2024-08-12, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoghurtbyxor
Alltså en sån man snurrar med en stor P-knapp i mitten. Ganska lätt för ett barn att vrida och trycka på. Vissa moderna bilar har ju också att handbromsen läggs ur automatiskt i drive (eller så var den aldrig åtdragen). Mitt problem med den här teorin är dock att jag aldrig varit med om att man kan ändra växlar i en automat-bil utan att trycka ner fotbromsen. Är det nån som har varit med om det?

Jag har aldrig testat vad vår Toyota kan hitta på om man slarvar med rutinerna, men jag är rätt säker på att det på något vis går att klanta sig om man skiter i förnuft och sans.
Citera
2024-08-12, 21:08
Medlem
Även barnet avled redan i helgen, men eftersom det flyttats från US kan de inte lämna ut några bulletiner om barnets tillstånd till medierna.

Så jävla tragiskt.

*edit* syftningsfel åtgärdat.
Senast redigerad av Korvsjo 2024-08-12 kl. 21:10.
Citera
2024-08-12, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvsjo
Även barnet avled redan i helgen, men eftersom det flyttats från US kan de inte lämna ut några bulletiner om barnets tillstånd till medierna.

Så jävla tragiskt.

Hur vet du det?
Citera
2024-08-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mss91
Hur vet du det?

Jag vet det, men hur tänker jag naturligtvis inte att gå in på.
Citera
2024-08-12, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvsjo

Så jävla tragiskt.

Ofattbart tragiskt, stackars anhöriga
Citera
2024-08-12, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molim
Ofattbart tragiskt, stackars anhöriga

Ja… Det är så hemskt… En mardröm.
Citera
2024-08-12, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Absolut så klart...
Sen har väl 3 åringen lekt i bilen och kommit åt handbromsen eller nått?
Precis, och de/pappan hann bara rädda treåringen.
Citera
2024-08-13, 00:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Danca
Ja, med utländskt påbrå

vilket påbrå?
Citera
2024-08-13, 00:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Finns ju sådana familjer där pappan och sönerna bestämmer och som lever i Sverige men inte riktigt har anammat svenska lagar och värderingar. Och när de ska göra något kul ska det fiskas eller något annat som bara de(männen) tycker är roligt. Hade varit bättre om de åkt till djurparken och tittat på gulliga djur istället!

Troligtvis hade de dålig vattenvana och var dåliga på att simma hela familjen. Troligtvis hade de ingen koll på att vattnet i Stångån är strömt, troligtvis brydde de sig inte om var man fick och inte fick parkera!
Offren i denna tragiska händelse är kvinnan och barnen. Om hon hade små barn var hon nog ganska svag i kroppen och hon hade sämst förutsättningar att ta sig ut. Hon ligger nog i koma nu, tack vare hennes mans idiotiska fiskebehov.

Strömt vatten, förresten, det gör det väldigt mycket svårare att ta sig upp till ytan. Även om man lyckas ta sig ur bilen så måste man ta sig upp till ytan också, och det är inte lätt i strömt vatten.

får en känsla av att de är från MENA..."man och son bestämmer" kvinnan sitter kvar i bilen...hmm
Citera
2024-08-13, 00:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Jag ska skaffa en sån. Jag tänker ofta på hur man tar sig ur en bil som hamnat i vatten, och pratar om det 1-2 gånger i månaden.
Har gjort det sen jag var gravid med äldsta barnet och läste om en mamma som körde ner i vattnet med två barn och bara fick ut det minsta som flöt i sin bilbarnstol. Mamman och treåriga systern dog. Det var en intervju med pappan. Det är nog över 20 år sedan.

Måste vara den här olyckan som hände 2001: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VGW0m/baby-lag-och-flot-mitt-i-sjon?utm_source=iosapp&utm_medium=share

fy vad hemskt!! finns det en tråd om detta tro? överlevde flickan sen?
Citera
2024-08-13, 00:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snop
Sånt som händer eftersom trafikskolorna tydligen lär ut det dåliga ovanan att parkera bilen i friläge och endast förlita sig på handbromsen.

Alternativ om bilen är automat:

Kan bilen ha stått på tomgång för att familjen skulle få lite sval luft annars? Om det var en automatbil som stod parkerad måste man ju hålla i bromsen för att kunna ändra till neutralläge.

var bilen manuell växlad då tro? jag parkerar i friläge och "handbromsen" och aldrig varit några problem. Men nu får man kanske tänka om..
Citera
2024-08-13, 00:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wosabi7
Ändå nått som skaver om det var så att pappan stod o fiskade o resten av familjen satt i bilen.
Barn älskar väl att vara med i händelsernas centrum och att titta när pappa tar en fisk borde väga tungt. Vet inte åldrar så kanske var för liten för att fatta.
Men vilken pappa bestämmer sig för att ta med familjen och fiska och dom sitter i en varm bil.

MENA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in