2024-08-11, 07:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Intressant är att nästan 7 miljoner av den ryska befolkningen räknas som etniska ukrainare. Kanske utgör de en stor del av befolkningen i Kursk eftersom det ligger nära gränsen.
Dessa skulle förmodligen inte ha så mycket emot om Ukrainska armen kom. Vissa skulle kanske se dem som befriare.

Många har nog vänner och släktingar på båda sidor om gränsen också.
Citera
2024-08-11, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Ytterst intressant och väcker mängder med frågor OM det nu bekräftas att det är Ukrainas reguljära armé som börjar ta över traditionellt ryskt territorium.

1. Det militära stödet från väst i form av vapen var primärt avsett för att försvara ukrainskt territorium. Alltså måste någon från väst lämnat ok för avancemang in på ryskt territorium. Vilket totalt vänder upp och ner på spelet i och med att det nu är en väststödd attack i syfte att vinna ryskt territorium.

2. Putin vågar inte ens använda taktiska kärnvapen för att röja väg in i Ukraina. ( Vilket är en jävla tur. ) Men om ryskt territorium är under attack säger den ryska kärnvapendoktrinen ok till att försvara sig med nyss nämnda vapen. Så varför vågar man chansa på att gå in i Ryssland ? Räknar man så iskallt med att Putin inte kommer att ta död på sin egen befolkning för att driva tillbaka Ukraina ?

3. Kan målet vara att avsluta det Prigojzin påbörjade ? Att marschera hela vägen till Moskva ? Om det är så har vi en livsfarlig situation på halsen. Ingen vet vad som händer i det vaccuum som kommer att uppstå om Putler faller. Eller vem som får / tar kontrollen över atomstridsspetsarna. Dessutom har i så fall i princip Nato avsatt Putin via ett indirekt angrepp med Ukrainas armé som murbräcka.

4. Om Putin faller, kommer det att leda till en total upplösning av Ryssland ? I praktiken en repris av Sovjets fall efter fiaskot i Afghanistan.

5. Jag är inte så bevandrad i rysk geografi men kan det finns taktiska skäl till att erövra området man gått in i bara för att förbättra försvaret av Ukraina ?

6. Om man nu tydligen hyggligt enkelt avancerat in i Ryssland kan det vara ett tecken på att Putlers krigsmaskin är på väg att kollapsa. Är det i så fall läge att även inleda en attack på Krimhalvön för att ta tillbaka den en gång för alla ?

Håller med om att det här förändrar läget. Och ger upphov till massa frågor.
Nu ser jag att Zelinskiy har bekräftat det är Ukrainska styrkor som gjort intrång.
En fråga som kom upp i mitt huvud: Är det här ett sätt att skapa balans mellan Ukraina och Ryssland? Jag tänker om Ukraina har foten inne i Ryssland blir det plötsligt möjligt att förhandla. För Putin har ju gjort det omöjligt att lämna tillbaka områden som Ryssland tagit. Alltså omöjligt i och med han gått ut med att områdena nu är ryska, och i praktiken skulle han inte kunna backa från det utan att tvingas avgå.
Om Ukraina tar mer land så blir det en balans. Och i så fall ökar chansen till fred. Kan det till och med vara så att Putin tillåter denna teritoriella förlust, för att kunna kvitta land mot land i en fredsuppgörelse? Att han skänker bort en del av Ryssland!?

Putins riktiga 'jag' blir tydligare för varje gång det händer någonting. Nu ser jag hur han manövrerat bort alla som skulle kunna ersätta honom. Alla höga militärer eller oligarker. Han har manövrerat det hela till att han blir envåldshärskare /diktator. En typiskt feg diktator, sådana som vi sett många av genom tiderna.
Jag är rätt säker på att de flesta vill ha slut på detta krig. Nja, jag är inte säker på att alla i Väst vill ha slut på kriget. Men även de värsta stridshökarna, kanske inser det meningslösa(?)
Citera
2024-08-11, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Det är därför Ukraina naturligt borde vara en del av Ryssland. Det är samma land, samma folk. Varför det utvalda folket motsätter sig detta är svårt att förstå.
Orsaken till att det ser ut som det gör är ju beroende på Sovjetunionen. Någon gång drogs gränserna upp. Chrusjtjov gav Krim till den Ukrainska republiken.
Sedan när Sovjetunionen föll så behöll man samma gränser. Ryssland skrev på avtalet som gav Ukraina självständighet mot att de fick Ukrainas kärnvapen.
Man kan ju tycka vad man vill om det, men ska man rita om kartan så ska alla parter vara överens. Av någon anledning så har ukrainarna velat behålla sin självständighet. Det måste Ryssland respektera, annars blir det ju krig som vi nu ser.
Citera
2024-08-11, 08:18
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Det är därför Ukraina naturligt borde vara en del av Ryssland. Det är samma land, samma folk. Varför det utvalda folket motsätter sig detta är svårt att förstå.
För att de inte vill bo i ett korrupt, fascistiska rättsöst samhälle.
Dessutom vill de ha rinnande vatten och toastolar.
Framförallt vill de inte leva under en diktator som dödar eller fängslar alla som misshagar honom.
Moskoviter ser för övrigt ner på Ukrainare, ser dem som andra klassens ryssar som skall tjäna dem.
Citera
2024-08-11, 08:20
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:

Inte samma land, inte samma folk och alla normala människor motsätter sig ryssmongolernas överfall.

Det är ingen slump att skitländer i Afrika, sydamerikanska kommunister, allmänt korrupta turkar och liknande samt begåvningshandikappade vita stödjer Ryssland men ingen annan.
Citera
2024-08-11, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Är det ingen som är oroad av den här utvecklingen? Det var precis det jag befarande nu när Ukraina fått så mkt militärt stöd från väst. Nu har de alltså istället för att försvara sig gått in i Ryssland?!? Vad ska det leda till om inte en upptrappning? Vad tror de att de ska vinna? De kan ju inte gärna ta över Ryssland? Detta skapar ju bara mer krig istället för att försöka få till fred. Jag fattar inte vad tanken är.
Såhär är det. Överlägset våld är den enklaste metoden att få någon kuvad.

Ett enkelt exempel på det är att om jag riktar ett pistol mot dig och du saknar vapen, så gör du vad jag vill sen om livet är dig kärt. Skapar det en bra relation mellan oss där vi kan utvecklas och lita på varandra? Nej. Men om allt jag bryr mig om är mig själv och makt så skiter jag i det. Detta tankesätt genomsyrar lägre stående civilisationer. Du ser det överallt i mellanöstern och Afrika. Möjligen för att de inte kan utvecklas på något sätt ändå, majoriteten där är för korkade. De våldsamma individerna drar ner hela samhällena i misär.

Mot individer och diktatorer som bara förstår makt genom våld så finns det inget som kallas fred så som du och jag ser fred. Fred innebär för dem bara en möjlighet att förbereda nästa våldshandling.

Dvs att ”mana till fred” med Ryssland så som du beskriver, det gör inte ett skit skillnad. Det fördröjer eventuellt bara nästa anfall.
Det enda som fungerar på dylika regimer är att matcha deras våldskapital. Detta är vad Ukraina delvis gör nu - det tvingar ryssen att omprioritera, och eftersom resurser i form av manskap och vapen är ändliga resurser så kommer det innebära strategiska framsteg där resurserna behöver plockas från.

Detta kommer så småningom leda till att respekten för Ukrainas våldskapital ökar och därmed uppnås ”fred”, eller eftersom vi har med Ryssland att göra, ett tillstånd utan väpnad konflikt.
Citera
2024-08-11, 08:34
Medlem
Sunimods avatar
Ukraina har nu tagit kontrollen över en viktig gasledning i Kurskområdet.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ukraina-tagit-kontroll--over-viktig-gasledning/
Citera
2024-08-11, 08:39
Medlem
nofjuns avatar
Helt klart rätt av Ukraina denna manövern. låt de smaka på sin egen medicin. Slava Ukraine !!!!!🔥
Citera
2024-08-11, 08:42
Medlem
Citat:

Kan Sverige gå in i Finland o ta tillbaka dom svensktalande delarna då? Samma språk och samma folk va? Dom har ju ändå tillhört oss i över 600 år. De måste vi ha rätt till enligt dig?
Citera
2024-08-11, 08:46
Medlem
TotalWars avatar
Ukrainas plan: Plocka så mycket mark från Ryssland som möjligt innan fredsförhandlingarna 2025.

Ukrainas grundkrav:

1) Ryska trupper ut från ukrainskt territorium
2) Ukraina återställs enligt 1990 års-gränser
3) Krigsskadestånd
4) Utlämning av Putin och andra krigsbrottslingar
5) Självständighet.

Förmodade krav

6) Förlust av Kaliningrad
7) Överlämning av kärnvapen

Bonuskrav

8) Karelen töms på folk och ges tillbaka till Finland.

Min åsikt:
Jag tror punkt #1-7 är givna och #8 är ett KANSKE.
Citera
2024-08-11, 08:56
Medlem
Det finns 3 järnvägslinjer som förbinder Belgorod (som verkar vara ryssarnas huvudsakliga logistiska centrum för striderna i östra Ukraina) med övriga rysseriet. Den ena går via Sudzha (och kontrolleras just nu av Ukrainarna), de båda andra går via Pristen 55-60km från gränsen och huvudvägen norrut från Belgorod går bara 40km från ukrainska gränsen. Kan den ukrainska sidan få artillerikontroll över de andra järnvägsförbindelserna blir det väldigt svårt för den ryska logistiken.
Citera
2024-08-11, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incel-pelle90
FRED NU!!

Ryssland lämnar Krim och Donbass och Ukraina lämnar Kursk omgående.

Borde inte vara så svårt?

De skulle fortfarande ha kvar styrkor i två oblasts om man körde på det där. Ryssarna måste lämna ALLA oblasts som de invaderat.

Men det hör inte hit.

Kursk tillhörde Ukraina en gång i tiden precis som vissa andra oblaster. Nu har Ukraina styrkor i både Kursk och Belgorod om än inte lika mycket i Belgorod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in