2024-08-12, 21:49
Avslutad
"Den som alltid skulle finnas i hennes liv, när assistenter säger hejdå för dagen och byter av varandra så finns Essie alltid där.", skriver mamman. Ett av de stora problemen, tänker jag, för en psykisk-hälsahund ska inte alltid finnas där.

En assistanshund behöver pauser från en brukare med komplex problematik. Den ska inte vara nonstop i tjänst. Assistenterna går hem för dagen och får pausa, men inte Essie. Hur tror familjen att en hund ska orka jobba dygnet runt?

I texten jag klippte in förut om djurplågeri finns bl.a överansträngning med som ett brott. Ett djur får inte överansträngas psykiskt eller fysiskt så till den grad att djuret far illa.
Citera
2024-08-12, 21:50
Medlem
flashmaners avatar
På bara någon timme har hon fått över 1000 hjärtan, kramar och gillanden.

Vad är en handfull näthatare emot det!?

Filmen sätter alla näthatare och lögnare i den här tråden i skamvrån. Duktigt.

Här ser vi hur glad Essie är och hur kul hon har tillsammans med dottern. De kör agility tillsammans.

"Hunden är rädd för dottern och vill inte vara med henne" har vi hört näthatarna ljuga om i tråden.

Här ser vi sanningen, en glad och sprallig hund som kör agility med dottern.

Länk till film med dottern och hunden
Senast redigerad av flashmaner 2024-08-12 kl. 22:06.
Citera
2024-08-12, 21:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
"Den som alltid skulle finnas i hennes liv, när assistenter säger hejdå för dagen och byter av varandra så finns Essie alltid där.", skriver mamman. Ett av de stora problemen, tänker jag, för en psykisk-hälsahund ska inte alltid finnas där.

Vilket jävla skitsnack. Alla som har hundar har dem alltid där. De är där när vi vaknar på morgonen och de är där när vi går och lägger oss på kvällen. De är där hela dagen och hela natten. De är där alltid.

Det betyder inte att de jobbar 24/7. Men där, det är de. Det vet alla som kan minsta lilla om hundar. En av mina hundar går alltid och lägger sig före mig. Han lägger sig alldeles intill min säng. Varje kväll. Jag får kliva över honom för att komma i säng. Det är inget fel med det. Det är ingen belastning för hunden. Tvärtom!
Att okunniga hatare i tråden inte fattar det spelar ingen roll.
Du och många med dig har väldigt mycket att lära dig, men så länge du styrs och drivs av kommer du aldrig att lära dig, inte de andra hatarna heller.
Citera
2024-08-12, 22:03
Medlem
Flax75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
På bara någon timme har hon fått över 1000 hjärtan, kramar och gillanden.

Vad är det emot en handfull näthatare!

Filmen sätter alla näthatare och lögnare i den här tråden i skamvrån. Duktigt.

Här ser vi hur glad Essie är och hur kul hon har tillsammans med dottern. De kör agility tillsammans.

"Hunden är rädd för dottern och vill inte vara med henne" har vi hört näthatarna ljuga om i tråden.

Här ser vi sanningen, en glad och sprallig hund som kör agility med dottern.

Länk till film med dottern och hunden

Hundar är förlåtande. Jag har sett hundar som ena stunden är rädd, men snabbt blir glad när matte/ husse visar glädje och godis.
Citera
2024-08-12, 22:03
Medlem
flashmaners avatar
I filmen med dottern och Essie ser vi också tydligt hur Essie fyller ett av sina syften, att få brukaren att gå ut röra på sig, att inte bli en innesittare.

Det blir väl problematiskt också för näthatarna här i tråden, med sina paradoxala anklagelser. Hunden får ju inte jobba, för det orkar hon inte, säger näthatarna, trots att hon inte får tillräckligt med motion, säger näthatarna. Men här ser vi en glad hund som kör lite agility, och, hör och häpna, är ute och får motion på kuppen. Tänka sig!
Citera
2024-08-12, 22:04
Medlem
Det här är nog den värsta spekulationstråden jag någonsin har sett på facebook. Som jag förstår det så pågår det en polisutredning ang hundstöld och om det visar sig stämma hoppas jag att de får tag på tjuvarna.
Citera
2024-08-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Vilket jävla skitsnack. Alla som har hundar har dem alltid där. De är där när vi vaknar på morgonen och de är där när vi går och lägger oss på kvällen. De är där hela dagen och hela natten. De är där alltid.

Det betyder inte att de jobbar 24/7. Men där, det är de. Det vet alla som kan minsta lilla om hundar. En av mina hundar går alltid och lägger sig före mig. Han lägger sig alldeles intill min säng. Varje kväll. Jag får kliva över honom för att komma i säng. Det är inget fel med det. Det är ingen belastning för hunden. Tvärtom!
Att okunniga hatare i tråden inte fattar det spelar ingen roll.
Du och många med dig har väldigt mycket att lära dig, men så länge du styrs och drivs av kommer du aldrig att lära dig, inte de andra hatarna heller.

Om du hade ett autistiskt barn med assistanshund som du är juridiskt ansvarig över, där du ser ditt barn av olycka eller utom förstånd skadar hunden för ditt barn inte har något konsekvensförståelse, skulle du låta hunden som så lojalt är vid er sida oavsett få tåla dessa smällar varje gång?
Eller skulle du avstå från att ha en assistanshund i ert hushåll då?
Citera
2024-08-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Det här är nog den värsta spekulationstråden jag någonsin har sett på facebook. Som jag förstår det så pågår det en polisutredning ang hundstöld och om det visar sig stämma hoppas jag att de får tag på tjuvarna.

Ny på Flashback? Rekommenderar läsa på om reglerna för att se vad syftet är att vara på Flashback och hur det skrivs om detta?
Citera
2024-08-12, 22:16
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Nja anmälan om stöld är nedlagd. Nu gäller det djurplågeri.
Citera
2024-08-12, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flax75
Hundar är förlåtande. Jag har sett hundar som ena stunden är rädd, men snabbt blir glad när matte/ husse visar glädje och godis.

Det handlar inte om att förlåta. Det handlar många gånger om att överleva. Herrejävlar. Läs modern hundpsykologi. Läs om hundar med PTSD. Läs och jobba med hundar som utsätts för våld i nära relation. Nu pratar jag inte om A och Essie utan om hur hundar hur jävligt de än behandlas kan verka glada då de ser sin husse för de har ingen annan och har inget annat val. Vad tror du de ska göra? Flytta hemifrån? Ringa Bris? Kontakta Polisen? Nej de ska bo där i den förbannade miljön livet ut. Klart de försöker ta emot godis trots rädsla och klart de kan slicka husse i ansiktet fast de blir sparkade på. För de har inger val. Det är överlevnad. Det är copingstrategier i miserabla förhållanden. Det är att undvika mer skada. Det är att "blidka" den som slår. Läs på om lugnande signaler hos hundar. Läs och lär.
Senast redigerad av Kryptonitonia 2024-08-12 kl. 22:22.
Citera
2024-08-12, 22:18
Medlem
Videon där Amanda tränar Essie.

https://streamable.com/vbuldv
Citera
2024-08-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Skulle det kunna räknas som djurmisshandel om en veterinär karvar ur ett chip? Är mest bara nyfiken på om det är troligt att någon skulle tänkas vilja ta risken att ta ur ett chip.... eller om det skulle anses riskfritt.

Nej finns ju inga belägg för att det skulle vara misshandel.. Det kan ju vara att djuret är allergiskt mot något ämne, eller om det då vandrat till en dålig plats och att man väljer att ta ut det. Så ja det är väldigt riskfritt, är ju som att jämföra en p-stav egentligen.. Båda ligger rätt ytligt under huden och är därför lätt att ta bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in