Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Och vilket av dina påståenden anser du det stärka eller vara relevant för?
Det är i princip allt han säger. Utredningarna följer inte vetenskapliga utredningsmetoder överhuvudtaget. Det är på en så låg nivå att det är skrämmande att domstolar ens godkänner dyngan som ordbajsas fram. Jag har redan radat upp allt som är fel och du kan väl själv dubbelkolla med vad Bo Edvardsson tar upp för kritik mot utredningarna?
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Allt material innan en förhandling är känt av båda parter, det är bara att begära ut även det material som utredningen grundar sig på. Jag förstår fortfarande inte vad problemet är.
Snälla nån. Det är inte alls känt av en förälder som aldrig varit med om ett tvångsomhändertagande förut? Föräldern ska ha precis samma spelregler som soc och exakt samma tillgång till ALLT material som soc har och tid att gå igenom allt med sin advokat. Därför måste soc utan dröjsmål dela ut allt material utan någon förälder ens ska behöva fråga om det. Om föräldern inte har allt material går det inte att se varför soc gjort sin bedömning och vad de valt att ta bort i utredningen. Det är vanligt att det finns gott om material som talar till föräldrarnas fördel som av någon outgrundlig anledning är bortklippt i utredningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Låter som att det snarare borde hamna på föräldrarna, om ens barn felaktigt blir omhändertagna så ser man till att vara säker på sina rättigheter, vad skulle kunna vara viktigare?
vad fan snackar du om? Man kan inte kräva att föräldrar som aldrig varit med om ett LVU att de ska veta sina rättigheter. Det är soc förbannade skyldighet att tala om för föräldrar vad de har för rättigheter gentemot soc. Men vad jag vet så gör de inte det. Föräldrar blir lämnade vind för våg utan tillräckligt juridiskt stöd. Och invandrare som inte kan språket har inte en chans att kunna försvara sig som läget är nu.