2024-08-14, 12:30
Medlem
Hej!

Jag har börjat träffa någon och bestämt mig för att börja med någon form av preventivmedel. Jag har haft dizmime (p-piller) innan och de har varit effektiva, men.. Jag var konstant hungrig och sexlusten försvann. Jag har också testat minipiller, men jag blödde de först 4 månaderna och upplevde att jag fick finnar.

Finns det något bra piller ni tagit? Vad rekommenderar ni? Biverkningar? Vill helst inte bli av med sexlust, äta mer eller få finnar.

Jag är 31 år och är klar med barn
Citera
2024-08-14, 12:42
Medlem
Eponumoss avatar
Dagen efter-piller kan du väl ta vid behov?
Citera
2024-08-14, 12:50
Bannlyst
Han kan väl sterilisera sig?
Citera
2024-08-14, 12:57
Medlem
Om han är seriös och också klar med barn är det dels sterilisering som är lättast, sen kondomer för att minska risken för graviditet. Om piller gör dig sämre borde du nog konsultera med läkare/vårdcentral snarare än här. Tror de har bättre koll om du illa tvunget måste ta något.

Annars, om ni bara precis träffats och börjat vara intima så brukar ju inte "kan du sterilisera dig" vara ett populärt samtalsämne men man får fortfarande diskutera det. Kommunikation är viktigt. Om han absolut inte kan tänka sig att göra detta trots att han inte vill ha barn så är ju något inte rätt. Kan vara stigmat, kan vara något annat.

Vill minnas att det finns ngn stavliknande grej man kan stoppa in i typ armen (ett ex hade det vid axeln i flera år) som justerar hormonbalansen. Påverkar blödningar tror jag. Hon fick kortare/färre har jag för mig, eller så blödde det mycket endast en dag sedan ingenting. Vill inte skriva under på exakt hur det fungerade men vårdcentralen lär veta bättre.
Senast redigerad av Anthraxious 2024-08-14 kl. 12:59.
Citera
2024-08-14, 13:33
Moderator
Maviels avatar
Hormonspiral eller kopparspiral om du inte gillar hormoner? Man brukar dock tolerera hormonerna i en hormonspiral bättre än piller. Kopparspiral kan man få lite rikligare blödningar av.
Citera
2024-08-14, 14:12
Medlem
Avhållsamhet. Annars ge honom lite för mycket att dricka, så sover han.
Citera
2024-08-14, 14:37
Medlem
Han är inte klar med barn för han har inga. Däremot är jag klar med barn just nu, sen i framtiden får man se.

Har funderat på spiral, är det bra?
Citera
2024-08-14, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jennybenny12
Han är inte klar med barn för han har inga. Däremot är jag klar med barn just nu, sen i framtiden får man se.

Har funderat på spiral, är det bra?

Hormonspiral låter som det bästa alternativet för dig. Det är så lågt hormon i det och verkar bara lokalt, så du borde må bra av det. Det går snabbt att sätta in, och sedan sitter den där i flera år och du behöver inte komma ihåg ett piller varje dag. Enkelt att ta ut den, den dagen du önskar det.
Undvik kopparspiral bara.
Citera
2024-08-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Hormonspiral låter som det bästa alternativet för dig. Det är så lågt hormon i det och verkar bara lokalt, så du borde må bra av det. Det går snabbt att sätta in, och sedan sitter den där i flera år och du behöver inte komma ihåg ett piller varje dag. Enkelt att ta ut den, den dagen du önskar det.
Undvik kopparspiral bara.

Ja jag ska kolla över det. Vill egentligen inte ens ta hormoner men vet inte hur sugen han är på att använda gummi eller dra ut den innan de går heller. Livet är underbart utan dessa extra hormonerna.
Citera
2024-08-14, 17:07
Medlem
Loreias avatar
Kopparspiral är det som fungerade bäst för mig, fördelen för dig om du fött barn vaginalt så blir det mycket lättare att sätta in.
Vissa kan blöda mer av kopparspiral men det var övergående för mig. Jag fick dock ge upp på spiral då jag träffade min man då sex med honom fick först en, sedan en till, spiral att hamna konstigt och typ åka ut delvis. Detta är dock extremt ovanligt enligt barnmorskan som tog ut min sista.
Citera
2024-08-14, 21:50
Moderator
Lapapps avatar
Kan också instämma i att spiral låter som ett bra alternativ för dig. Om du redan har menstruationsproblem med t.ex. rikliga menstruationer är hormonspiral bättre, annars är hormon- och kopparspiral väsentligen likvärdiga.
Citera
2024-08-15, 00:46
Medlem
TornedalskSysters avatar
Finns en uppsjö av olika preventivmedel, fungerar inte ett fungerar säkert något annat.

Nu är jag visserligen steriliserad då jag är 100% klar med barn (gjordes samtidigt som kejsarsnitt med andra barnet), men innan testade jag både Trionetta och p-ring (Nuvaring). Trionetta finns inte kvar på marknaden längre, men tyckte det fungerade bra. Började med det när jag var 15-16 år och tog det av och till i över 10 år. Inga uppenbara biverkningar vad jag kan minnas. Det positiva var att jag gick från riklig mens, blödning som varade i 6-8 dagar och en del mensvärk, till blödning på ca 4 dagar och mindre mensvärk.

Nuvaring hade samma effekt på mensen och inga biverkningar. Vid något enstaka tillfälle gled ringen ut i samband med sex, men det var bara att tvätta av den och föra in den igen (inget problem på effektiviteten så länge den inte varit ute i över tre timmar). Sambon kände av ringen vid sex, men den störde honom inte. Ringen var enkel att föra in och ta ut och man behövde inte komma ihåg ett piller varje dag. Man hade ringen insatt i 21 dagar och därefter var man utan ring i 7 dagar innan man förde in en ny. Behövde inte genomgå en hel procedur med att föra in/ut en spiral - även om spiralen kan sitta i under flera år. Tror jag använde p-ring i 1-2 år innan jag bytte tillbaka till p-piller igen. Minns egentligen inte varför jag bytte tillbaka till p-piller. Var kanske någon bristsituation på Apoteket som gjorde att jag gick tillbaka till p-piller?

Om du har acnebenägen hud så finns det ju anpassade p-piller som ska minska risken för hudproblem. Och är du skeptisk gällande hormoner så ligger även Nuvaring lågt i hormonnivå då det bara behöver verka lokalt.
Nu vet jag inte hur det ser ut där du bor, men här är besök hos barnmorskan på vårdcentralen helt gratis, även om man är 30+. Boka tid för ett besök och hör efter vilka alternativ som kan passa dig. Kondom är ju enkelt och bra, men i det långa loppet är ju något annat preventivmedel att föredra - enligt mig i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in