2024-08-14, 15:56
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Fruktansvärt stort faktiskt om man jämför så..
Och jämför man med vad ryssen tagit i sin vår/sommaroffensiv på 5 månader är det enormt stort!
Var det 25 kvadratkilometer de lyckats erövra?
Citera
2024-08-14, 15:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Och jämför man med vad ryssen tagit i sin vår/sommaroffensiv på 5 månader är det enormt stort!

Ja, jag håller med ... helt enormt stort.. Nej tror det var 5 kvadratmeter nån liten by kanske jag har inte kollat så noga..
Citera
2024-08-14, 15:58
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Ska bli intressant se om det nya anfallet dyker på andra kartor och bekräftas. Visst sa Ukraina tidigare idag att anfallet mot Sudzha bara var första steget? i
Citera
2024-08-14, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver

Siffran jag sett var 84 kvadratkilometer. Dessutom till ett högt pris, som Putin uppenbarligen inte har några problem med. Kan det vara närmare 50.000 ryssar som dött på slagfältet bara i sommar?
Citera
2024-08-14, 16:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Siffran jag sett var 84 kvadratkilometer. Dessutom till ett högt pris, som Putin uppenbarligen inte har några problem med. Kan det vara närmare 50.000 ryssar som dött på slagfältet bara i sommar?

Senaste siffrorna Ukraina släppte var 250,000 döda ryssar senaste månaderna... men nu kanske inte östra Ukraina hör till tråden.
Citera
2024-08-14, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
Kärnvapen går att använda i hemlighet omvärlden lär knappast få veta någonting förän efter explosionen. De är ren utopi att omvärlden skulle få veta när de händer förän efteråt. Så gör mig en tjänst sluta fantisera detta är inget dataspel och nej jag jobbar inte för någon part villket du inbillar dig väx upp till verkligheten
Och varför ska vi tro på någon som knappt kan skriva eller stava propert och som så uppenbar själv sitter och fantiserar utan minsta kunskap?

Nej, säger jag ju. Detta inte för att jag sitter och gissar och tramsar, utan för att jag vet. Jag var väldigt tydligt med att jo, det är inte omöjligt på något vis att använda ett litet ("battlefield/tactical") kärnvapen med väldigt kort varning, men dels ser inte eskalationsstegen ut så här (dvs det som är grejen med kärnvapen, syftet med kärnvapen, kärnvapen som politiskt vapen, kärnvapen som strategi och varför länder vill ha kärnvapen till att börja med), dels är varje förflyttning av kärnvapen under ständig ömsesidig bevakning. Varenda förråd som Ryssland har passeras med ganska täta intervall av satelliter, man har en öppen kommunikation med gelikar världen runt och ett land som inte sprängt ett kärnvapen på över 30 år behöver göra vissa förberedelser. En del av dessa förberedelser kan ses optiskt, elektroniskt och kemisk från håll, från luften, från satellit och från markstationer.

Edit: Dessutom, lyssna på Mark Galeottis kommentarer och analyser av Putin m.fl under deras larviga ekonomiska toppmöte: https://inmoscowsshadows.buzzsprout.com/1026985/15215378-in-moscow-s-shadows-150-an-unfunny-thing-happened-on-the-way-to-the-forum
Kärnvapen är, *naturligtvis*, lika mycket signalpolitik för ryssen som för någon annan. Kanske rentav mer så, så mycket som de bräker om saken. Här uppges vikten av eskalationsstegen explicit.

Det är ju DU för bövelen som fantiserar om datorspel, inte jag. Jag har ju också förklarat varför det vore så dumt och meningslöst att smälla av ett kärnvapen mot trupp i ett krig som man ändå inte tänkt eskalera till ömsesidigt kärnvapenkrig. Det är liksom inte så att Ukraina, eller någon annan, skulle vika ner sig och det ligger i hela världens intresse (ironiskt nog även Rysslands) att dylikt inte besvaras med undfallenhet.

Nästan allt jag beskriver finns i öppna källor och verk och det som inte är det är ganska enkelt interpolerat mellan vad som är känt. Så mängden spekulation från min sida är minimal. Mängden ren fantasi från din sida är 100%.
Senast redigerad av DjILY 2024-08-14 kl. 16:26.
Citera
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Så du tror på riktigt att en ukrainsk soldat hade fotat sin stridsvagn och lagt ut på nätet?

Vad är det som rör sig i era huvuden egentligen? En liten parallell autistiskt värld där ni inte ser skillnad på realitet och fiktion? Vad som är sant eller falskt? Vad som är allvar eller på skoj? För de på just det autistiska spektrumet så kan det vara lite besvärligt att särskilja.

Varför inte? De filmar sig själva hela tiden ukrainarna!

Vilken byggnad är det de byter ut en liten fransig sliten rysk flagga mot en ukrainsk?
Rånade de bankerna först eller glömde de bort det? Blev det stort byte? Finns film från rånet?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Tror anledning för att de går in från västra Kursk är för att gå mot Rylsk.

Ingen aning.. verkar mest vara öppna fält just där.
Citera
2024-08-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Senaste siffrorna Ukraina släppte var 250,000 döda ryssar senaste månaderna... men nu kanske inte östra Ukraina hör till tråden.

Vet ej hur och vilka tidsperioder som folk räknar med när de säger siffror, vi har trots allt ett krig som rasat ganska intensivt i över 2 år nu.

Ingen sida vill heller gå ut med exakta siffror, speciellt ryssarna går ut med ganska konstiga siffror.

Men jag tror det ligger på ungefär 1000 st som dödas, skadas eller tillfångatas per dygn vad gäller ryssarna och att en trovärdig ratio är att det ligger på mellan 1:5 och 1:10 för ukrainarna.

Utifrån det så kan man räkna dagarna som tickar på, dag efter dag efter dag..
Citera
2024-08-14, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Men nu är det Ukraina som invaderar och det är det tråden handlar om.

Hur går det för kurskinvasionen?

120 tusen är evakuerade.
60 tusen till evakueras.
Humanitära hjälpsändningar är på väg.
De evakuerade har fått nya bostäder ordnade.
10 tusen ska till moskva.
5000 byggarbetare är aktiva.
De verkar ha svårt att hitta ukrainarna och varnar för att ukrainarna kan ha ryska uniformer.

Det är sådana falska rykten som gör att Ryssarna skjuter ner sina egna. Vilket har hänt. Att Ukraina skulle använda Rysk taktik är knappast troligt.

De enda som blivit påkomna med varierade resultat att använda andra sidans uniformer och markeringar är just Ryssland.
Citera
2024-08-14, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ryssland har flertalet gånger sagt att de vill utplåna den Ukrainska identiteten. Hur är det INTE ett folkmord?

finns inget folkmord möjligen civila och soldatoffer mer är de inte mycket propaganda för att väcka empati och kännslor rätt vanligt förekommande. Du lär ju knappast få fakta från neutrala källor och knappasst Ukraina eller Ryssland
Citera
2024-08-14, 16:08
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Google funkar väl inte i Ryssland? Eller i alla fall mycket begränsat. Där är nog problemet.
Det funkar men det var bara ukrainare och botar som postade trams.
Ukraina kontrollerar inte Sudzha och har aldrig gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in