Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Ja, faktiskt. Kunskapen om att tillverka dessa lager finns bara hos SKF. Enligt rykten har ryssarna ersatt dessa med kinesiska kopior med extremt dåligt resultat som följd, det fungerade inte.
Tiotusentals tågvagnar har i Ryssland tagits ur bruk.
Vi såg häromveckan att chefen för ryska järnvägen hotade med dödsstraff om inte problemen blir lösta.
Sakta men säkert håller järnvägstrafiken på att kollapsa
Jag har hört det här om SKF och kullager sedan krigsstarten och att reservdelar ska ta slut samt fler och fler fordon och annat som är beroende av de här produkterna ska bli omöjliga att köra. Noterar det om kinesiska ersättningsprodukter. Till viss del lär väl sanktioner också inte nått 100% utan man har kunnat få tag på produkter via omvägar.
Men det är ett gott tecken om fler och fler tåg tas ur trafik. Tågen är oerhört viktiga för Ryssland eftersom det är järnvägen som bär upp försörjningen till de ryska trupperna, när vägarna inte håller eller kapaciteten inte är så lätt uppnå med lastbilar jämfört med tågen.
Det som jag tycker är synd är att det blir lite som rykten att det är problem för Ryssland. Menar att vi ser inte själva några konkreta bevis. Men jag hoppas innerligen att ryktena är sanna eftersom de isåfall kommer förkorta kriget. Har ryssarna redan nu problem, så lär de inte klara av att föra krig i ytterligare 10-15 år.