Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Är det ingen som är oroad av den här utvecklingen? Det var precis det jag befarande nu när Ukraina fått så mkt militärt stöd från väst. Nu har de alltså istället för att försvara sig gått in i Ryssland?!? Vad ska det leda till om inte en upptrappning? Vad tror de att de ska vinna? De kan ju inte gärna ta över Ryssland? Detta skapar ju bara mer krig istället för att försöka få till fred. Jag fattar inte vad tanken är.
Såhär är det. Överlägset våld är den enklaste metoden att få någon kuvad.
Ett enkelt exempel på det är att om jag riktar ett pistol mot dig och du saknar vapen, så gör du vad jag vill sen om livet är dig kärt. Skapar det en bra relation mellan oss där vi kan utvecklas och lita på varandra? Nej. Men om allt jag bryr mig om är mig själv och makt så skiter jag i det. Detta tankesätt genomsyrar lägre stående civilisationer. Du ser det överallt i mellanöstern och Afrika. Möjligen för att de inte kan utvecklas på något sätt ändå, majoriteten där är för korkade. De våldsamma individerna drar ner hela samhällena i misär.
Mot individer och diktatorer som bara förstår makt genom våld så finns det inget som kallas fred så som du och jag ser fred. Fred innebär för dem bara en möjlighet att förbereda nästa våldshandling.
Dvs att ”mana till fred” med Ryssland så som du beskriver, det gör inte ett skit skillnad. Det fördröjer eventuellt bara nästa anfall.
Det enda som fungerar på dylika regimer är att matcha deras våldskapital. Detta är vad Ukraina delvis gör nu - det tvingar ryssen att omprioritera, och eftersom resurser i form av manskap och vapen är ändliga resurser så kommer det innebära strategiska framsteg där resurserna behöver plockas från.
Detta kommer så småningom leda till att respekten för Ukrainas våldskapital ökar och därmed uppnås ”fred”, eller eftersom vi har med Ryssland att göra, ett tillstånd utan väpnad konflikt.