2024-08-12, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Lite positivt idag hos LM ändå tyckte jag, hon såg någon reklamfilm för ett gymnasium där de satt och målade tillsammans, och hon vart väldigt positiv och ville göra det också.

Fick bra hjälp i kommentarerna och efter lite gulligt försöka ansöka till estetlinjen på gymnasiet fick hon till slut bra information och kontaktuppgifter, sen pratade hon länge om hur läkande konst och musik (inte rock n roll) är. Hon vart även genuint positivt överraskad när någon berätta att hon visst kan få jobb trots att man blivit dömd.

Visst hon är galen, otrevligt och dryg väldigt ofta, men ändå en del av mig som hoppas på att det ska bli bättre för henne, hon visar åtminstone att hon skulle vilja jobba eller studera. Tror verkligen ett syfte ett sammanhang och en gemenskap, oavsett i vilken form skulle vara bra för henne. Hon påverkas lätt av andra och skulle hon omge sig med bättre sällskap skulle nog saker bli betydligt bättre för henne.
Frågan är om hon har rätt att gå på folkhögskola med ekonomiskt bistånd .
2024-08-12, 18:12
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:
Hon sa till och med igår att hon var farligt arg och hon borde få en medalj för att hon lyckas behärska sin vrede.

Låter helt klart som hon är en tickande bomb, men samtidigt verkar hon för feg för att faktiskt göra något. Hon påstår att hon har rätt till sin "demonstration" oavsett tillstånd.

Om hon nu vore så säker på sin sak är det väl bara gå dit och fortsätta, låta poliserna gripa henne, sen kan hon vinna i rätten, hon är ju trots allt enligt egen utsago mer kunnig om lagen än advokater. Till och med Greta backar ju inte för att bli gripen av polis och hon vet till och med att det hon gör är olagligt.

Fia vågar inte ens stå upp mot polisen trots att hon anser sig ha lagen på sin sida, och idag jämförde hon sig med Mandela och Ghandi haha.

Vad tycker du om Sulle, en slug och falsk jävel är mitt intryck av honom och den som är street smarta av de två.
2024-08-12, 18:17
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Vad tycker du om Sulle, en slug och falsk jävel är mitt intryck av honom och den som är street smarta av de två.

Du ger honom för mycket beröm.

Sulle är nog hjärndödast av dom alla, men en liten parasit utan dess like. Suger sig fast vid första bästa som kan ge honom tak över huvudet.
Förstår faktiskt inte alls hur Fia (eller hans ex för den delen) står ut att ha honom i samma bostad, han går mig på nerverna så fort han öppnar sin mun.
2024-08-12, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh

Sulle är nog hjärndödast av dom alla, men en liten parasit utan dess like. Suger sig fast vid första bästa som kan ge honom tak över huvudet.
Förstår faktiskt inte alls hur Fia (eller hans ex för den delen) står ut att ha honom i samma bostad, han går mig på nerverna så fort han öppnar sin mun.
Att det gått så illa ändå , han var ju på god väg att bli klar med utbildning och hade ju tom flyttat långt upp för att göra detta
2024-08-12, 18:56
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:

Båda två är hjärndöda ja, men att nästla sig in i slottsgården och ropa när kungen kommer ut " var är mitt barn" var en fräck grej han låg bakom och som hon knappast skulle våga.

Ja, deras förhållande är konstigt där den ena lever på den andra
2024-08-12, 18:57
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:

Båda två är hjärndöda ja, men att nästla sig in i slottsgården och ropa när kungen kommer ut " var är mina barn" var en fräck grej han låg bakom och som hon knappast skulle våga.

2024-08-12, 18:59
Medlem
Lejon säger att mora slagit rekord i turism sen hon började med tiktok och filma i mora förra året. Det slog rekord både förra året och detta året och hon märkte att många kände igen henne på vasaloppet då de kollade mycket på henne.
2024-08-12, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Frågan är om hon har rätt att gå på folkhögskola med ekonomiskt bistånd .

Eftersom det blir en extremt orättvis förmån ska plugg med försörjningsstöd vara ett sista alternativ som blir aktuellt först aktuell när alla andra alternativ är uttömda så som ROM (AF), aktivitetsstöd (AF), CSN.
2024-08-12, 19:05
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Båda två är hjärndöda ja, men att nästla sig in i slottsgården och ropa när kungen kommer ut " var är mina barn" var en fräck grej han låg bakom och som hon knappast skulle våga.

Vette fan om det är en sådan bedrift. Han är så dum att han knappt vet vad han säger och gör. Precis som när han kapade en enorm palestinademonstration för att prata om kidnappade barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Sneccan3
Lejon säger att mora slagit rekord i turism sen hon började med tiktok och filma i mora förra året. Det slog rekord både förra året och detta året och hon märkte att många kände igen henne på vasaloppet då de kollade mycket på henne.

Det kan jag ändå tänka mig. Det skulle vara enda anledningen för mig att åka till Mora i alla fall. Kolla på LM live.
2024-08-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Eftersom det blir en extremt orättvis förmån ska plugg med försörjningsstöd vara ett sista alternativ som blir aktuellt först aktuell när alla andra alternativ är uttömda så som ROM (AF), aktivitetsstöd (AF), CSN.
Borde då vara alternativ för henne hon har gjort sig omöjlig på arbetsplatser och praktikplatser för att hennes vanföreställningsdiagnos fått henne att tro att kollegor, handledare och kollegor mobbat henne .
Tveksam till aktivitetsstöd om man vill gå program på folkhögskola som inte är något som leder närmare arbetsmarknaden , finns ju utbildningar på FH som är yrkesinriktade . Hade hon varit aktuell och i behandling inom psykiatrin hade det säkert beviljats aktivitetsstöd som ett led i rehabilitering och en väg framåt .
2024-08-12, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Borde då vara alternativ för henne hon har gjort sig omöjlig på arbetsplatser och praktikplatser för att hennes vanföreställningsdiagnos fått henne att tro att kollegor, handledare och kollegor mobbat henne .
Tveksam till aktivitetsstöd om man vill gå program på folkhögskola som inte är något som leder närmare arbetsmarknaden , finns ju utbildningar på FH som är yrkesinriktade . Hade hon varit aktuell och i behandling inom psykiatrin hade det säkert beviljats aktivitetsstöd som ett led i rehabilitering och en väg framåt .

Visst men man tittar på alla alternativ innan man tillåter studier på försörjningsstöd. I LMs fall är det rimligt att AF gör en utredning. Samhall kan kanske vara något.
2024-08-12, 19:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Och vilket av dina påståenden anser du det stärka eller vara relevant för?
Det är i princip allt han säger. Utredningarna följer inte vetenskapliga utredningsmetoder överhuvudtaget. Det är på en så låg nivå att det är skrämmande att domstolar ens godkänner dyngan som ordbajsas fram. Jag har redan radat upp allt som är fel och du kan väl själv dubbelkolla med vad Bo Edvardsson tar upp för kritik mot utredningarna?

Citat:
Allt material innan en förhandling är känt av båda parter, det är bara att begära ut även det material som utredningen grundar sig på. Jag förstår fortfarande inte vad problemet är.
Snälla nån. Det är inte alls känt av en förälder som aldrig varit med om ett tvångsomhändertagande förut? Föräldern ska ha precis samma spelregler som soc och exakt samma tillgång till ALLT material som soc har och tid att gå igenom allt med sin advokat. Därför måste soc utan dröjsmål dela ut allt material utan någon förälder ens ska behöva fråga om det. Om föräldern inte har allt material går det inte att se varför soc gjort sin bedömning och vad de valt att ta bort i utredningen. Det är vanligt att det finns gott om material som talar till föräldrarnas fördel som av någon outgrundlig anledning är bortklippt i utredningen.

Citat:
Låter som att det snarare borde hamna på föräldrarna, om ens barn felaktigt blir omhändertagna så ser man till att vara säker på sina rättigheter, vad skulle kunna vara viktigare?
vad fan snackar du om? Man kan inte kräva att föräldrar som aldrig varit med om ett LVU att de ska veta sina rättigheter. Det är soc förbannade skyldighet att tala om för föräldrar vad de har för rättigheter gentemot soc. Men vad jag vet så gör de inte det. Föräldrar blir lämnade vind för våg utan tillräckligt juridiskt stöd. Och invandrare som inte kan språket har inte en chans att kunna försvara sig som läget är nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in