ryssland kommer inte att återhämta sig i nutid.
Ett misslyckat krig mot ett grannland som stöds av västvärlden (som sitter på all forskning och fräsch teknologi), är en världshistorisk katastrof.

De sår som rivits upp, kommer inte att läka på decennier. Herregud tänk vilka infektioner som kommer att uppstå när det pågår dubbla invasioner 😵

Jag brukar jämföra Ukraina och Ryssland med Mexico och USA. Tänk om USA försökte invadera Mexico och det slutade med att Mexiko etablerade en bas i Texas 😂

Det är på nivån Putin är nu.

Det är så bottenlöst pissuselt, så det finns inte.

Om inte annat, är Putin förnedrad.

Folk kommer att skratta åt honom om 100 år. Och om 200 år......
Väldigt bra skrivet och fin analogi med USA/Mexico 👍

Det är värt att betona att vad som än händer så har Ryssland förlorat:
Låt säga att kriget skulle sluta med en frusen konflikt eller att Ryssland på något sätt med militär överlägsenhet tvingar Ukraina att ge upp sina territorier i syd och öst. I en sådan situation skulle ändå Ukraina aldrig släppa vad Ryssland gjort mot dem. Ryssarna skulle utsättas för ukrainska attentat och sabotage, och hela världen skulle påminnas av Ukraina att inte handla med Ryssland eller på något sätt ha med dem att göra. Ukraina skulle på alla tänkbara sätt sabotera Rysslands internationella handel och låta lönnmörda ledande politiker. Risken är att det också skulle utvecklas till gerillakrigföring som är farligare för den ryska befolkningen, med terrorattentat riktade mot civila platser. Ryssen skulle aldrig gå säker.

Om kriget slutar så som diktator Putin tänker sig, med ett förnedrat Ukraina, så är alltså Ryssland kört under väldigt lång tid framöver. Men det kan finnas hopp om en diplomatisk lösning i framtiden som återställer Rysslands relationer med omvärlden.
”Tiden läker alla sår” sägs det ju, och om några decennier kanske ett annat Ukraina med en annan befolkning och ledning kan tänka sig en kompromiss med ett nytt och annorlunda Ryssland.
Citera
2024-08-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Listan över ryska förluster stämmer uppenbarligen inte om man räknar från att Kursk-offensiven startade. Men han skriver att listan visar förluster sedan hans senaste update, och det är oklart när den var.

De ryska stridsvagnsförlusterna stämmer nog utifrån de bilder jag sett, men det har ju också cirkulerat bilder på en utbränd rysk militärkonvoj med flera militärlastbilar och andra fordon, och den finns inte med. Men det kan då ha skett innan hans senaste update.

Den ska man komma ihåg att Kursk-området var i det närmaste obevakat av ryzzen, så det är inte konstigt om Ukraina slagit ut få stridsfordon där.

Ok, jag förstår. Misstänkte nästan att siffrorna inte var riktigt korrekta (plus att de kom från snedseglaren). Kan säkert stämma med stridsvagnsförlusterna men ryskt manskap måste ha dött i större utsträckning.
Citera
2024-08-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russophobia
Att Sumy riktningen från Ukrainas sida ramlade sönder på mindre än en vecka beror på stor del av att deras comaderpost bestående av 117' th troops brigade blev utslaget samt att de då förlorade 10 stycken officerare på ett enda bräde.

Vilket då resulterade i förtvivlan för de lägre
Ukro - varelserna som nu då springer omkring som yra höns med avskurna försörjningslinger.

Var det inte 100 Natoofficerare? Förstärkta noskoner?

Du drar skit ur arslet och det finns en särskild tråd för dig och andra som sysslar med sådant.
Citera
2024-08-16, 11:09
Medlem
Intressant utveckling:

Legion "Freedom of Russia" vädjade till den ryska militären mot bakgrund av striderna i Kursk-regionen
Roman Petrenko – fredagen den 16 augusti 2024, 10:52

"Volontärer från legionen "Freedom of Russia", som kämpar på Ukrainas sida, uppmanar den ryska militären att kapitulera med möjligheten att byta till den ukrainska försvarsmaktens sida.

Källa: Legion "Freedom of Russia "

Bokstavligen: "Dina politiker, som sitter i den varma ryggraden, rekommenderar starkt att inte kapitulera, utan att spränga dig själv med din egen granat. Men hundratals ryska soldater ignorerar den kriminella ordningen, väljer att leva och inte dö för en ny regementsmedalj eller en annan Gerasimov herrgård."

Denna lösning är ett hälsosamt alternativ till sinneslös död.

Vi uppmanar alla militärer från Ryska federationens väpnade styrkor att frivilligt kapitulera som fångar av väpnade styrkor, som era kamrater gjorde. Och för dem som har en önskan att fortsätta kämpa för en normal framtid för Ryssland, finns det ett järnalternativ att gå med i legionen.

Detaljer: Volontärer sa att de är redo att prata med alla som är villiga att vända sina vapen mot Kreml."

ryska fångar

https://www.pravda.com.ua/news/2024/08/16/7470635/

Ryska soldater erbjuds här ett alternativ.
Citera
2024-08-16, 11:12
Medlem
Reimers avatar
Offensiven fortsätter.

Citat:
Russian forces report there is now fighting in Kolychevka northwest of Korenevo.

https://x.com/WarMonitor3/status/1824372202046709865
Citera
2024-08-16, 11:20
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Kom igen nu.

Ingen av de 4 första inläggen jag såg debunkade om Rob Lee har rätt eller inte. Jag konkluderar att länken är korrekt.

Vart kan man läsa mer om denna väl ansedda Rob Lee? Sökte men finns inte mycket att läsa.

Lite märkligt kan man tycka!?
Citera
2024-08-16, 11:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Kom igen nu.

Det är nog ingen som ifrågasätter informationen utan mer källan.

Om du spelade en fotbollsmatch, hade du under halvlek avslöjat för en reporter att din vänsterback är dålig på långbollar?

Sedan har ju rekryteringen i Ukraina varit dålig sedan minst 1.5 år tillbaka enligt västmedia. Hur kan man kriga vidare så länge om det är så dåligt?

Ser tre möjligheter:
1) Det är ren bluff
2) De har betydligt mindre förluster än Ryssland och kan erkänna detta för det gör ingen skillnad
3) De vet att Ryssland har lika stora rekryteringsbesvär

Annars finns det ingen vinning alls i uttalandet.
Senast redigerad av Conception 2024-08-16 kl. 11:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in