Ähum, du verkar ha missat det men Escobar-familjen förlorade all sin makt och rikedomar strax efter att Pablo sköts ihjäl i början av 90-talet.
Men skulle någon vilja ha lite info om Escobar så är det enklast att fråga Pablos son Joaquin (stavning?) som arbetar som arkitekt i Argentina (eller om det är Chile). Joaquin tar avstånd från Pablos illdåd och håller föreläsningar om det.
Makten förlorade de ja, men hur vet du att de förlorade alla rikedomar?
Såklart gissar jag bara men det verkar osannolikt att det inte skulle finnas något undanstoppat någonstans, så enorm som tillgångarna var.
Varför ska de fråga någon som tydligt tagit avstånd från det hela? Rimligtvis så vet han inte ett skit efter det.
Han var ju 2 faced som fan tillslut. Han kallade alla som vill bo i Sverige misslyckade losers och att ingen borde vilja ha någon som helst kontakt med staten. Sen i slutändan så bönar Han och böjer över röven helt till svenska myndigheter och ber dom ta hand om honom. Sådana här fall får mig att tro på karma.
Måste väl vara kriminalitetens version av dress for the job you want?
Intervju med honom i Aftonbladet idag via en insmugglad telefon:
"Han har betalat och med hjälp av andra lyckats smuggla in en telefon som han håller gömd och kan kontakta världen utanför fängelset med. Han berättar att de än så länge inte har hittat den trots att de söker igenom hans cell varje vecka.
– Jag personligen har inte smugglat in den genom att trycka upp den … ursäkta … där bak. Men jag har betalat en person för att göra det. Det är så det funkar i finkan, säger Olof K Gustafsson och skrattar."
Makten förlorade de ja, men hur vet du att de förlorade alla rikedomar?
Såklart gissar jag bara men det verkar osannolikt att det inte skulle finnas något undanstoppat någonstans, så enorm som tillgångarna var.
Varför ska de fråga någon som tydligt tagit avstånd från det hela? Rimligtvis så vet han inte ett skit efter det.
När Escobars imperium rasade i och med hans död så stod resten av hans familj på Cali kartellens dödslista. Pablos äldsta son (Sebastián, som bor i Brunos Zaires och är arkitekt) gick då till Cali kartellen och gav dom ALLT i utbyte mot att Cali lämnade han och hans familj ifred.
När Escobars imperium rasade i och med hans död så stod resten av hans familj på Cali kartellens dödslista. Pablos äldsta son (Sebastián, som bor i Brunos Zaires och är arkitekt) gick då till Cali kartellen och gav dom ALLT i utbyte mot att Cali lämnade han och hans familj ifred.
Det finns fler versioner av vad som hände och sanningen är väl att ingen riktigt vet för de var många som kom åt den förmögenheten efter Pablos död.
Tjo, han hade väl sjukdomen BDIH och den diagnosen var väl satt redan från början av sin ”karriär” kan man tro, därefter har väl symtomen galopperat i en sjujädra fart.., tror inte det finns nån bot mot den heller sorgesamt nog…
Brunos vadå?!
Vart kommer alla dessa analfabeter ifrån och varför just i den här tråden?
Aftonbladet når honom i spanska häktet – via Gustafssons insmugglade telefon.
– Det är konstant terror här. Men jag är ganska känslokall, rebellisk och okontrollerbar. Jag är en svår nöt att knäcka, säger han.
I december 2023 greps Olof K Gustafsson i sitt hem i Marbella misstänkt för en rad brott – och har sedan dess suttit häktad i Spanien.
Han är anklagad för mer än 100 olika brott, som bedrägeri, penningtvätt och organiserad brottslighet. Bland annat i USA och därför vill amerikanerna att kunna ställa honom inför rätta på andra sidan Atlanten.
Spanien säger ja till utlämning
Nu har spansk domstol godkänt utlämningen av Gustafsson till USA. Och Gustafsson själv beskriver det som en tidsfråga innan det skulle kunna genomföras.
– Ovissheten om när det kan ske, det är värre än att inte veta något över huvud taget, säger Olof K Gustafsson.
– Det kan hända när som helst. Det är inte så att de kommer berätta det för mig i förväg direkt. Om jag blir väckt innan klockan 06.00 så ska man förmodligen till USA. Får man däremot sova fram till efter klockan 07.30 så vet man att man är ”safe” en dag till, säger han inifrån sin cell nere i häktet i Murcia.
Nya planen
Han har betalat och med hjälp av andra lyckats smuggla in en telefon som han håller gömd och kan kontakta världen utanför fängelset med. Han berättar att de än så länge inte har hittat den trots att de söker igenom hans cell varje vecka.
– Jag personligen har inte smugglat in den genom att trycka upp den*… ursäkta*… där bak. Men jag har betalat en person för att göra det. Det är så det funkar i finkan, säger Olof K Gustafsson och skrattar.
Tidigare har han erkänt grova bedrägeribrott i Sverige i hopp om att då i*stället fängslas i Sverige – och därmed undvika att bli utvisad till USA.
Hans plan är nu att med hjälp av en asylansökan i Spanien lyckas fördröja eller till och med stoppa en utlämning till USA.
– Jag har mottagit mordhot från två karteller i Colombia som är rädda att jag ska gola på dem till amerikanska myndigheter. Eller att de ska lyckas få ur information om mig. Men vi har lyckats blockera USA helt enkelt tack vare den här asylansökan. Vi får se hur länge det räcker, säger Olof K Gustafsson.
Oro inför att hamna i USA
Han uttrycker oro inför att hamna i amerikanskt fängelse. Bland annat på grund av deras långa straff.
Dessutom anser han att det är märkligt att han inte dömdes i Sverige för de brott han erkänt sig ha begått.
– Jag kommer faktiskt inte ihåg alla brott man erkänner. Eller jo, det var bedrägeri, skattebrott, momsbrott och bokföringsbrott. Det jag erkände borde vara tillräckligt för att sitta i finkan ett tag i Sverige. Det fanns bevis som skulle kunna fälla, men de friade i*stället, säger Olof K Gustafsson.
Du nämner att du erkänt flera brott, bland annat bedrägerier. Hur tänker du kring de personer som blivit drabbade av de brott som du erkänner?
– Det är svenska polisens misstag att de inte dömt mig för brott. De får skylla sig själva. Jag blev friad från det så jag kommer inte säga förlåt till någon överhuvudtaget i och med att jag blivit friad för det. Då behöver jag inte säga förlåt till någon, säger Olof K Gustafsson.
– Otroligt besynnerligt och konstigt hur det fungerar. Jag har erkänt brott men blir friad. Det tyder på någon typ av maktspel bakom den här processen, säger han.
Han menar att Sverige inte skyddar honom i egenskap av svensk medborgare.
– Om de inte väljer att skydda mig då kan det hända vem som helst och det är det som är det tråkiga, säger han.
Menar du allvar när du säger att det kan hända vem som helst? Du har ju brottsmisstankar mot dig i USA, det är väl det som lett till detta?
– Hade jag mördat 20 personer så hade jag förstått att man fått livstid fängelse. Men att jag ska dömas till 2*050 års fängelse för bedrägeri, penningtvätt osv, det är inte normalt. Det är omänskliga straff, säger Olof K Gustafsson.
Han var ju 2 faced som fan tillslut. Han kallade alla som vill bo i Sverige misslyckade losers och att ingen borde vilja ha någon som helst kontakt med staten. Sen i slutändan så bönar Han och böjer över röven helt till svenska myndigheter och ber dom ta hand om honom. Sådana här fall får mig att tro på karma.
Intervju med honom i Aftonbladet idag via en insmugglad telefon:
"Han har betalat och med hjälp av andra lyckats smuggla in en telefon som han håller gömd och kan kontakta världen utanför fängelset med. Han berättar att de än så länge inte har hittat den trots att de söker igenom hans cell varje vecka.
– Jag personligen har inte smugglat in den genom att trycka upp den … ursäkta … där bak. Men jag har betalat en person för att göra det. Det är så det funkar i finkan, säger Olof K Gustafsson och skrattar."