2024-08-10, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Samtidigt så är det många som fått sina liv förstörda och antagligen är jävligt hämndlystna. Skulle inte förvåna mig om det sitter ett gäng och väntar på att hon ska bli dömd så dom kan följa efter, men vad vet jag.

Det finns en aspekt till att väga in här dock, och det är om Dumpen måste ta bort artikeln om gäddan vinner målet. För om så är fallet kan det ju vara ett sätt för gäddorna att tvinga Dumpen att ta bort dom från deras sida.

För övrigt är gäddornas bilder och chattloggar redan offentliga handlingar just för att dom ligger på Dumpen.
Frågan är hur hämndlystna de är när man väger samman risk-reward. Men det är uppenbarligen inte deras starkaste gren från början. Exponeringen Dumpen gett är absolut ingenting mot vad den kommer bli i och av ett tryckfrihetsmål. Ojojoj. Sen kan det dessutom ge en skjuts till lagändringsagendan, så polisen får mandat att fiska och avsikt blir åtalbart, oavsett om personen är ett äkta barn eller en decoy.
Citera
2024-08-11, 01:41
Medlem
flashmaners avatar
Någon som kan lägga upp stämningsansökan?

Ingen av länkarna jag hittade i tråden funkar längre.
Citera
2024-08-11, 02:25
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Någon som kan lägga upp stämningsansökan?

Ingen av länkarna jag hittade i tråden funkar längre.

https://pdfupload.io/docs/7cc511f4
Citera
2024-08-11, 02:44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
https://pdfupload.io/docs/7cc511f4

Tackar!

Ja, det var kort och koncist. Ett mer open and shut case kommer en svensk domstol nog aldrig att se.
Ja, undantaget alla andra stämningsansökninar som kommer att följa på denna, då.

Det skall bli intressant att se vad skadeståndet landar på. Om inkomstbortfallet kommer med i skadeståndet kan det ju blir smått gigantiskt, beroende på vad det är för inkomstbortfall han råkat ut för.

Men advokatfirman de Basso står ju på fel sida i den här tvisten. De skall ju stå på de som stämmer för förtals sida.

Inlagan från försvaret var kort och koncis den med, men fullständigt substanslös. De bara hävdar sin "rätt", helt utan några som helst argument, inte ens varför deras agerande skulle vara försvarligt.

Men det kommer väl under huvudförhandlingen. Skall bli intressant att se vad de kokar ihop för trams för att försvara en sådan uthängning av någon som inte begått en brottslig handling. (Även om aset så klart är ett avskum, men nu är ju det här juridikforumet)
Citera
2024-08-11, 09:39
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Det skall bli intressant att se vad skadeståndet landar på. Om inkomstbortfallet kommer med i skadeståndet kan det ju blir smått gigantiskt, beroende på vad det är för inkomstbortfall han råkat ut för.

Skadestånd i Sverige är små om man jämför med till exempel Amerikatt. Och Saras redovisade egna inkomster är väl inte stora? Med det sagt så kan det bli jobbigt med advokatkostnader tillagt på det.

Jag har sagt det förr - detta fall är inte så farligt, de kommer väl samla in pengar från Dumplingarna. Problemet blir väl om fler bestämmer sig att stämma dom då detta fall kommer visa att det går. Plus, fortsätter Sara och kompani hänga ut personen så riskerar de ytterligare en stämning.
Citera
2024-08-11, 16:10
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Skadestånd i Sverige är små om man jämför med till exempel Amerikatt. Och Saras redovisade egna inkomster är väl inte stora? Med det sagt så kan det bli jobbigt med advokatkostnader tillagt på det.

Jag har sagt det förr - detta fall är inte så farligt, de kommer väl samla in pengar från Dumplingarna. Problemet blir väl om fler bestämmer sig att stämma dom då detta fall kommer visa att det går. Plus, fortsätter Sara och kompani hänga ut personen så riskerar de ytterligare en stämning.

Vad kan påföljden tänkas bli, för det fall hon fälls?

Jag tippar på dagsböter och några månader villkorligt. Upprepas då det hela så åker hon in...
Citera
2024-08-11, 16:12
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vad kan påföljden tänkas bli, för det fall hon fälls?

Jag tippar på dagsböter och några månader villkorligt. Upprepas då det hela så åker hon in...

Cissi Wallin hotades ju med några månaders fängelse, så ja.

Första domen kommer vara villkorligt och böter, nästa? Jag har ingen aning om man ens kan vara publicist från fängelset.
Citera
2024-08-11, 18:15
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Cissi Wallin hotades ju med några månaders fängelse, så ja.

Första domen kommer vara villkorligt och böter, nästa? Jag har ingen aning om man ens kan vara publicist från fängelset.

Man kan ju tycka att den som döms för förtal inte borde få vara ansvarig utgivare. Det borde vara ett minimikrav för något så ansvarsfullt som ansvarig utgivare, att man inte ägnat sig åt sådan brottslighet. Det borde så klart gälla alla ansvariga utgivare.

Sedan är det ju också så, att om hon döms för detta brottet, då borde åklagaren väcka åtal i alla övriga fall med dumpen, precis så som åklagaren väckt allmänt åtal i flera andra förtalsmål som t.ex. fallet Wallin.

Det är en fruktansvärd politisk biasering när det kommer till rättsskipningen i vissa typer av mål i det här landet, förtal är ett sådant. Det är allt annat än demokratiskt och likabehandlande.
Citera
2024-08-11, 18:26
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Man kan ju tycka att den som döms för förtal inte borde få vara ansvarig utgivare. Det borde vara ett minimikrav för något så ansvarsfullt som ansvarig utgivare, att man inte ägnat sig åt sådan brottslighet. Det borde så klart gälla alla ansvariga utgivare.

Sedan är det ju också så, att om hon döms för detta brottet, då borde åklagaren väcka åtal i alla övriga fall med dumpen, precis så som åklagaren väckt allmänt åtal i flera andra förtalsmål som t.ex. fallet Wallin.

Det är en fruktansvärd politisk biasering när det kommer till rättsskipningen i vissa typer av mål i det här landet, förtal är ett sådant. Det är allt annat än demokratiskt och likabehandlande.
Det är inte åklagare som väckt åtal.
Wallin hade inte utgivningsbevis.
Citera
2024-08-11, 18:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy

Hur stor är risken att hon kommer undan genom att hänvisa till "allmänintresset"?

Jag tycker ju att det borde ha räckt med att visa att en IT-forensiker håller på med sådant, att meddela arbetsgivaren och närmast anhöriga etc. Uthängningen var pöbelmentalitet.

Det har ju förstås förekommit att en del gäddor skickat 'övergreppsmaterial' och då är det ju polisanmälan som är det lämpligaste.

I övrigt så handlar det mest om trasiga individer som lockats i en fälla och som ö h t aldrig någonsin skulle kunna få till det med en 14-åring.
Citera
2024-08-11, 19:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy

Inte i detta fallet nej, exactly my point. Om detta enskilda åtalet väcker framgång, bör åklagare väcka allmänt åtal i övriga fall. Som gjorts i flera andra förtalsmål, exvis Wallinfallet. Jag har aldrig påstått att hon har eller har haft utgivningsbevis.
Citera
2024-08-11, 19:01
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Inte i detta fallet nej, exactly my point. Om detta enskilda åtalet väcker framgång, bör åklagare väcka allmänt åtal i övriga fall. Som gjorts i flera andra förtalsmål, exvis Wallinfallet. Jag har aldrig påstått att hon har eller har haft utgivningsbevis.
Det fungerar inte så i tryckfrihetsmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in