2024-08-15, 07:31
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Om detta stämmer är det ytterst intresserant. Ukraina satsar alltså "allt" på ett kort här (inför ev. förhandling eller?) istället för att säkra upp öst/sydostfronten. Eller anser de att den fronten i öst är hyfsat stabil att de kan ösa på med manskap och materiel för att uppnå målet i norr?

Läste på sr.se om att ryssarna nu bygger skyttegravar/försvarslinjer 5 mil in från gränsen. Antar att de är likt vad de gjorde vid den södra fronten vid Ukrainas motoffensiv förra året. Och hade ryssarna mer tid på sig att förbereda sig där.
https://sverigesradio.se/artikel/satellitbilder-avslojar-ryska-oron-graver-skyttegravar-i-kursk

Detta ställer nog till det bra mycket för ryssen men jag har relativt svårt att finna någorlunda enkel, tydlig och objektiva "nyheter" om hur det verkligen ligger till.
Tycker nästan samtlig rapportering är mer bias

Har du också räknat in alla resurser?
Hur stor är totalen? Hur mycket av detta har man exakt avsatt?
Vad är målet?

Fascinerande att folk vet så mycket.
Jag vill ha samma källor.
Ukrainas Mod skickar rapporter om hur, när och var?
Kan du inte dela med dig?
Citera
2024-08-15, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
'Bara' 50 mil till Moskva! Ukrainska armén är inte på semester i Ryssland. 50 mil tar lite mer tid än sex timmar för att förflytta försvarsstyrkor. Men det kan ju, i och för sig, vara så att du vet mer än vad jag gör? Ukraina kanske inte hade mött på något motstånd?

Du skulle ha varit en general och gett råd till Napoleon eller Hitler.........
French invasion of Russia
https://en.wikipedia.org/wiki/French_invasion_of_Russia
Operation Barbarossa
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Barbarossa

Ping:

Det räcker väl med att ukrainarna tar sig såpass nära Moskva att deras drönare och andra bomber når dit? Nu är inte jag så insatt i hur långt deras vapen kan nå men det borde väl vara en hel del mil?

Gissar att kriget är slut om det regnar bomber över Moskva.
Citera
2024-08-15, 07:34
Medlem
nofjuns avatar
Japp! Dundra på mera så att Putin skiter på sig och marschera mot Moskva, som Wagnergruppen gjorde o Putin blev vettskrämd.
Citera
2024-08-15, 07:40
Medlem
Hur mänga mindre specialförband tror ni är pả väg in i Ryssland nu?

Jag tror att kollapsen av den ryska gränsen vid Kursk har skapat ett gyllene tillfälle för Ukraina att skicka in specialförband / sabotagetrupper för att slå till mot mäl längre in i Ryssland, kanske till och med mot Moskva och ännu djupare.

Detta borde vara en enkel sak och självklarhet med tanke på hur uselt Rysslands inre försvar ser ut att vara.
Senast redigerad av Chillgren 2024-08-15 kl. 07:42.
Citera
2024-08-15, 07:54
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Man måste ha band om man är partisan för att räknas som soldat, annars kan man räknas som terrorist vilket man kan göra ändå om fienden kastar bandet.

Dom var inte partisaner, dom hade uniform.
Citera
2024-08-15, 07:59
Medlem
Under förutsättning att Ukraina inte backar nu så tyder väl det mesta på att ryssarna valt att gräva ner sig för att få ett stillastående krig inne i Ryssland.

Vilket då innebär att ett av huvudmålen har uppnåtts. Att föra in resten av kriget in på rysk mark.
Citera
2024-08-15, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Dom var inte partisaner, dom hade uniform.

Lyssna inte på den killen, han har ingen aning om vad han pratar om
Citera
2024-08-15, 08:47
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Om detta stämmer är det ytterst intresserant. Ukraina satsar alltså "allt" på ett kort här (inför ev. förhandling eller?) istället för att säkra upp öst/sydostfronten. Eller anser de att den fronten i öst är hyfsat stabil att de kan ösa på med manskap och materiel för att uppnå målet i norr?

De anser nog sydfronten vara tillräckligt stabil, men jag tror även att syftet med attacken mot Kursk är att destabilisera fronten inne i Ukraina. Dels genom att ryssarna tvingas flytta trupper därifrån och dels genom att slå ut materiel och infrastruktur som kunde kommit ockupanterna till gagn.

Citat:
Detta ställer nog till det bra mycket för ryssen men jag har relativt svårt att finna någorlunda enkel, tydlig och objektiva "nyheter" om hur det verkligen ligger till.
Tycker nästan samtlig rapportering är mer bias

Håller med, men utifrån nyheter från bägge sidor tycker jag mig kunna utröna att det inte går särskilt bra för ryssen just nu. Ryssen kommer kanske gräva ner sig, men jag tror inte Ukraina är intresserade av nåt nytt skyttegravskrig, utan endast ta sig in tillräckligt långt i Ryssland för att kunna slå ut så mycket som möjligt. De har långdistansvapen som når Moskva.
Citera
2024-08-15, 08:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Det räcker väl med att ukrainarna tar sig såpass nära Moskva att deras drönare och andra bomber når dit? Nu är inte jag så insatt i hur långt deras vapen kan nå men det borde väl vara en hel del mil?

Gissar att kriget är slut om det regnar bomber över Moskva.

Ukrainska drönare kan redan nå Moskva. Jag tror dock att det vore idiotiskt att börja bomba Rysslands huvudstad, annat än mycket specifika mål. Terrorbombning av civila leder aldrig till lust att kapitulera. Försvarsviljan bara ökar.

Om inte förr så om Moskva hotas på allvar antar jag att ryska kärnvapen ligger nära till hands. Då kan man ju hålla med om att Rysslands existens är hotad.
Citera
2024-08-15, 08:54
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ukrainska drönare kan redan nå Moskva. Jag tror dock att det vore idiotiskt att börja bomba Rysslands huvudstad, annat än mycket specifika mål. Terrorbombning av civila leder aldrig till lust att kapitulera. Försvarsviljan bara ökar.

Om inte förr så om Moskva hotas på allvar antar jag att ryska kärnvapen ligger nära till hands. Då kan man ju hålla med om att Rysslands existens är hotad.

Känns väl mest som en hållhake. Ge upp, annars...
Citera
2024-08-15, 09:09
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Trollet fallerar också p.g.a. att analysen är rent båg. Krigsbrott är inte meningsfullt att diskutera huruvida de förekommer eller inte, eller hur fruktansvärda de är eller inte, utan hur systematiska de är. Dvs, frågan om vertikalitet. Finns det påtryckningar uppifrån, ser man mellan fingrarna uppifrån eller beivrar man det uppifrån?

Att soldater begår brott i krig är ganska givet, precis som det är ganska givet att varje land har en brottslighet. Det är alltså inte distinktionen mellan en folkmördande armé och en armé som inte är det. ...
Det är alltså ganska äckligt av rysstrollen att leka "lika som bär" eller "lika goda kålsupare" här. Sist jag kollade var 77000 ryska krigsbrott under utredning och som sagt två ukrainska. Det speglar kanske inte verkligheten i siffror, däremot speglar det verkligheten i sentiment. Ryssarnas krigsbrott är systematiska, de är fler och de är värre och de är hyllade av den egna sidan. Sedan får Eurypterida fantisera om bankrån och psychicsailor får göra vilka pseudointellektuella "analyser" hur mycket de vill.

Hittills har vi bara sett goda saker [lol] lfrån Ukraina i Kursk, dela ut förnödenheter och sånt....

Det viktigaste med krigsbrott är inte vad du säger. Det är hur många krigsbrotten är, för det orsakar mer lidande. En oväntad läxa som jag aldrig tänkt på förrän i detta krig är att dynamisk manöverkrigföring är värre för befolkningen, eftersom den inte hinner undan och ingen har insyn i vad som händer. Ur perspektivet att man vill det bästa för civilbefolkningen är en förlängd frontlinje (in i Kursk, snart kanske även ytterligare ställen) - såvida det inte snabbt får slut på kriget.
Citera
2024-08-15, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Kärnvapenhotet finns även om Ukraina krigar snällt så det går inte att komma ifrån så länge kriget fortgår. Enda sättet att undvika det är att Ukraina ger upp och går med på ryssarnas krav vilket ändå inte kommer hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in