Citat:
Ursprungligen postat av
DjILY
Det tragikomiska är att, om jag minns rätt, så var den förre eller eventuellt förrförre försvarsministern innan Shojgu både kompetent, hade patos och var (med ryska mått mätt) inte så korrupt. Han började modernisera militärmakten. Men, då han inte ville pyssla med mutor och korruption blev han utmanövrerad av försvarsindustrin som inte kunde "köpa" säljkontrakt av honom. Så han fick gå. Lojalitet är det viktigaste av allt. Och insikten av att det ryska systemet inte är korrupt, utan korruption är systemet.
Ja, och så avstannade den planerade upprustningen av den ryska krigsmakten. Tanken var att den pågå till mitten på 2020-talet, eller om det var fram till 2030. I stället kom kriget, och nu återstår bara spillror. Det har ju f.ö. förekommit uppgifter om att Shojgu är i högsta grad insyltad i den här gigantiska korruptionshärvan, där arméhöjdare med ägarskap i leverantörer av krigsmateriel varit drivande i att få invasionen 2022 till stånd. Putin skiter i det, om han inte blev manipulerad. I så fall skulle han aldrig erkänna det. Därför behåller han även Shojgu. Ett gäng andra har han burat in för att visa att han vill bekämpa korruptionen.
Jag tror att flertalet inte förstår hur många disparata viljor som ryms i allt detta, och vilka samarbetssvårigheter de har i Ryssland. Putin är satt som medlare. En vanlig uppfattning tycks t.ex. vara att FSB, GRU, armén, flottan, flygvapnet etc. är grenar på samma träd. Det är de inte. Det är olika träd. Samma mönster framträder i hela den ryska staten. De träter inbördes när de inte håller sig på sin kant. Jag tror att det är väldigt smart av Ukraina att utnyttja dessa svagheter. Jag har läst vad du skrivit om den ukrainska "theory of victory", och det är intressant.
Citat:
Rysk förmåga att sätta eld på sig självt med vansinniga krig upphör aldrig att förvåna.
Precis.