2024-08-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
En jävlig bransch där hundens väl och ve sällan står i fokus. Så infon har du fått från en fodervärd till Essies uppfödare? Förstod jag rätt då?

Ja det stämmer.
Hon har också en kompis som har en assistanshund så de har berättat lite mer ingående om hur den hunden har det.Det är faktiskt väldigt intressant.Den hunden verkar av hörsägen ha ett förbannat sjysst hundliv. Den larmar på diabetes.

För att inte bli för off topic så undrar jag om pappan inte skriver något mer?Är det tyst från familjen eller vad händer
Citera
2024-08-11, 15:11
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det vet jag inte. Men jag utgår ifrån att om det är en viktig sak, så har Hundhjälpen lämnat det i instruktionen till familjen. Något som självklart borde ingå i tjänsten man fått betalt för.
När tycker du hunden ska vara ledig?
Citera
2024-08-11, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det betyder att en hund
eller annat djur aldrig skulle utsättas för A överhuvudtaget.
Det står klart och tydligt vilket jag påpekat tidigare att ägaren ska behandla hunden väl och skydda den mot ONÖDIGT lidande.
Samvaron med A innebar onödigt lidande inte bara för våldet utan även för att man måste vara konsekvent i sitt beteende mot djur eftersom djur kommunicerar genom beteende.
Om A är aggressiv betyder det på djurspråk Håll dig undan, tydligen så gjorde katten och hunden det.
Men nu ville man tydligen ha en hund som tränats att gå emot sina instinkter.
En som teg och godtog ONÖDIGT lidande.

Du verkar inte fatta när lidandet börjar.

Tror du P lider nu? Eller tror du han lider först OM någon skulle utsätta honom för våld.
OBS frågan är retorisk för att du ska förstå Essies situation och INTE en önskan att skada P.

Om man tycker synd om P nu borde man tycka synd om Essie också.
Även hon levde under konstant press i en fientlig värld. A kanske var snäll ibland men just att man inte kan förutse utbrotten skapar psykisk ohälsa genom att man alltid måste vara på tårna. Hon fick ju heller aldrig ledigt.

Helt klart ett onödigt lidande som ägaren undlåtit att skydda henne från.

Det är givetvis inget jag kan uttala mig om, då jag aldrig observerat tillvaron. Men jag kan samtidigt se att familjen verkar ha följt samtliga regelverk, och är det då något av de regelverken som är felaktiga, så kan ju givetvis hunden ha farit illa.
Citera
2024-08-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Varför fortsätter du att sprida denna lögnen? Det har polisen inte alls sagt!

Polisen har sagt att de inte vet om Essie är bortsprungen eller stulen.

Några andra alternativ än att hon skulle vara bortsprungen eller stulen reflekterar de inte ens över.

Varför har du detta behov av att ständigt sprida dessa lögner som du gör? Är det något fel i huvudet på dig eller?

Varför fortsätter du att ljuga? Lägg inte bara ut det som passar bäst för dig. Ta hela citatet

Sen även

Källa är från enköpinsposten. Lägger även upp länk med bilder så att du kan påbörja konspirationsteorier om att jag ska ha hackat tidningen, redigerat texten eller vad du då vill hitta på för lögn idag.

Artikel print https://imgur.com/a/M0BUc52
Citera
2024-08-11, 15:15
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisebergskanin
Fått lite information nu om hur de här assistanshundarna blir till. Tillförlitlig sådan från en fd fodervärd till en av uppfödqren i teådens hundar!
Stackars hundar inte konstigt att Essie kanske inte mådde bra!
Först föds de alltså hos uppfödaren,skickas till en fodervärd,sen till en dressör och sen kan den komma till uppfödare igen innan den placeras ut hos en brukare.Alltså fyra olika hem innan hunden är 2år.
Sen tror ni det är gulligull?Nej,hundarna har strikta regler om vad de får göra och inte. Värst är det för de som ska bli ledarhundar

Ska hunden jobba mot en unge så lämnar uppfödaren utförliga instruktioner om att hunden ska bindas fast med ungen så att den lär sig att vara med ungen o sova på natten och det är överlag ingen nutida hunduppfostran som gäller utan ganska hårda pix.
Bindas fast med ungen???

Många som säger sig gilla djur verkar i själva verket gilla att domdera med djur. Vissa såpass att de finner sin födkrok på det.
Vad är det här för vidriga människor i den här branschen?

Hundar gillar att jobba, de gillar att ha en uppgift som en del av flocken men här verkar det vara fråga om slaveri.

P är kanske alltså inte ensam skurk i detta. Hela branschen borde granskas eftersom den utsätter djur för ONÖDIGT lidande.
Citera
2024-08-11, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Absurt. Fan Absurt. I gassande sol var det väl? Lider med den hunden.
Risken för uttorkning hos en hund är flera gånger högre än hos en människa Våran första hund vart bevakningshund var på repmånad 2 ggr. vi var på informationskurs hos militären som berättade det. kommer inte nu ihåg hur många ggr högre risk det var . men den var hög. Alla som stänger in hunden i bilen vet inte vad dom utsätter hunden för.
Citera
2024-08-11, 15:21
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Det är givetvis inget jag kan uttala mig om, då jag aldrig observerat tillvaron. Men jag kan samtidigt se att familjen verkar ha följt samtliga regelverk, och är det då något av de regelverken som är felaktiga, så kan ju givetvis hunden ha farit illa.
Du verkar inte fatta det där med onödigt.
Det är en bedömningsfråga där Ps olika uttalanden tydligt visat att hans omdöme är helt uppåt väggarna.

Vad är du, en robot som inte heller förstår?
Bara för att det inte finns regler som beskriver exakt vad vanvård eller djurmisshandel är så innebär det inte att vanvård eller djurmisshandel är tillåtet.

Ett djur ska få leva utifrån sina instinkter och naturliga beteenden. Det är upp till djurägaren att besitta kunskap om dessa beteenden. Om dessa begränsas är det vanvård och djurplågeri.
Citera
2024-08-11, 15:22
Medlem
Citat:
Det vet jag inte. Men jag utgår ifrån att om det är en viktig sak, så har Hundhjälpen lämnat det i instruktionen till familjen. Något som självklart borde ingå i tjänsten man fått betalt för.

Om det är en viktig sak?
Så hunden ska således inte ens få den vila och avstressning den behöver enlig lagen utan 24/7/365 hela tiden vara på helspänn? Tycker du det är så en levande varelse med känslor ska ha det?

O har du inget annat att komma med så kan du sluta skylla på assistenterna o att de får betalt, det är fortfarande PÖ som har totalansvar för hunden. Hade verkligen varit intressant att se både arbetsbeskrivning en från Storsjöbygdens AAB samt den instruktionen som HH har lämnat. Men det kan vi nog ta reda på...

Jag hoppas du verkligen inte har djur runt dig!!!
Citera
2024-08-11, 15:32
Medlem
Citat:
Det är en bedömningsfråga där Ps olika uttalanden tydligt visat att hans omdöme är helt uppåt väggarna.

Bara för att det inte finns regler som beskriver exakt vad vanvård eller djurmisshandel är så innebär det inte att vanvård eller djurmisshandel är tillåtet.

Ett djur ska få leva utifrån sina instinkter och naturliga beteenden. Det är upp till djurägaren att besitta kunskap om dessa beteenden. Om dessa begränsas är det vanvård och djurplågeri.

Du har helt rätt i att det är en bedömningsfråga. En bedömning där i nuläget minst Hundhjälpen varit med, men antagligen även SBK vid certifieringen.

Givetvis hade det ju också varit bra om LS kunnat masa sig ut för att göra en bedömning efter anmälningarna, men det var ju för jobbigt. För som sagt, hittills verkar det som att familjen gått igenom samtliga steg inom regelverket, så det hade ju varit väldigt bra med en tillsyn från LS för att eventuellt kunna ändra regelverket för hur assistanshundar säljs.
Citera
2024-08-11, 15:36
Medlem
Banned.s avatar
Citat:

Håller med! Felet är att familjen är inga hundmänniskor, eller djurmänniskor eller ens djurvänner.
Essie är ett redskap till dottern och inget annat. Det måste fungera helt enkelt. Och när dottern stack kniven i essie eller vad hon nu har gjort så ska man bara gå vidare med en ny hund.
Inte en tanke på.att dottern nog inte ska ha ett djur. Det är så beklämmande sorgligt att man inte har mer respekt för djuren än så.här. Stackars Essie.
Citera
2024-08-11, 15:38
Medlem
vemedinmas avatar
Nu borde ju ratsit ha gjort klart sin uppdatering?!
2 dagar sedan jag var inne och kollade senast. Fortfarande inga djur på adressen...
Bilar, företag..men inga djur
Hur ofta uppdaterar jbv?
Citera
2024-08-11, 15:38
Avslutad
Citat:
Bindas fast med ungen???

Många som säger sig gilla djur verkar i själva verket gilla att domdera med djur. Vissa såpass att de finner sin födkrok på det.
Vad är det här för vidriga människor i den här branschen?

Hundar gillar att jobba, de gillar att ha en uppgift som en del av flocken men här verkar det vara fråga om slaveri.

P är kanske alltså inte ensam skurk i detta. Hela branschen borde granskas eftersom den utsätter djur för ONÖDIGT lidande.

Ja, håller med dig. Den här tråden har i takt med allt som kommer fram just blivit att granska branschen, utöver att gräva i Essies försvinnande. Och jag tycker det är bra. För det behövs, som du säger, och inte bara här i tråden förstås utan av myndigheter och media. Jag tror inte det här med Essie och hur hon behandlats är ett undantag. Tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in