2024-08-11, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Enligt hundhjälpen var Essie en så kallad "föräldrahund". Dvs att hon agerade som assistanshund åt A men det var föräldrarna som skulle tillse ansvaret för hunden. Just för att A har en mentalitet som ligger på en fyraårings nivå, och därmed inte kan anses kunna ansvara för en hund. Det var därför bl a PÖ var med vid examinationen, och i princip den som examinerades med hunden. Visst, du kan motivera din fyraåring att gå ut med familjens hund. Men varje normalt funtad vuxen person fattar ju att det är den vuxne som tar ansvaret. I detta fall har man ansett att detta ansvar kan delegeras. Oavsett om man ansåg att CÖ skulle bidra med ansvaret för promenaderna, ligger det egentliga ansvaret på att PÖ skulle se till att det blev gjort. Blev det det?

Föräldrahund? Det säger ju allt om certifieringen. Oavsett är det då föräldrarnas ansvar både juridiskt och i vardagen.
Citera
2024-08-11, 22:47
Medlem
flashmaners avatar
Att svara på frågor i den här tråden är som att svara på frågor från små barn.
Den enda skillnaden är att de små barnen förstår när man svarar.

Det hela är väldigt enkelt. Man ska inte krångla till det.

Ingen, särskilt inte en psykopat eller narcissist, vänder upp och ned på hela mediasverige i idoga och utradgna försök att uppdaga det brott hen själv just har begått.

Det är flera av varandra oberoende utomstående som blivit inblandade i det hela på olika sätt och vis, inte minst polisen, som pappan kritiserade för att de la ner ärendet, och som han sedan fick att åter öppna ärendet.

Ingen, särskilt inte en psykopat eller narcissist, kämpar för att polisen skall återöppna utredningen med mål att att uppdaga det brott hen själv just har begått.

Om pappan själv hade dödat och begravt Essie är risken stor att en ID-hund hade hittat kvarlevorna efter Essie. Pappan tog dit ID-Hund mindre än ett dygn efter försvinnandet. Direkt. Så fort det gick.

Ingen, särskilt inte en psykopat eller narcissist, anlitar en specifikt utbildad spårhund för att försöka finna den hund hen själv just har grävt ner.

Slutsatsen av det vi faktiskt vet kan bara bli en: Pappan är oskyldig. Det är lika enkelt som självklart.

Jag såg på facebook att en person som skrivit med sin egna profil i eget namn berättade att hon hade varit i kontakt med Malins Nosar som bekräftade att de spårat efter Essie. Knappast någon tvekan om att pappan talar sanning om den saken.

Vem har begått ett brott? Jo, någon som hade möjlighet och motiv. Att ha möjlighet betyder att besitta den kunskap som behövs för att begå brottet, när, var, hur. Motiv. Två av de vanligaste motiven för att begå brott är ekonomi och hämnd. Man vill ha ekonomisk vinning, eller man vill hämnas.

Att det var någon som hyste agg mot familjen vet vi. Det bekräftas klart och tydligt i de två olika anmälningar som inkommit till Länsstyrelsen, men som med allra största sannolikhet har en och samma ursprungliga avsändare. Att två olika anmälningar om en och samma sak som beskriver samma skeenden skulle inkomma samma dag från två olika avsändare som är helt oberoende är så osannolikt att det är uteslutet. Det bekräftas också av de mycket upprörda och anklagande inlägg som gjorts på sociala medier. Personer som begår allvarliga brott för att yttra dessa anklagelser mot familjen. Pappan har i sin tur kritik emot assistenterna. Vem som har rätt vet vi inte. Men att det finns konflikt mellan före detta assistenter och familjen, det vet vi.

Den tredje anmälan, som kom via polisen, gjordes först den 21a juli, dvs långt efter att det blivit känt att Essie var försvunnen. Anmälaren anger brottet som pågående. Trots att det är välkänt sedan en tid att Essie är försvunnen. Denna anmälan är en så kallad okynnesanmälan, av någon som läser om rykten som sprids på nätet och gör en anmälan utifrån det, utan att egentligen ha en aning om någonting. Den syftar enbart till att smutskasta familjen och skapar enbart extra arbete för de rättsvårdande myndigheterna. Rättshaverister ligger ofta bakom den typen av anmälningar. Det kan också noteras att den anmälan inkom till polisen i Jönköping, så det var sannolikt någon i den regionen som gjorde den anmälan. Förmodligen ett så kallat internettroll som tror att hen är viktig.

Vissa konspirationsteoretiker hävdar bestämt att det är ett försäkringsbedrägeri och att pappan ljuger om så gott som allt han säger. Att han inte anlitat ID-hundar, att han ljuger om epost-konversation med Hundhjälpen, att han inte eftersökt sin hund med drönare, att han har manipulerat videomaterial med mera med mera påståenden om att pappan ljuger. Alla dessa saker är enkla för ett försäkringsbolag att kolla upp. Så det kan inte vara lögner alltihop och inte heller ett försäkringsbedrägeri. Ty, hade så varit fallet hade försäkringsbolaget för länge sedan brottsanmält pappan och Enköpingsposten hade slängt sig över nyheten.

Istället är det så att det fanns redan från början misstankar åt ett visst håll, gällande Essies försvinnande, uppenbarligen pga nämnda konflikter och kanske till och med hotelser, gällande en före detta assistent. En ID-hund som markerar spår efter Essie vid assistentens bostad bekräftar de misstankarna. Det har också framkommit att den assistenten har en son som umgås i kriminella kretsar, (på den punkten finns dock fog för källkritik).

Hata slumpen. Krångla inte till det.

Tittar man på detta fallet med lite helikopterperspektiv och nyktra ögon, så är det tydlig vem som definitivt inte är skyldig, och vem som med största sannolikhet är det.

Den enda som saknas, är Essie!

Vad gäller hur Essie hade det hos familjen så kan man i kontrast till de allvarliga påståenden som kommer från anmälningen och en eller några assistenter, notera följande.

Pappan hävdar att Essie inte misshandlats. Essie har vid ett tillfälle blivit sparkad en gång, säger han. Inget mer.
Pappan berättar att dottern är utåtagerande och att de har tydliga instruktioner till assistenterna som jobbar med dottern och Essie, att Essie alltid skall tas undan när sådana sker, samt att detta också är vad Hundhjälpen instruerat om.

Hundhjälpen anger själva i sin anmälan till Länsstyrelsen att de instruerat familjen att det alltid måste finnas någon som kan ta undan Essie vid behov, till följd av dotterns problematik. Precis den information som pappan själv vittnat om.

En assistent som skrivit ett inlägg på facebook om situationen hos familjen har haft en hel del kritik mot pappan, ingen direkt kritik mot dottern, men framförallt berättar hon att assistenterna tar hand om Essie.

Vi har alltså tre olika parter som alla berättar samma sak.

Leverantören av Essie, pappan och en assistent.

Att Essie togs om hand av assistenterna.

Lyssna inte på näthatarna, ett gäng här i tråden som ideligen kommer med krångliga bortförklaringar och väldigt gärna medvetet falska presuppositioner. De personerna har oftast ett mycket iögonfallande uppenbart näthatmotiv och sprider lögner hej vilt omkring sig.
Citera
2024-08-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Ja frågorna är många. Essie har nog inte fått många behov tillgodosedda.

Men, visst kämpade de rejält för att få dubbel bemanning för dottern? Det var ju en del turer. Och det var ju extremt viktigt att någon alltid hade ett öga på dottern om den andre lagade mat, men också att de skulle vara två och byta av om något hände. Så...om någon assistent rastade Essie så bröt de mot rutinerna? Tvingades bryta mot arbetsuppgifterna? PÖ menar att de skulle gå ut med hunden men samtidigt skulle de ha koll på dottern. Jag får inte ihop det.

Hur kan man få dubbel bemanning för att den ena ska användas som hundrastare? Det var väl inte riktigt det som beslutet grundades på? Och om PA fick/skulle rasta Essie som en del av deras jobb, borde de inte varit tre då, för att säkerställa A:s behov och för att minimera risk för att PA utsattes? Två PA för dottern. En för Essie.

Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Har aldrig förstått det där med att mamman skulle ringas in ,hon var ju i huset redan ,var ju en av assistenterna 🤔

Jag vill vara väldigt klar här. Detta handlar inte om assistenterna. Det är inte de som har haft i ansvar att se till att hundens behov blev tillgodosedda. Det är PÖ och bara PÖ som bär detta ansvar. Jag vet inte varför folk envisas med att diskutera assistenterna hela tiden? Det gynnar PÖ i sak och det missgynnar Essie. Assistenterna har ingenting med detta att göra. PÖ har brustit i sitt hundägaransvar. Assistenterna hade ingen som helst skyldighet att tillgodose Essies behov, det var PÖ som hade i ansvar att tillse detta. Det finns ingen som helst anledning att diskutera assistenterna längre i det här fallet. Det är totalt ovidkommande. De är fria från ansvar. Den enda som bär ansvar utifrån svensk lagstiftning är PÖ. Hoppas att jag har uttryckt mig tydligt här.
Citera
2024-08-11, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Föräldrahund? Det säger ju allt om certifieringen. Oavsett är det då föräldrarnas ansvar både juridiskt och i vardagen.

Detta framkommer inte på SBK's sida (av oklar anledning), men verkar vara ett vedertaget begrepp bland folk som utbildar assistanshundar. Självklart är det ändå den registrerade ägarens ansvar.
Citera
2024-08-11, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Vem rastade Essie? Hur många promenader per dag kom hon ut på?

Jag har ställt frågan eller en fundering att någon granne måste kunna svara på den frågan ungefär. Tittar man på GoogleMaps så måste man gå med Essie till nästa gräsmatta för att hon ska kunna/vilja kissa. Hon är tik och lyfter inte benet och kissar på buskar runt hörnet.
Om man inte har gått så långt och förbi ett flertal hus så har Essie kissat mestadels (endast) på gräsmattan i trädgården.

Min tik försöker ibland "killkissa" och lyfter benet mitt på vägen men det är hon det.
Citera
2024-08-11, 22:52
Medlem
Det är så mycket text fram och tillbaka på dom senaste sidorna men jag får ändå inte få fram någonting så vill någon summera vad som är just nu angående Essie?
Citera
2024-08-11, 22:54
Medlem
Citat:
Det jag menar är att sverige skulle kanske höja kvaliteten hos SBK för att undvika detta. SBK borde aldrig ha certifierat A som hundförare med essie som ekipage.

Men dumt att tjata på om samma ämne, vi har förstått att de behöver göras någon förändring. Som sagt inte emot att ha assistanshundar men certifieringen måste bli bättre

Dokumentärens delar jag syftade på var deras akademi där de har ett program för alla blivande assitanshundar, de var min egen kommentar om att essie var undergiven vilket hon var enligt BPH med. Men hon var lugn och trygg så perfekt egenskap att lugna sin förare men det betyder inte att bli utsatt. Relationen ska bli nära relation. En sådan relation mellan förare och hund är det viktigaste. Jag har själv en riktigt nära relation med min vilket de flesta hundägare har med sina .
Vad gäller Usa så ligger de ungefär ett decennium före Sverige.
De olika aktörerna är fristående/egna här i Sverige alltså.
Personen på sbk som bla du pratat med gör avslutet ,täcke id .kordinerar tester odyl. Svarar på frågor från brukare och andra.Har inget med fältarbetet att göra
Citera
2024-08-11, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkish90
Om en veterinär begår diverse fel så går det att återkalla legitimation om det var det du undrade över? Men det ska i så fall vara att nämnden utreder det om jag minns rätt.. Många veterinärer som gör fel får ju en varning. Men tar med en paragraf om det underlättar.

4 § Har en legitimerad veterinär visat grov oskicklighet vid utövningen av veterinäryrket eller eljest visat sig uppenbart olämplig som veterinär utan att det föreligger sådant fall som avses i 3 §, får Jordbruksverket återkalla hans legitimation.

Om vi antar en pensionerat veterinär, vad för den för straff?
Citera
2024-08-11, 22:59
Medlem
Citat:
Det jag menar är att sverige skulle kanske höja kvaliteten hos SBK för att undvika detta. SBK borde aldrig ha certifierat A som hundförare med essie som ekipage.

Men dumt att tjata på om samma ämne, vi har förstått att de behöver göras någon förändring. Som sagt inte emot att ha assistanshundar men certifieringen måste bli bättre

Dokumentärens delar jag syftade på var deras akademi där de har ett program för alla blivande assitanshundar, de var min egen kommentar om att essie var undergiven vilket hon var enligt BPH med. Men hon var lugn och trygg så perfekt egenskap att lugna sin förare men det betyder inte att bli utsatt. Relationen ska bli nära relation. En sådan relation mellan förare och hund är det viktigaste. Jag har själv en riktigt nära relation med min vilket de flesta hundägare har med sina .
Bortsett detta fall,så har det inte varit något i närheten av detta.
Ang "certifieringen måste bli bättre"
Citera
2024-08-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Det är så mycket text fram och tillbaka på dom senaste sidorna men jag får ändå inte få fram någonting så vill någon summera vad som är just nu angående Essie?

Essie är troligen omhändertagen av någon som förbarmats sig över henne då hon har farit illa och den ansvariga hundägaren har brustit i sitt ansvar. Den som är registrerad som ägare till Essie, och därmed den som uppbär ansvaret, är A's pappa PÖ. Därför kommer inte en kotte på flashback få höra något mer om Essie, eftersom hon nu högst troligtvis befinner sig i ett hem där hon får den kärlek som alla djur borde få, och således aldrig kommer outas.
Citera
2024-08-11, 23:09
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Jag håller ju med dig och tycker absolut att du har rätt i sak. Avstå helt från att uttala sig hade varit betydligt klokare och ansvaret för hundens situation hos familjen vilar tungt på Hundhjälpen. Men jag tänker fortfarande att jag kan förstå hur agerandet har uppstått och jag tycker inte att det bevisar något, som någon var inne på.

Visst, jag förstår. Men jag ser det som att hon tog chansen att släta över och trodde inte Essies misshandel skulle komma fram senare, för sånt skriver man inte om när det gäller en person som A. (I normalfallet) Bevisar vet jag inte men tanken går dit.

Och hon fick framträda med bild och surr om hur bra hennes hundar är för dem som har diagnoser. Chansen att göra reklam var nog en frestande morot.

Det är modigt av en liten lokaltidning att publicera en artikelserie som denna. All heder åt EP och journalisten Bengt Johansson.
Citera
2024-08-11, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Enligt hundhjälpen var Essie en så kallad "föräldrahund". Dvs att hon agerade som assistanshund åt A men det var föräldrarna som skulle tillse ansvaret för hunden. Just för att A har en mentalitet som ligger på en fyraårings nivå, och därmed inte kan anses kunna ansvara för en hund. Det var därför bl a PÖ var med vid examinationen, och i princip den som examinerades med hunden. Visst, du kan motivera din fyraåring att gå ut med familjens hund. Men varje normalt funtad vuxen person fattar ju att det är den vuxne som tar ansvaret. I detta fall har man ansett att detta ansvar kan delegeras. Oavsett om man ansåg att CÖ skulle bidra med ansvaret för promenaderna, ligger det egentliga ansvaret på att PÖ skulle se till att det blev gjort. Blev det det?

Jag vet vart ansvaret enligt lag ligger.
Och att det inte skötts överhuvudtaget är solklart.
Det är en idiot som inte vill förstå sitt ansvar men "ungen" ( vet att hon är 23) ville ha hund så då ska hon ha det.

Jag har hängt i tråden länge och läst det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in