Citat:
Ursprungligen postat av
Charlatanery-end
Om detta stämmer är det ytterst intresserant. Ukraina satsar alltså "allt" på ett kort här (inför ev. förhandling eller?) istället för att säkra upp öst/sydostfronten. Eller anser de att den fronten i öst är hyfsat stabil att de kan ösa på med manskap och materiel för att uppnå målet i norr?
De anser nog sydfronten vara tillräckligt stabil, men jag tror även att syftet med attacken mot Kursk är att destabilisera fronten inne i Ukraina. Dels genom att ryssarna tvingas flytta trupper därifrån och dels genom att slå ut materiel och infrastruktur som kunde kommit ockupanterna till gagn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Charlatanery-end
Detta ställer nog till det bra mycket för ryssen men jag har relativt svårt att finna någorlunda enkel, tydlig och objektiva "nyheter" om hur det verkligen ligger till.
Tycker nästan samtlig rapportering är mer bias
Håller med, men utifrån nyheter från bägge sidor tycker jag mig kunna utröna att det inte går särskilt bra för ryssen just nu. Ryssen kommer kanske gräva ner sig, men jag tror inte Ukraina är intresserade av nåt nytt skyttegravskrig, utan endast ta sig in tillräckligt långt i Ryssland för att kunna slå ut så mycket som möjligt. De har långdistansvapen som når Moskva.