Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Som jag uppfattat det byggde Sovjet väldiga krigsmakt/försvarsanläggningar på Krim och t ex mellan Azovsjön och Kaukasus. Däremot inga vid gränsen Ryska SFSR - Ukrainska SSR. Så har det förblivit. De förstnämnda har underhållits och kompletterats. Något skydd vid ukrainagränsen har inte byggts upp 1991-2022.
Vad gäller fasta försvarsanläggningar och tradition av försvarsberedskap menar jag att det finns mot t ex Kina och Finland. Däremot inte mot t ex Kazakstan och Ukraina.
Ja men innan 2022 hade inte Ukraina det heller. De har byggt upp denna försvarslinje och hållit den bemannad efter att ryssarna lämnade norra Ukraina. Även gränsen mot Vitryssland. Ryssland har struntat i detta och det har ju gett dem en fördel i manskap inne i Ukraina för Ukraina har varit tvungna att ha trupper och lägga resurser på befästningar längs hela sina gränser.
Om Ryssland skall börja försvara denna gräns kanske de behöver 100 000 man till bara för det. Och utrustning.
Vad jag hört är det inte direkt några befästningar längs finska gränsen. De har regementen här och där bara. Sovjet räknade alltid med att vara den som anfaller, inte den som blir anfallen.