2024-08-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Bara SKF som kan göra dessa grejer?? Är det verkligen så. Ryssfan lyckas nog få fram nå kassetter men kvaliten kan man säkert ifrågasätta.

Kineser på en skitig bakgård någonstans kan säkert tillverka motsvarande reservdel som med god marginal accepteras av korrumperade ryska inköpare! Finns det bara en stämpel någonstans betyder det ju att det är Ok.
Citera
2024-08-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Är det verkligen någon i tråden som tror att Putin och hans gangsterpolare har budgeterat för ett kärnvapenkrig?

Rysslands kärnvapen måste ju vara i pissuselt skick.

En sönderkorrumperad, rostig kärnvapenarsenal räcker ju ingenstans, om fienden i slutändan är NATO och västvärlden.

Och svaret från NATO och västvärlden skulle ju bli ohyggligt, om Putin tryckte på knappen. Tom en mupp som Putin fattar det.

Från Peruns redovisning av USAs kärnvapenarsenal och dess modernisering så räknar man med ca $84 miljarder per år fram till 2030-nånting, störst kostnad är nya robotar och nya u-båtar. Detta är alltså bara kostnaden för modernisering.
Det ä mer än Rysslands årliga försvarsbudget fram till och med 2022 då den passerade $86 miljarder. Sen får man ta alla siffror med en nypa salt men ja Ryssland är inte ens i närheten av att lägga samma pengar som USA på sina kärnvapen.
När arvet från sovjet är uttjänt får Ryssland problem på många fronter.

https://www.youtube.com/watch?v=xBZceqiKHrI&t=3433s
Citera
2024-08-14, 22:08
Medlem
JymdKjams avatar
Det bästa vore om Kina öppnar en ny front i öst nu. De vill gärna ha tillbaka Sibirien.
Citera
2024-08-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Ja, faktiskt. Kunskapen om att tillverka dessa lager finns bara hos SKF. Enligt rykten har ryssarna ersatt dessa med kinesiska kopior med extremt dåligt resultat som följd, det fungerade inte.
Tiotusentals tågvagnar har i Ryssland tagits ur bruk.

Vi såg häromveckan att chefen för ryska järnvägen hotade med dödsstraff om inte problemen blir lösta.
Sakta men säkert håller järnvägstrafiken på att kollapsa

Jag har hört det här om SKF och kullager sedan krigsstarten och att reservdelar ska ta slut samt fler och fler fordon och annat som är beroende av de här produkterna ska bli omöjliga att köra. Noterar det om kinesiska ersättningsprodukter. Till viss del lär väl sanktioner också inte nått 100% utan man har kunnat få tag på produkter via omvägar.

Men det är ett gott tecken om fler och fler tåg tas ur trafik. Tågen är oerhört viktiga för Ryssland eftersom det är järnvägen som bär upp försörjningen till de ryska trupperna, när vägarna inte håller eller kapaciteten inte är så lätt uppnå med lastbilar jämfört med tågen.

Det som jag tycker är synd är att det blir lite som rykten att det är problem för Ryssland. Menar att vi ser inte själva några konkreta bevis. Men jag hoppas innerligen att ryktena är sanna eftersom de isåfall kommer förkorta kriget. Har ryssarna redan nu problem, så lär de inte klara av att föra krig i ytterligare 10-15 år.
Citera
2024-08-14, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag har hört det här om SKF och kullager sedan krigsstarten och att reservdelar ska ta slut samt fler och fler fordon och annat som är beroende av de här produkterna ska bli omöjliga att köra. Noterar det om kinesiska ersättningsprodukter. Till viss del lär väl sanktioner också inte nått 100% utan man har kunnat få tag på produkter via omvägar.

Men det är ett gott tecken om fler och fler tåg tas ur trafik. Tågen är oerhört viktiga för Ryssland eftersom det är järnvägen som bär upp försörjningen till de ryska trupperna, när vägarna inte håller eller kapaciteten inte är så lätt uppnå med lastbilar jämfört med tågen.

Det som jag tycker är synd är att det blir lite som rykten att det är problem för Ryssland. Menar att vi ser inte själva några konkreta bevis. Men jag hoppas innerligen att ryktena är sanna eftersom de isåfall kommer förkorta kriget. Har ryssarna redan nu problem, så lär de inte klara av att föra krig i ytterligare 10-15 år.

Problemet har varit att folk förväntar sig omedelbart sammanbrott. Sanningen är att det går sämre och sämre hela tiden när man inte kan ersätta uttjänta delar. Man tar komponenter från andra vagnar. Lagar flygplan med delar från redan groundade flygplan osv. Stegvis försämring men kapaciteten sjunker hela tiden, olyckor ökar och situationen förvärras.
Citera
2024-08-14, 22:22
Medlem
Citat:

Det som är unikt är inte järnvägens brist på kullager, det är bristen på kasettlager till tågens bogeyaxlar.

Rysslands produktion av kullager har extremt låg kvalitet. Vi såg ju häromveckan hur ryskt inrikesflyg (Superjet 100) packade ihop p.g.a. brist på högkvalitativa lager och kineserna kan uppenbart inte fylla luckan, de importerar också lager…
Citera
2024-08-14, 22:34
Medlem
Enligt Ukraine matters är det samma general som hade hand om Kherson när Ukraina tryckte tillbaka som hade ansvar för Kurskområdet nu!! LOL, Tycker nästan synd om den snubben. Stå inte vid ett fönster är mitt råd.
Citera
2024-08-14, 22:35
Medlem
raskenss avatar
Episkt. Ryska soldater våldtar plundrar mördar när dom får chansen.

Ukrainska soldater skriver recensioner på kafeer i Kursk

https://x.com/Iammattaustin/status/1823333607441596646
Citera
2024-08-14, 22:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Enligt Ukraine matters är det samma general som hade hand om Kherson när Ukraina tryckte tillbaka som hade ansvar för Kurskområdet nu!! LOL, Tycker nästan synd om den snubben. Stå inte vid ett fönster är mitt råd.
Rysslands Dan Eliasson
Citera
2024-08-14, 22:51
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Rysslands Dan Eliasson

Haha Vi får väl se om han ramlar från ett fönster, från en båt eller blir förgiftad av svamp han plockat.
Citera
2024-08-14, 22:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Jag vet inte om det är detta "lokala" men akuta problem ni diskuterar? Ryssland har skickat så mycket militär till Kursk med tåg så nu är alla stationer fulla med tåg som de inte kan flytta. Stoppar tydligen även tågen till Vitryssland. D.v.s. en massa tåg bara åt ett håll.
https://x.com/Prune602/status/1823767865599652117

Ryssland flyttar trupper från hela Ryssland till Ukraina. Resten av Rysslands gränser kommer vara helt oförsvarade.
Citera
2024-08-14, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det hade varit farligt för puttler-regimens stabilitet om det dyker upp en del evakuerade i olika delar av det mer viktiga ryssland.

Ja, det går ju inte för sig att ha en massa Kursk-flyktingar som dräller runt och berättar att Ukrainska styrkor inte alls är stoppade (som rysk media påstår), utan bankar skiten ur ryssarna. Dessutom kan de ju snabbt bli ett välkommet tillskott för de ryska attackerna längs fronten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in