2024-08-13, 13:02
Medlem
Det Ukraina sysslar med just nu i Kursk är offensivt försvar i en "superspecial military operation". Mycket bra av Ukraina.
Citera
2024-08-13, 13:07
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Är inte staden Kursk på väg att tömmas?
Det cirkulerade uppgifter om att 76000 i Kursk län skulle evakueras. I kursk län bor det runt en miljon tror jag.
I kursk stad bor det 450 tusen.
Det är alltså lite oklart om personerna evakueras till skolor och liknande inom kursk län eller kanske till kursk stad eller ifrån kursk stad.
Citera
2024-08-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det cirkulerade uppgifter om att 76000 i Kursk län skulle evakueras. I kursk län bor det runt en miljon tror jag.
I kursk stad bor det 450 tusen.
Det är alltså lite oklart om personerna evakueras till skolor och liknande inom kursk län eller kanske till kursk stad eller ifrån kursk stad.

Du är ju flera dagar efter i rapporteringen. Över 180.000 är evakuerade och ännu fler ska evakueras. Men annars kan jag hålla med dig. Det sägs inte så mycket vart de evakueras.
Citera
2024-08-13, 13:09
Medlem
Om jag hade varit ryss och bott i Oblast Kursk så hade jag nog dragit till en närliggande kommun.
Citera
2024-08-13, 13:10
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det cirkulerade uppgifter om att 76000 i Kursk län skulle evakueras. I kursk län bor det runt en miljon tror jag..

I Malmö bor det väl en 250 000-350 000 människor tror jag. Jag har en känsla för att det är en hyfsat stor stad i Sverige, med svenska mått mätt. Landet där jag själv är uppvuxen i och bor i.

Du har ungefär samma känsla för kursks storlek. Säger en del.
Senast redigerad av MrArtur 2024-08-13 kl. 13:12.
Citera
2024-08-13, 13:11
Medlem
Citat:
Källa?

Det var i svensk media faktiskt, så även den informationen är gammal. Hur många som det är idag får vi väl veta om 2-3 dagar.
Citera
2024-08-13, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Fronten går genom områden bebodda av ryssar som inte evakuerats och närmar sig staden Kursk.

I och för sig struntar Putin i om ha dödar egna medborgare men till sist kommer det kanske en intern reaktion eller att han som är så intresserad av historia kanske inte vill bli känd som Ryssdödaren.

Det är ju det som tar tid evakuera södra Ryssland... hade det inte varit civila i området hade ukrainska trupper redan varit eliminerade... Ukraina gömmer sig ju bland civila.

Nu verkar det ju inte som kärnvapen kommer vara första alternativ när man läser senaste inläggen i Gazeta utan det verkar handla om betydligt värre och större operation...

"Igår satt Putin i långt möte angående den kommande offensiven i Kursk hur och vad deras mål kommer bli.. det är verkar enligt texten som något stort har börjat planerats.
Befälhavare, chefer för militära grenar, specialtrupper och tjänster, efter att ha satt uppgiften, måste personligen gå till underordnade formationer och enheter för att organisera assistans och kontroll, kontrollera en gemensam förståelse och korrekt implementering av utfärdade direktiv och stridsorder.

Dessutom kan det inte uteslutas att före starten av offensiven i Kursk-regionen kommer ett massivt eldanfall att utföras på mål på Ukrainas territorium, som involverar alla tillgängliga resurser hos flygstyrkorna, marinen, missilstyrkorna och artilleri.

Listan över mål för en sådan attack kommer med största sannolikhet redan att inkludera anläggningar som utgör grunden för Ukrainas militära och militärekonomiska potential, högre kommandoposter, kommunikationscentra, landningsbanor, flygplan på flygfält, spanings- och elektronisk krigföringsutrustning, operativa och militära anläggningar baser, försörjnings-, lagrings- och reparationsbaser, kommunikationscentra och infrastrukturanläggningar.

Det verkar som att detta massiva slag när det gäller antalet inblandade styrkor och resurser kommer att överträffa allt som tidigare setts. Det är mycket möjligt att alla nödvändiga uppgifter för att förbereda och genomföra en sådan strejk redan har fastställts på mötet.

Men en sådan stor operation kräver också lämpliga förberedelser - åtminstone innefattar den utbildning av trupper, organisation av omfattande stöd och kontroll, utplacering av trupper."
Citera
2024-08-13, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jaja. Men att invadera Ryssland var inte eftertänkt.

Det vet vi inte än. Operationen pågår ännu. Än så länge har det gått över förväntan för Ukraina, det kan väl inte ens du förneka?
Citera
2024-08-13, 13:14
Medlem
Citat:
Putin har fördömt kurskoperationen så det är i varje fall fler världsledare och stater som fördömt operationen än som försvarat den. Något jubel har vi definitivt inte hört från vår egen statsminister eller någon annan världsledare, eller hur?

Jag är rätt säker på att Zelensky har berömt den. Så det står 1-1 i Beröm och Fördömanden då.
Citera
2024-08-13, 13:15
Medlem
Citat:
Källa?

Varför frågar du efter Källor hela tiden? Du levererar aldrig källor själv men tror att andra ska skedmata dig med källor? Bara sluta.
Citera
2024-08-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är ju det som tar tid evakuera södra Ryssland... hade det inte varit civila i området hade ukrainska trupper redan varit eliminerade... Ukraina gömmer sig ju bland civila.

Du har så klart någon källa på detta? För du sitter väl inte och ljuger som du brukar göra?
Citera
2024-08-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det verkar som att detta massiva slag när det gäller antalet inblandade styrkor och resurser kommer att överträffa allt som tidigare setts. Det är mycket möjligt att alla nödvändiga uppgifter för att förbereda och genomföra en sådan strejk redan har fastställts på mötet.

Ja, att anordna en sådan stor strejk kräver nog planering, men skönt för era trupper att de får en välbehövlig paus nu. Tipsa om att de kan ringa IF Metall, de har erfarenhet av långvariga strejker som den mot Tesla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in