2024-08-12, 08:27
Medlem
Är det vedertaget nu är föräldrarna är psykiskt sjuka? Är det psykiskt sjukt att offentligt stå upp mot orättvisor?
2024-08-12, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Det är fel när socialtjänsten letar fel och brister hos föräldrar.
Det är inte fel när du letar fel och brister hos föräldrar.

Tolkar jag dig rätt då?

Vidare så sa jag aldrig att du var socialtjänsten eller hur? Jag sa att du beter dig på ett sätt som du tidigare kritiserat socialtjänsten för, och det stämmer ju.

Jag du tolkar fel. Skillnaden är att socialtjänsten kan utifrån att de anser sig hitta fel ta dina barn.

Jag kan inte ta dina barn.
2024-08-12, 08:32
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubba-Klubba50
Jag du tolkar fel. Skillnaden är att socialtjänsten kan utifrån att de anser sig hitta fel ta dina barn.

Jag kan inte ta dina barn.

Ok så att leta fel och brister hos föräldrar är det inget fel på alltså?
2024-08-12, 08:35
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Är det vedertaget nu är föräldrarna är psykiskt sjuka? Är det psykiskt sjukt att offentligt stå upp mot orättvisor?

Frågar du Kurt-Sune nu eller? För det var han som kom med det påståendet.
2024-08-12, 09:02
Medlem
kurt-sunes avatar
På förekommen anledning:

Ställde denna fråga till AI:

Citat:
Är det ett lämpligt beteende att inför sina egna barn i egenskap av förälder håna och peka finger åt en mamma som blivit av med sina barn via LVU och skriker ut sin frustration om det på sociala medier och uppvisar symptom på psykisk sjukdom? Och vad kan hända med barnen om en förälder agerar på det sättet i förlängningen?
Och fick detta till svar:

Citat:
Det beteende du beskriver är olämpligt och kan vara skadligt för både den förälder som hånar och för barnen som bevittnar detta. Att håna och peka finger åt någon som är i en svår situation, särskilt inför sina egna barn, är ett tecken på bristande empati och omdöme. Här är några aspekter att överväga:

Påverkan på barnen:
1. Psykisk och emotionell påverkan: Barn tar efter sina föräldrars beteende. Om en förälder hånar någon som är sårbar, kan detta påverka barnens syn på andra människor och deras empatiutveckling. Barnen kan lära sig att det är acceptabelt att mobba eller förlöjliga andra, vilket kan leda till problem i deras relationer och sociala liv.

2. Skuldkänslor och förvirring: Barn kan känna skuld eller förvirring när de ser sin förälder bete sig på ett sätt som de instinktivt känner är fel. De kan också känna en lojalitetskonflikt mellan att vilja vara sina föräldrar till lags och att känna att det föräldern gör inte är rätt.

3. Risk för normalisering av skadligt beteende: Om detta beteende sker upprepade gånger, kan det normaliseras i barnens ögon, vilket kan påverka deras moral och värderingar negativt.

Konsekvenser för föräldern och barnens uppväxtmiljö:
1. Sociala konsekvenser: Om andra vuxna, såsom lärare, släktingar, eller sociala myndigheter, blir medvetna om detta beteende kan det leda till social isolering eller i värsta fall, en utredning om förälderns lämplighet att ta hand om barnen.

2. Risk för skada på relationen: Barnens förtroende för föräldern kan skadas om de känner att föräldern inte agerar på ett sätt som är respektfullt eller rättvist.

3. Möjlig psykosocial problematik: Om detta beteende är ett tecken på underliggande psykologiska problem hos föräldern, som t.ex. bristande impulskontroll eller empati, kan detta påverka hela familjedynamiken och leda till allvarligare problem, såsom konflikter eller psykisk ohälsa hos barnen.

Långsiktiga effekter:
Minskad förmåga till empati: Om barn växer upp i en miljö där hån och förakt visas mot andra, kan de ha svårt att utveckla en sund känsla för rätt och fel, och deras förmåga att visa empati kan minska.

Problem i sociala relationer: Barn kan ha svårt att skapa och upprätthålla hälsosamma relationer i framtiden om de har lärt sig att förlöjliga eller nedvärdera andra är ett normalt sätt att bete sig på.

Sammanfattningsvis är det mycket olämpligt att som förälder bete sig på detta sätt, särskilt inför sina egna barn. Det kan ha negativa effekter på barnens emotionella och sociala utveckling och kan även ha allvarliga konsekvenser för familjens relationer och samhörighet på lång sikt.
Senast redigerad av kurt-sune 2024-08-12 kl. 09:10.
2024-08-12, 09:07
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
På förekommen anledning:

Ställde denna fråga till AI:

Och fick detta till svar:

Är mina frågor för svåra för dig så du måste ta hjälp av en AI?
Tror du att AI är någon slags auktoritet?

Igen, när har jag påstått detta?

Citat:
inför sina egna barn i egenskap av förälder håna och peka finger åt en mamma

Citera vad jag sagt som lett dig till denna vantolkning?
2024-08-12, 09:10
Medlem
Citat:
Jag förstår inte syftet med det. Varför skulle barnen ens vilja titta på något sådant? Det låter inte normalt.

Det behöver det inte vara. Men om du som förälder pekar finger åt en person som är psykiskt sjuk inför dina barn skulle jag hävda att det är skadligt och att du förstör dina barn. Normala föräldrar pratar om möjliga orsaker till beteendet och pekar inte finger, hånar och trakasserar person ifråga.

Ja det är opassande.

Du pekar finger mot Fia inför dina egna barn skrev du ju själv?

Du har själv berättat om dina barn och vad ni roar er med. Det är inte normalt. Normala barn tittar inte på sånt.

Det roliga är soc skulle rent hypotetiskt kunna använda samma argument som jag använder nu MOT dig i ditt föräldraskap vid en LVU-utredning. Jag skulle säga att det är mycket olämpligt att i egenskap av förälder göra sig lustig över psykiskt sjuka människor inför sina barn.

2024-08-12, 09:12
Medlem
Citat:
Ok så att leta fel och brister hos föräldrar är det inget fel på alltså?

Att uppmärksamma föräldrar som öser galla över andra föräldrar att de själva är långt ifrån perfekta är i vissa fall nödvändigt.

Skillnaden är att en privatperson kan inte ta dina barn rakt av som socialtjänsten utifrån enskilda påståenden som det du gjorde om dina egna barn.
2024-08-12, 09:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Är mina frågor för svåra för dig så du måste ta hjälp av en AI?
Tror du att AI är någon slags auktoritet?

Igen, när har jag påstått detta?
I det här fallet verkar AI vara helt på min sida och även de flesta människor förstår att detta inte är något normalt beteende som förälder och tvärtom skadligt för barnen, vilket kan vara skäl för orosanmälan och även LVU. Betänk att det faktiskt är soc som bestämmer vem som är lämplig respektive olämplig förälder.

Citat:
Citera vad jag sagt som lett dig till denna vantolkning?
Du berättade ju själv att du och dina barn brukar titta på fia:s lives och du fördömde hennes beteende? Eller har jag drömt det? Jag tycker inte det låter som normal underhållning för en barnfamilj och lämpligt beteende före en förälder.

Den normala föräldern hade förklarat vad Fias beteende beror på och att det kan ha att göra med psykisk sjukdom. Och givetvis inte lägga in någon särskild värdering eller dömande i det.
2024-08-12, 09:16
Medlem
Citat:
Frågar du Kurt-Sune nu eller? För det var han som kom med det påståendet.

Du har flera gånger påstått att föräldrar behöver vård. Vad menar du med det
2024-08-12, 09:16
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Att uppmärksamma föräldrar som öser galla över andra föräldrar att de själva är långt ifrån perfekta är i vissa fall nödvändigt.

Skillnaden är att en privatperson kan inte ta dina barn rakt av som socialtjänsten utifrån enskilda påståenden som det du gjorde om dina egna barn.

Ska jag tolka svaret på min fråga som ett ja då?
Att det är ok när du gör det men inte när socialtjänsten eller andra personer gör det?
2024-08-12, 09:17
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Du har flera gånger påstått att föräldrar behöver vård. Vad menar du med det

Föräldrarna har ju själva sagt att de lider enormt psykiskt, är man sjuk så behöver man väl vård? Är väl inget konstigt med det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in