Citat:
Man kan ju tycka att hon har en skyldighet att kolla upp vilka diagnoser brukaren har. Nu fick hon ju oturen att möta familjen lögnare men när det gäller assistenthundar bör ju kraven vara högre ställda på köparen än en vanlig hundköpare. Missförstå mig inte nu, givetvis ska de som behöver ha en assistenthund.
Men hon har tidigare sålt Coronahundar, vad är en Coronahund o dess uppgift? Då hade vi ju inte ens behövt provtagningar om en hund hade kunnat sniffa sig till Corona.
För mig låter det ganska oseriöst o även att hon inte får lov att sälja fler än 3 hundar från annans uppfödning. Var det därför hon sa att Essie var hennes uppfödning? Hon leverera ju ganska många hundar enligt hennes sida. Alla valpar i en kull kan ju inte behållas eftersom alla säkerligen inte passar till assistenthundar.
Men hon har tidigare sålt Coronahundar, vad är en Coronahund o dess uppgift? Då hade vi ju inte ens behövt provtagningar om en hund hade kunnat sniffa sig till Corona.
För mig låter det ganska oseriöst o även att hon inte får lov att sälja fler än 3 hundar från annans uppfödning. Var det därför hon sa att Essie var hennes uppfödning? Hon leverera ju ganska många hundar enligt hennes sida. Alla valpar i en kull kan ju inte behållas eftersom alla säkerligen inte passar till assistenthundar.
Ja de ska begära in läkarintyg från brukaren (se citat nedan från 1177), men frågan är vad som framkommit av det intyget? Hur gammalt var intyget? Har vissa delar utelämnas etc?
"För att kunna köpa eller utbilda en hund till assistanshund behöver du först ett läkarintyg. Läkarintyget ska beskriva den sjukdom eller skada du har och intyga att den är av stadigvarande karaktär.
Därefter kontaktar du en instruktör. Du kan hitta instruktörer genom bland annat*Svenska brukshundklubben, SBK.
Du visar ditt läkarintyg för instruktören. Om du inte har en egen hund som ska utbildas kan du ta kontakt med någon instruktör som har grundtränade hundar."