2024-08-14, 09:39
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PartyOlof
https://ibb.co/6YTmZm4
https://ibb.co/F3CvmRS
https://ibb.co/wwQqDzh
https://ibb.co/tmhjzT2
https://ibb.co/syr53Nq

Provat ladda upp bilder nu från 0.40 klippet. Sår på underlåret? Skuren med kniv?
Blod på gräset?
Vad är det för skylt?

Kommer fler bilder om jag fick detta att funka

Kommer från tågvagnen, en ögla.
https://www.imgbly.com/ib/GdkgNiSyJQ.png

Det finns två andra öglor längre in i bilden.
Senast redigerad av K.Blomkvist 2024-08-14 kl. 09:51.
Citera
2024-08-14, 09:49
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PartyOlof
Jag såg också dubbelbladig men blev osäker på om det är en sorts skugga.
De såren/huggen såg jag med. Men där är ett på underlåret. Ska fixa bilder

Det är nog en skugga med ljus från en lampa eller en mobil.
Sannolikt en mobil med tanke på skuggans korta längd.

Jag har för mig att det var MagicaDhex (felstavat?) som påpekade detta.
Senast redigerad av K.Blomkvist 2024-08-14 kl. 09:56.
Citera
2024-08-14, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilleeeeee
Jag har lyssnat på 22 nyheterna på TV 4 sen 22,00 ingen Jens Lapidius där ?
Som jag skrev i mina inlägg tidigare, så kommer svaret den 29 Aug 2024
Sen ska ni fokusera mera på Gruppchatten också, för där hittar ni den drivande kraften bakom detta
hemska brott. Nu kommer jag inte kommentera mera om detta fall återkommer den 29 aug 2024.

Intervjun med Lapidus var på tv4-programmet "Efter fem" - inte på "Nyheterna"
Citera
2024-08-14, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Man kan ju hoppas att idioterna som gjort detta eller varit inblandade i dådet på annat sätt alltid kommer leva i ovisshet om en hämnd kommer. Aldrig kunna koppla av. Det önskar jag dem . Resten av livet i otrygghet. Idioter.
Håller med dig, dom har inte nån rätt att känna sig trygga resten av sina liv.
Citera
2024-08-14, 11:19
Medlem
Plastartikels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DremQen
De finns en video där dom mördar henne ens hugger runt halsen och andra på ryggen. Kommer absolut inte dela med mig av den då jag fick den skickad till mig ofrivilligt och jag väljer att respektera hennes mamma och andra anhöriga. Förmodligen har polisen den videon men annars hoppas jag att den blir skickad till dom snarast. Och ni andra som har videon dela för guds skull inte med er av den! Väldigt brutal

Varför ens nämna det om man inte vill dela med sig?
Hårdhudad som man är klarar jag se sådant, finns dock andra som inte gör.
Dela den i PM?
Citera
2024-08-14, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det ser ut som de har klätt av henne byxor/trosor 🤔 någon som vet om det stämmer?

jag tycker bara det ser ut som om "kjolen" har åkt upp i kampen...
(tycker det ser ut som om hon har på sig den där klänningen hon haft på flera tiktok som jag tror hon känner sig extra fin i... )
Citera
2024-08-14, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcbiker
Såg inslaget i Efter fem med Jen Lapidus där dom pratar om en 3:dje misstänkt som "inte heller är så gammal".

jag gissar att det är någon av dem i chatgruppen som kanske varit mer drivande än de andra. Hen kanske också är under 15 men förhörd och redan på Sis.

Det undantar dock inte ifrån att MGM3 misstänkt för grov skyddande av brottsling kan vara Rs mamma.

Eller tänker jag fel här?
Citera
2024-08-14, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellster777
jag gissar att det är någon av dem i chatgruppen som kanske varit mer drivande än de andra. Hen kanske också är under 15 men förhörd och redan på Sis.

Det undantar dock inte ifrån att MGM3 misstänkt för grov skyddande av brottsling kan vara Rs mamma.

Eller tänker jag fel här?

Det har ju hela tiden pratats om 3 mgm, varav den tredje skall vara i 45 års åldern och misstänkt för grovt skyddande av brottsling. Iaf hade det varit 4 st.
Så tolkar jag det.
Citera
2024-08-14, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcbiker
Det har ju hela tiden pratats om 3 mgm, varav den tredje skall vara i 45 års åldern och misstänkt för grovt skyddande av brottsling. Iaf hade det varit 4 st.
Så tolkar jag det.

Ja, absolut - jag försökte bara reda ut lite i snurret ifrån den där personen som skrev "tvärsäkert" att den sista misstänkta var en ungdom (jag tror hen blandar ihop det)
Citera
2024-08-14, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellster777
Ja, absolut - jag försökte bara reda ut lite i snurret ifrån den där personen som skrev "tvärsäkert" att den sista misstänkta var en ungdom (jag tror hen blandar ihop det)

Under förundersökningen så kan en äldre beläggas med sekretess pga ex vedergällning.
Citera
2024-08-14, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Ja, en ansvarig/jourhavande på socialtjänsten gör i så fall en polisanmälan..
Efter att SIS personal kontaktat socialtjänsten om ett brott, en misstanke eller en rymning.
Det är inte SIS personalen som får gör polisanmälan, soc gör först en sekretessprövning.

Sis verkar inte hålla med dig, jag mejla dem frågan.

Fråga:
Citat:
Hej!
Om en minderårig intagen på ett SIS-hem avslöjar för personalen att hen har begått ett grovt brott, likt mord, var är personalens förpliktelser mot sekretesslagen?
Får/måste ni informera polis?
Eller får ni inte informera polis pga av personens ålder?

Svaret:

Citat:
inom SiS verksamhet gäller stark sekretess, bl.a. med stöd av 26 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), OSL. I vissa situationer kan dock sekretessen brytas. För att det ska kunna ske behöver det finnas en sekretessbrytande bestämmelse. Många av dessa kan man hitta i 10 kap. OSL. Vi uppfattar att du undrar om uppgifter som rör grova brott, då kan t.ex. 10 kap. 21 § och 23 § OSL bli aktuella. Om förutsättningarna enligt 10 kap. 21 § OSL föreligger bör en polisanmälan skyndsamt göras, såvida det inte strider mot barnets bästa. SiS har i övrigt ingen allmän skyldighet att på eget initiativ informera polisen om de uppgifter som ungdomen har avslöjat, men SiS har en möjlighet att göra det. Huruvida det bör göras ska bedömas i varje enskilt fall. Anställda inom SiS har även en skyldighet att anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om något som kan innebära att socialnämnden behöver ingripa till ett barns skydd, 14 kap. 1 § socialtjänstlagen.

Om Polisen inkommer med en begäran om utlämnande av uppgifter, som enligt de sekretessbrytande bestämmelserna får lämnas ut, är dock SiS skyldig att lämna ut uppgifter enligt 6 kap. 5 § OSL. Det är SiS som avgör om förutsättningar föreligger för att tillämpa den sekretessbrytande bestämmelsen. Polisen måste alltså lämna tillräckligt mycket information för att en sådan prövning ska göras.
Senast redigerad av killernils 2024-08-14 kl. 12:43. Anledning: Missade min fråga till SIS
Citera
2024-08-14, 12:54
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilleeeeee
R o M gick inte till R:s Mamma enligt mycket säkra källor. Kan säga så här, hade det varit en Vuxen som var skyldig för Grovt skyddande av Brottsling, då hade hen inte varit på fri fot, utan blivit anhållen och sedemera häktad, sen om det skulle varit en familjemedlem spelar ingen roll, aldrig sekretess på det
Enligt mina säkra källor är det en yngre hen som är den 3 Mgm mer än så kan jag inte säga för tillfället.

Hmm..
Yngre hen brukar inte ha eget boende MGMs kan gå till under natten.
Dom brukar bo hos vårdnadshavare om det inte är studentboende.
De som inte är häktade är det alltid förundersöknings sekretess på oavsett.
Sånt kommer först fram vid en rättegång, om de inte avförts från utredningen.
Nu kommer misstanken från min sida att den yngre hen kan vara en MGM 4!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in