Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Du överrationaliserar.
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det är en stor fördel för en kärnvapeninnehavare om hotet är trovärdigt.
Exakt. Taktisk användning för att förhindra framryckning under ett krig som inte redan är ett generellt kärnvapenkrig är just precis något som helt förtar det hotet. Bättre att hålla kärnvapenavskräckningen intakt och följa eskalationsstegen. Då har Ryssland åtminstone skuggan av en chans att
utvärdera svaret innan allting brakar loss.
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Då behöver man inte allokera stora gränstrupper när man invaderar sin motståndare.
Den hotbilden fanns som sagt innan, och bygger på eskalationsstegen. Kärnvapenhot bygger inte på användning, utan avskräckning. Självklart behöver man "allokera" "stora" gränstrupper. Vadå, ska du släppa in jägarförband och räder? Gränsen behöver bevakas och det är ganska "digitalt", man väljer så mycket trupp som behövs för att ta hand om ett specifikt hot, varken mer eller mindre. Kärnvapen fungerar inte alls här.
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det frigör trupp.
Kanske i ett
kärnvapenkrig. Men inte i nuläget, inte som kärnvapenavskräckning, inte som doktrin, inte som hot.
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det är bara att acceptera att man endast kan etablera vad som är troliga scenarier och vad som är extremscenarier. Och planera för bägge alternativen vid våra handlingar.
Precis, och jag redogör utefter trovärdiga scenarier medan andra sitter och "tänker själva" utan att ha läst ett spån om saken. Och ja, nog planeras det allt. Självklart planeras det, och ageras. Helt i enlighet med spelet så bäst som alla kan förstå det. Du verkar inte inse den monstruösa skillnaden mellan befintligt kärnvapenkrig och öppningen som leder in till ett kärnvapenkrig och varför denna av nödvändighet är antingen att följa eskalationsstegen som alla förstår den, eller en all-out strategisk attack. Idéerna om att använda kärnvapen "lite" eller "pragmatiskt" i slagfältet var idéer från 40- och 50-tal som man ganska snart insåg var spelteoretiskt helt ohållbara. Det
går, men då måste världen som sagt redan befinna sig i ett läge där sentimentet är "detta är ett kärnvapenkrig". Och som jag redogjort förut för, det går inte att "småbomba" sig till eftergifter med kärnvapen. Det
kan inte tillåtas, eftersom det vore ett så uppenbart "life hack" att hela världen nu skulle slava under en enda kärnvapenmakt. Även icke-kärnvapenmakter har naturligtvis en policy och doktrin för detta och det finns ingen som någonstans har sagt att "jaha, om motståndaren använder kärnvapen, då måste vi lägga oss". Varför inte? Jo, därför att då använder motståndaren kärnvapen. Någon större invitation kan inte tänkas och därför är detta så fantastiskt självklart att ingen svara på explicita hot eller faktiskt användning av kärnvapen på detta vis. Detta är också ursprunget till uppfattningen om "MAD", även om dess historia är lite mer bökig än så (och ingen "doktrin").
Rysk kärnvapenbombning av Kursk eller Ukraina utan förekommen eskalering vore nästan en våt dröm, för Ukraina. Eftersom kärnvapen ändå inte kan döda fler än vad som dör i kriget ändå, bara snabbare, så har man inte förlorat så mycket, men kommer nu kunna ta emot hjälp från alla, inklusive Kina. Och jag har dessutom sagt att risken för detta ökar och är hög, även om sannolikheten är låg, därför att rysk de facto-doktrin bygger på regimsäkerhet som Putin tolkar den. I denna är det mer logiskt med kärnvapen på egen mark av just precis de skäl som jag tidigare angett, för att det minimerar världens svar. Det kommer förstås vara en missräkning, men det skulle iaf vara tankegången. Än så länge vill Putin hålla sig till eskalationsstegen, eftersom den fungerar. Det är bara vid hans omedelbara undergång som "fuck it all"-tänkande kan antas få företräde, varpå kärnvapen mot valfri oroshärd kan bli aktuellt.
Det verkar som folk vill tänka i extremer hela tiden och tro att bara för att jag eller andra säger att kärnvapenrisken ökar och att världens svar minimeras med användning på egen mark, så betyder det plötsligt att det är troligt och att världens svar blir
litet. Eller att jag skulle påstå att saker var rakt omöjliga eller visste precis vad som kommer hända. Kan folk försöka tänka lite
nyanserat någon gång?