2024-08-11, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Man kan ju tycka att hon har en skyldighet att kolla upp vilka diagnoser brukaren har. Nu fick hon ju oturen att möta familjen lögnare men när det gäller assistenthundar bör ju kraven vara högre ställda på köparen än en vanlig hundköpare. Missförstå mig inte nu, givetvis ska de som behöver ha en assistenthund.

Men hon har tidigare sålt Coronahundar, vad är en Coronahund o dess uppgift? Då hade vi ju inte ens behövt provtagningar om en hund hade kunnat sniffa sig till Corona.

För mig låter det ganska oseriöst o även att hon inte får lov att sälja fler än 3 hundar från annans uppfödning. Var det därför hon sa att Essie var hennes uppfödning? Hon leverera ju ganska många hundar enligt hennes sida. Alla valpar i en kull kan ju inte behållas eftersom alla säkerligen inte passar till assistenthundar.

Ja de ska begära in läkarintyg från brukaren (se citat nedan från 1177), men frågan är vad som framkommit av det intyget? Hur gammalt var intyget? Har vissa delar utelämnas etc?

"För att kunna köpa eller utbilda en hund till assistanshund behöver du först ett läkarintyg. Läkarintyget ska beskriva den sjukdom eller skada du har och intyga att den är av stadigvarande karaktär.

Därefter kontaktar du en instruktör. Du kan hitta instruktörer genom bland annat*Svenska brukshundklubben, SBK.

Du visar ditt läkarintyg för instruktören. Om du inte har en egen hund som ska utbildas kan du ta kontakt med någon instruktör som har grundtränade hundar."
Citera
2024-08-11, 13:02
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Man kan ju tycka att hon har en skyldighet att kolla upp vilka diagnoser brukaren har. Nu fick hon ju oturen att möta familjen lögnare men när det gäller assistenthundar bör ju kraven vara högre ställda på köparen än en vanlig hundköpare. Missförstå mig inte nu, givetvis ska de som behöver ha en assistenthund.

Men hon har tidigare sålt Coronahundar, vad är en Coronahund o dess uppgift? Då hade vi ju inte ens behövt provtagningar om en hund hade kunnat sniffa sig till Corona.

För mig låter det ganska oseriöst o även att hon inte får lov att sälja fler än 3 hundar från annans uppfödning. Var det därför hon sa att Essie var hennes uppfödning? Hon leverera ju ganska många hundar enligt hennes sida. Alla valpar i en kull kan ju inte behållas eftersom alla säkerligen inte passar till assistenthundar.

Nu fattar jag vad en coronahund är! Har inte reagerat på det tidigare, eftersom coronakatt = en som man skaffade under pandemin när man jobbade hemifrån och sen inte ville ha kvar.

Om hundar kan nosa sig till corona har jag inte den blekaste aning om.

Alltihop låter lite väl business och trix i mina öron. Vet inte vem som har tillsyn, är det LS som annars vid uppfödning?
Citera
2024-08-11, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Bara så att jag förstår. Du menar att du hoppas att familjen blir ifrågasatt hur det fungerar i den lösning man lite panikartat byggde för att kommunen valde att bryta mot lagen? Klart att familjen hade kunnat strunta i att lösa läget, men då hade ju A stått utan stöd och bostad. Tänker att det är därför deras vänner kanske inte tjafsar så mycket.
Jag hoppas att familjen med pappa P i spetsen blir ifrågasatta om mycket rörande A.
Om bygget bryts mot lagen kan jag inte svara på,, för jag har ingen koll på vad som gäller.
Nu hänger jag inte med på vad det är för vänner som tjafsar som du skriver om?
Jag anser att det är fel att A ska ha djur då dom inte kan skyddas till 100% från våld.
Hade man låtit ett barn bo hos sin förälder som slog dom ibland för att man ska ta hänsyn till att föräldern har en funktionsnedsätting tycker du? Jag anser att det hade varit helt galet om det fick gå till så.
Reglerna kring assistansdjur och psykisk ohälsa måste också skärpas med hårdare kontroller. Ingen ska behöva fara illa, inte ens lite grann ibland.
Om det är så att A gillar djur så kan man åka till ett zoo, eller om familjen har vänner som har djur. Då kan man åka dit och låta henne gosa en stund.
Det är att minimera riskerna för att något händer.
Sen tror jag att familjen behöver mycket mera stöd i att få tag i assistenter som är utbildade. Verkar helt uppåt väggarna att dom ska sköta rekrytering.
Vem som helst utan utbildning kan få jobb som PA.
Citera
2024-08-11, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Absurt. Fan Absurt. I gassande sol var det väl? Lider med den hunden.

Enligt pappan så skulle det användas en kylplatta med tak om det var sol. Om en assistent anmält att Essie legat ute i solen så är det alltså en anmälare som själv skapat den anmälda situationen.
Citera
2024-08-11, 13:14
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Enligt pappan så skulle det användas en kylplatta med tak om det var sol. Om en assistent anmält att Essie legat ute i solen så är det alltså en anmälare som själv skapat den anmälda situationen.

Det var väl dubbelbemannat dagtid?

En assistent, t. ex. mamman skapar situationen och en annan anmäler?
Citera
2024-08-11, 13:17
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Varför krångla till så? Om det är varmt får väl hunden ligga i skuggan?
Citera
2024-08-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Ja de ska begära in läkarintyg från brukaren (se citat nedan från 1177), men frågan är vad som framkommit av det intyget? Hur gammalt var intyget? Har vissa delar utelämnas etc?

"För att kunna köpa eller utbilda en hund till assistanshund behöver du först ett läkarintyg. Läkarintyget ska beskriva den sjukdom eller skada du har och intyga att den är av stadigvarande karaktär.

Därefter kontaktar du en instruktör. Du kan hitta instruktörer genom bland annat*Svenska brukshundklubben, SBK.

Du visar ditt läkarintyg för instruktören. Om du inte har en egen hund som ska utbildas kan du ta kontakt med någon instruktör som har grundtränade hundar."

Jag läser på Myndigheten för delaktighet (MFD), och där framgår det följande:
För att kunna bli aktuell för att köpa eller utbilda en assistanshund vill assistanshundsaktören vanligen att den blivande föraren visa upp ett läkarintyg.

Assistanshundar är hjälpmedel och stöd för personer med funktionsnedsättning. Syftet med läkarintyget är att en läkare ska intyga för assistanshundsaktören att en person har en funktionsnedsättning eller kronisk sjukdom och vilka hinder detta medför. Vissa aktörer godkänner också intyg från till exempel en psykolog.

Vad behöver framgå av läkarintyget?
Intyget ska vanligen bekräfta att den som söker att få köpa eller utbildas tillsammans med sin hund har en permanent fysisk eller psykisk funktionsnedsättning. Vissa assistanshundsaktörer vill också att det ska framgå att personens vardag kan underlättas av en assistanshund.

Förutom att intyga att personen har en stadigvarande funktionsnedsättning och vilka hinder detta medför brukar också läkaren uppmanas att bedöma om den aktuella funktionsnedsättningen kan förväntas öka över tid.

Det är däremot inte läkarens uppgift att bedöma om en person behöver en assistanshund eller inte. Dessa behov och bedömningar gör den sökande, ofta i samtal med assistanshundsaktören.

Vem bedömer läkarintyget?
Varje assistanshundsaktör bedömer läkarintyget och skulle man som sökande vilja ifrågasätta deras bedömning så går den inte att överklaga. Läkarintyget och bedömningen är viktiga för att aktörerna ska veta att rätt personer blir assistanshundsförare.

När jag söker vidare framgår det att den som söker eller familjen inte behöver ha hundvana. Allt är alltså upp till den som vill sälja sin guldklimp till den som har råd att betala.
Citera
2024-08-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Deras bevisning torde vara inlämnad, men polisen har ju gått ut med att det finns inget som tyder på att hunden är stulen.
Dom måste göra en polisanmälan för att få ut försäkringspengar. Nu måste P bevisa för försäkringsbolaget att dom är oskyldiga som små lamm i den här soppan.
Önskar att man hade varit en fluga på väggen och kunnat smyglyssna på dom lögnerna och skitsnacket
Citera
2024-08-11, 13:28
Medlem
Citat:

Har du sett instruktionerna? Jag såg också något inlägg om att personalen fått skriva på en lång instruktion, vet dock inte om den var så detaljerad.
Citera
2024-08-11, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Men vet man, om någon av assitenterna framfört och skrivit avvikelser på detta, INNAN Essie försvann? Allt från efteråt lär myndigheter kasta bort som skräp i inrapporteringar.

Ja det framgår i flera dokument. Finns länkat här på startsidan och skärmdumpar i FB-gruppen. Det har pågått länge och är inget nytt. Det har funnit hot att assistenterna (innan Essies försvinnande) inte fick göra anmälningar. Old news.
Citera
2024-08-11, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Nu fattar jag vad en coronahund är! Har inte reagerat på det tidigare, eftersom coronakatt = en som man skaffade under pandemin när man jobbade hemifrån och sen inte ville ha kvar.

Om hundar kan nosa sig till corona har jag inte den blekaste aning om.

Alltihop låter lite väl business och trix i mina öron. Vet inte vem som har tillsyn, är det LS som annars vid uppfödning?

Ja, det är länsstyrelsen.
De brukar även vara tydliga med hur många hundar som får säljas av annan uppfödning samt hur många kullar företagaren får ta från egna tikar. För att få ta 3 kullar om året behöver man fler än 3 egna tikar då en tik bara får ha en kull 2 år i rad och sen måste de få ett viloår.
Citera
2024-08-11, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOlga
Har du sett instruktionerna? Jag såg också något inlägg om att personalen fått skriva på en lång instruktion, vet dock inte om den var så detaljerad.

Nej, det har jag inte. Den här uppgiften kommer från P:s inlägg där han svarar på kritiken i EP. Men han var väldigt tydlig med att en lösning fanns, just för att Essie inte skulle behöva ligga i solen.

Det är en del i orsaken till varför jag lite misstänker att det här är en skapad situation snarare än ett verkligt problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in