Citat:
Ursprungligen postat av
tomten892
Kärnvapen går att använda i hemlighet omvärlden lär knappast få veta någonting förän efter explosionen. De är ren utopi att omvärlden skulle få veta när de händer förän efteråt. Så gör mig en tjänst sluta fantisera detta är inget dataspel och nej jag jobbar inte för någon part villket du inbillar dig väx upp till verkligheten
Och varför ska vi tro på någon som knappt kan skriva eller stava propert och som så uppenbar själv sitter och fantiserar utan minsta kunskap?
Nej, säger jag ju. Detta inte för att jag sitter och gissar och tramsar, utan för att jag
vet. Jag var väldigt tydligt med att jo, det är inte
omöjligt på något vis att använda ett litet ("battlefield/tactical") kärnvapen med väldigt kort varning, men dels ser inte eskalationsstegen ut så här (dvs det som är grejen med kärnvapen, syftet med kärnvapen, kärnvapen som politiskt vapen, kärnvapen som strategi och varför länder vill ha kärnvapen till att börja med), dels är varje förflyttning av kärnvapen under ständig ömsesidig bevakning. Varenda förråd som Ryssland har passeras med ganska täta intervall av satelliter, man har en öppen kommunikation med gelikar världen runt och ett land som inte sprängt ett kärnvapen på över 30 år behöver göra vissa förberedelser. En del av dessa förberedelser kan ses optiskt, elektroniskt och kemisk från håll, från luften, från satellit och från markstationer.
Edit: Dessutom, lyssna på Mark Galeottis kommentarer och analyser av Putin m.fl under deras larviga ekonomiska toppmöte:
https://inmoscowsshadows.buzzsprout.com/1026985/15215378-in-moscow-s-shadows-150-an-unfunny-thing-happened-on-the-way-to-the-forum
Kärnvapen är, *naturligtvis*, lika mycket signalpolitik för ryssen som för någon annan. Kanske rentav mer så, så mycket som de bräker om saken. Här uppges vikten av eskalationsstegen explicit.
Det är ju DU för bövelen som fantiserar om datorspel, inte jag. Jag har ju också förklarat varför det vore så dumt och meningslöst att smälla av ett kärnvapen mot trupp i ett krig som man ändå inte tänkt eskalera till ömsesidigt kärnvapenkrig. Det är liksom inte så att Ukraina, eller någon annan, skulle vika ner sig och det ligger i hela världens intresse (ironiskt nog även Rysslands) att dylikt inte besvaras med undfallenhet.
Nästan allt jag beskriver finns i öppna källor och verk och det som inte är det är ganska enkelt interpolerat mellan vad som är känt. Så mängden spekulation från min sida är minimal. Mängden ren fantasi från din sida är 100%.