Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-15, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Christer Andersson

https://www.flashback.org/t3125412

Tack. Ok då föll ljuset på CA igen då.
Citera
2024-08-15, 11:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Det är ju för det första väldigt osannolikt att MM hade vapen med sig och stötte på Anna Lindh. Hur många gånger har du stött på någon topp-politker av en slump på gatan? För det andra så var det ju främst MM själv som hävdade att det var en slump då han försökte hävda att det var en psykos och försökte få ett mildare straff. Senare erkände han ju att det var fullt medvetet och att han ville mörda en politiker. Jag minns inte detaljerna, men det kom väl till och med fram att han hade stått och väntat utanför Rosenbad och förföljt MM till NK? Det är ju i alla fall inte osannolikt att någon som vill mörda en politiker åker till Rosenbad och ställer sig och väntar där någon gång vid eftermiddagstid.

Du säger att man ska utgå från de "bästa spåren". Problemet med den metoden är att ju mer man läser in sig på ett visst spår och letar stöd för den så blir det den bästa. Jag är nästan 100% säker på att KP började kolla på Skandiamannen och läste boken av Thomas Pettersson och tänkte "oj, här finns det ju väldigt mycket som pekar mot den här mannen". Hade han läst lika mycket om andra spår så hade han upptäckt att det finns minst lika på dem.
Filter skrev om Skandiamannen våren 2018 och TP:s bok kom ut på hösten samma år. Om jag förstått det rätt så hade PU redan tidigt 2017 börjat intressera sig för Skandiamannen så i så fall var det nog snarare LL:s bok (2016) som väckte intresset.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/0n7AgE/pekade-ut-skandiamannen--har-haft-kontakt-med-palmeutredarna
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-08-15 kl. 11:19.
Citera
2024-08-15, 12:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Vem är GH som journslisten Jon Jordås lyfter fram enligt https://www.svt.se/kultur/han-ger-ut-sista-boken-om-palme-mordet.

Journalisten säger sig ha använt AI i viss mån.

Överlag låter det som en god och spännande idé om någon skannade alla PM-dokument och sedan lät upptränat AI-program tolka och analysera all text, alla skisser, bilder/filmer, alla ljudupptagningar och så vidare i PM-materialet i jakten på gärningsmannens identitet.

Hur vet man att fantombilden som liknar CA är relevant?

AI har redan testats: Mjukvaran gick under namnet Sven Anér. Det blev ett tjog olika resultat. Slutligen frös programmet till bilden av en walkie talkie ...

Skämt åsido. AI har inte förmågan att värdera källor, d.v.s. att tänka källkritiskt?
Citera
2024-08-15, 12:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Filter skrev om Skandiamannen våren 2018 och TP:s bok kom ut på hösten samma år. Om jag förstått det rätt så hade PU redan tidigt 2017 börjat intressera sig för Skandiamannen så i så fall var det nog snarare LL:s bok (2016) som väckte intresset.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/0n7AgE/pekade-ut-skandiamannen--har-haft-kontakt-med-palmeutredarna

Som jag fattat det hela hade förundersökningsförledaren TP kontakt med PU långt tidigare än så.
Citera
2024-08-15, 12:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Andersson. Att beskriva honom som börs-klippare känns aningen förskönat och vilseledande. I främsta rum var han en ganska sorglig, väldigt ensam och deprimerad kuf med förmodad OCD. Som blev förföljd och trakasserad av PU/Polisen under ett antal år. Detta knäckte sannolikt honom, och det slutade med att han sköt sig i hemmet.

Avdelning förskönande och vilseledande.
Citera
2024-08-15, 13:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Det är ju för det första väldigt osannolikt att MM hade vapen med sig och stötte på Anna Lindh. Hur många gånger har du stött på någon topp-politker av en slump på gatan? För det andra så var det ju främst MM själv som hävdade att det var en slump då han försökte hävda att det var en psykos och försökte få ett mildare straff. Senare erkände han ju att det var fullt medvetet och att han ville mörda en politiker. Jag minns inte detaljerna, men det kom väl till och med fram att han hade stått och väntat utanför Rosenbad och förföljt MM till NK? Det är ju i alla fall inte osannolikt att någon som vill mörda en politiker åker till Rosenbad och ställer sig och väntar där någon gång vid eftermiddagstid.

Du säger att man ska utgå från de "bästa spåren". Problemet med den metoden är att ju mer man läser in sig på ett visst spår och letar stöd för den så blir det den bästa. Jag är nästan 100% säker på att KP började kolla på Skandiamannen och läste boken av Thomas Pettersson och tänkte "oj, här finns det ju väldigt mycket som pekar mot den här mannen". Hade han läst lika mycket om andra spår så hade han upptäckt att det finns minst lika på dem.

Uppenbarligen var det inte så osannolikt eftersom det de facto skedde. MM väntande inte utanför Rosenbad. Han såg henne av en slump när hon rörde sig från ett köpcentrum till ett annat. Det påminner i utgångspunkt på många sätt om palmemordet, kanske med skillnaden att en mötande har 2 timmar på sig fixa fram ett vapen.

Det är osannolikt att möta en toppolitiker en fredagskväll utan livvakter när man är beväpnad. Det är betydligt mindre osannolikt göra det obeväpnad.

Det är osannolikt möta en toppolitiker en fredagskväll utan livvakter när man är beväpnad svensson. Det är betydligt mindre osannolikt göra det som kriminell.

Det är osannolikt vinna på lotteri, men det händer tiotusentals gånger per år i Sverige.

Nej jag säger inte att man ska läsa sig in på ett spår och pussla in saker. Jag säger man ska utgå från de (plural) bästa spåren och undersöka dom, oavsett utsikter. Till skillnad mot din otroligt konstiga tanke att enbart utreda spår där det finns mycket material. Att riskera diska sanningen innan man ens utrett den är en dålig utgångspunkt.
Citera
2024-08-15, 13:22
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Avdelning förskönande och vilseledande.

Det tycker jag hela uppslaget CA är, iaf om man ska tro dess fan club, vilken du verkar ingå i. Trams!
Citera
2024-08-15, 13:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det tycker jag hela uppslaget CA är, iaf om man ska tro dess fan club, vilken du verkar ingå i. Trams!

Är han inte ens intressant som patsy, som decoy, som mörkläggning, som förvillare, som kulutbytare eller någon annan konspiratorisk juvel?
Citera
2024-08-15, 13:34
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
En liten resurssvag och lågkvalificerad attentatsgrupp som rafsas ihop under kvällen och med en GM som är likgiltig inför sin personliga framtid är i sig tänkbar.

Men frågan är vad det skulle kunna ha varit för typ av sammanslutning.

Det lutar i sådana fall åt religiös eller politisk sekterism. Udda individer. Varför har inget sipprat ut.

Den mörka Volvon på Adolf Fredriks Kyrkogata är oidentifierad. Den sågs (på intressanta tidpunkter) av minst två oberoende vittnen. En tänkbar flyktbil för den västra skytten (om paret Palme gick västerut på Kammakargatan eller Adolf Fredriks Kyrkogata).

Den västra skytten kan vara Mårtens man (som Jon Jordås tror är Christer A).

Den norra skytten (om en sådan fanns) väntade vid Rådmansgatan och skulle fly uppför trappan till Holländargatan (kortare och närmare Sveavägen än trappan vid Tunnelgatan). Bättre plats och flyktväg finns inte. Om paret Palme gick norrut från Grand (samma väg som de kom).

Om GM (den södra skytten) väntade "3 - 4 minuter" (som Inge M uppgav 1987) kunde han inte vara den enda skytten. "3 - 4 minuter" före skotten gick paret Palme längs Adolf Fredriks kyrkogård. Man kunde inte ens se dem från Tunnelgatan (man kunde i alla fall inte känna igen dem). Paret Palme kunde svänga västerut på Adolf Fredriks Kyrkogata och fortsätta Drottninggatan söderut till Gamla Stan. Alternativa GM väster och norr om Grand behövdes också.

Att paret Palme skulle korsa Sveavägen var i viss mån förutsägbart. De ville undvika Monte Carlo (som Mårten nämnde i T2-E). Östra sidan var bättre för den södra skytten. Närmare flyktvägen. Mindre folk. Ingen bankomat på hörnet (som på den västra sidan). I värsta fall kunde han byta sida och återvända. Vem skulle ha stoppat honom?

Ingemar Krusell fattade detta redan i maj 1986.

Därför skrev han som han gjorde i Polistidningen nummer 4 1986.

Sedan började han tro på vittneskedjan från Grand till Tunnelgatan. Den som inte finns. Enligt Pia E.
Citera
2024-08-15, 13:37
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Är han inte ens intressant som patsy, som decoy, som mörkläggning, som förvillare, som kulutbytare eller någon annan konspiratorisk juvel?

Jag har medgett tidigare, att jag kan förstå att många blir såld på uppslaget CA, det gör jag så klart fortfarande. Personligen får jag inte puls alls av CA, tvärtom. Uppslaget är ett luftslott, rent av värre körsbärsplockning än SE som gärningsman, och det säger en hel del, tycker jag.
Citera
2024-08-15, 13:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Den här tråden ligger i forumdelen Konspirationer... Men varför handlar den nu för tiden nästan enbart om idiotiska konspirationsteorier och SE istället för vettiga tankar om en riktig konspiration?

WT-observationerna som kom in tidigt är fortfarande inte tillfredsställande förklarade av utredningen. Jag tycker inte de är helt enkla att komma runt. Visst det förekom knarkspan den kvällen, men om det är dessa spanare som förklarar observationerna så kräver jag en framställning av vilka det är. Känns som utredningen köpte sig fri från WT genom att hinta att det är legitima WT.

Det behöver inte vara 4-5 pers. Det räcker med 2-3 personer.

Det som mest talar emot att WT är inblandat är att WT är så onödigt. När man väl vet att Palme är på bion behövs inga WT.
Citera
2024-08-15, 14:03
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Den här tråden ligger i forumdelen Konspirationer... Men varför handlar den nu för tiden nästan enbart om idiotiska konspirationsteorier och SE istället för vettiga tankar om en riktig konspiration?

WT-observationerna som kom in tidigt är fortfarande inte tillfredsställande förklarade av utredningen. Jag tycker inte de är helt enkla att komma runt. Visst det förekom knarkspan den kvällen, men om det är dessa spanare som förklarar observationerna så kräver jag en framställning av vilka det är. Känns som utredningen köpte sig fri från WT genom att hinta att det är legitima WT.

Det behöver inte vara 4-5 pers. Det räcker med 2-3 personer.

Det som mest talar emot att WT är inblandat är att WT är så onödigt. När man väl vet att Palme är på bion behövs inga WT.

Packet i Piketen har väl en hyffsat matig konspiration som han ibland delger i tråden? Jag har inte förstått den till fullo, men nog kittlar den i mina grundvalar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in