2024-08-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du använder nog fel tempus där. Du menar väl att "Ryssland var....."

Det var länge sedan en krigsmakt devalverat sig själv så snabbt som den ryska. Det hela är ju katastrof i kvadrat för Putin. Jag har skrivit det förr, jag tror att Putin innerst inne ångrar anfallet 2022. Det han tog 2014 hade han ju säkrat redan. Men ändå så satte han även det på spel för att vinna....ja, vad?

Du har rätt. Innan anfallskriget var det så. Nu sitter han på pottan. Eftermälet blir nog inte alls vad han hade tänkt sig
Citera
2024-08-10, 20:12
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Ryssland var bara världens andra armé på pappret, men kritiken på rysk stats tv är intressant. Är det början på att försöka skylla allt på Putin och sedan avsätta honom och hitta en väg ut? Vem tar över i så fall?

Det fetade: dimwit-dimitri patruschev, son till Kardinal paranoid-nikolai patruschev är min gissning. Denne äldre patruschev är den jag anser är hjärnan bakom ryssens angrepp på Ukraina.
Citera
2024-08-10, 20:16
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
En liten del av hjältens kvällstal.

⏳🚀 "Regarding long-distance: we are waiting for decisions from 🇺🇸USA, 🇫🇷France, and 🇬🇧UK that will bring a just peace closer. We also must deprive Moscow of the last opportunities to limit the freedom of Ukrainians", - Zelensky
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1822330144972841274

Vad betyder det? Ska man bomba Moskva med långdistansrobotar?
Citera
2024-08-10, 20:21
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det säger väl det mesta om Putins tillit till sina militärer, "totalt odugliga, jag måste skicka hemliga polisen för att få ordning på allt"

Kruxet för Putin är väl att han inte kan lita på sina Kurskbor, hälften har väl sin släkt i Ukraina.

Jag tror faktiskt inte Putin litar på verken Kurskborna eller några andra ö.h.t. möjligen undantaget FSB. Problemet är bara att de är rätt inkompetenta, de har ju gjort konstanta missbedömningar om precis allt. Och det gäller alltså det som de förväntas vara experter inom, rimligen är de inte mer kompetenta i områden de helt saknar expertis om såsom att föra ett krig.

FSB lär knappast kriga vid fronten, de lär fokusera på att tvinga fram andra stackare till fronten, vilket de nog i o.f.s. kommer klara. Men resten såsom t.ex. militär strategi och logistik m.m. har de rimligen inte större kunskap om än en bunt rörmokare, tandläkare, revisorer eller någon annan yrkeskategori som inte är militärer. Och resultatet lär bli därefter.

Och därtill lär knappast den militära ledningen (de som ännu inte ramlat ut genom ett fönster) stillasittande se på när de blir så pass osidosatta som de blir nu. Var de inte sura på Putin innan lär de ju definitivt bli det nu. Det är ju inte en chans i världen de kommer ge FSB mer hjälp än de absolut är tvingade till, om ens det. Tror de t.o.m. önskar att de fullständigt misslyckas och kommer kanske t.o.m. försöka sabotera för dem.
Citera
2024-08-10, 20:23
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday

Tror jag inte. Troligtvis flygplatser, oljeraff, vapendepåer m.m. Militära mål som ryssen hela tiden misslyckas att träffa.
Citera
2024-08-10, 20:23
Medlem
Citat:
En liten del av hjältens kvällstal.

⏳🚀 "Regarding long-distance: we are waiting for decisions from 🇺🇸USA, 🇫🇷France, and 🇬🇧UK that will bring a just peace closer. We also must deprive Moscow of the last opportunities to limit the freedom of Ukrainians", - Zelensky
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1822330144972841274

Ja. Bra tal!
"Tack till varje enhet av våra försvarsstyrkor som gör detta möjligt. Ukraina bevisar att det verkligen vet hur man återställer rättvisa och garanterar exakt den typ av påtryckning som behövs - påtryckningar på angriparen."

Detaljer : Zelensky tackade också de partners som gjorde veckan "resultativ i sanktioner mot Ryssland och personer associerade med det", och tillkännagav också förberedelserna för nya beslut "som kommer att begränsa den ryska staten".

https://www.pravda.com.ua/news/2024/08/10/7469851/

Nu gäller det att hålla tempot.
Ryssarna är hårt pressade.
Citera
2024-08-10, 20:27
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Tror jag inte. Troligtvis flygplatser, oljeraff, vapendepåer m.m. Militära mål som ryssen hela tiden misslyckas att träffa.

Låter som att det kommer smälla lite varstans i putins rike de kommande dagarna. Tänk om vi äntligen får slut på eländet.
Citera
2024-08-10, 20:28
Medlem
Citat:

Precis som någon annan kommenterat här är det troligare att de vill slå mot militära mål och resurser inne i Ryssland som försvårar Rysslands krigsföring. Med Moskva menar man de som fattar besluten, dvs beslutshavarna.
Citera
2024-08-10, 20:30
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tror faktiskt inte Putin litar på verken Kurskborna eller några andra ö.h.t. möjligen undantaget FSB. Problemet är bara att de är rätt inkompetenta, de har ju gjort konstanta missbedömningar om precis allt. Och det gäller alltså det som de förväntas vara experter inom, rimligen är de inte mer kompetenta i områden de helt saknar expertis om såsom att föra ett krig.

FSB lär knappast kriga vid fronten, de lär fokusera på att tvinga fram andra stackare till fronten, vilket de nog i o.f.s. kommer klara. Men resten såsom t.ex. militär strategi och logistik m.m. har de rimligen inte större kunskap om än en bunt rörmokare, tandläkare, revisorer eller någon annan yrkeskategori som inte är militärer. Och resultatet lär bli därefter.

Och därtill lär knappast den militära ledningen (de som ännu inte ramlat ut genom ett fönster) stillasittande se på när de blir så pass åsidosatta som de blir nu. Var de inte sura på Putin innan lär de ju definitivt bli det nu. Det är ju inte en chans i världen de kommer ge FSB mer hjälp än de absolut är tvingade till, om ens det. Tror de t.o.m. önskar att de fullständigt misslyckas och kommer kanske t.o.m. försöka sabotera för dem.

Haha, snacka om att ha målat in sig i ett hörn, stackars Putin hur fan ska han komma ur hörnet?

Väntar han tills färgen torkat tar AFU mer av hans oblast och springer han i den våta färgen halkar han, en omöjlig sits.

Tror som du, den militära ledningen kommer att bistå FSB minimalt just för att de ska misslyckas, idioter vore de annars, Putin är ju inte känd för att gilla folk som misslyckas, det är militärens gyllene chans mot FSB.

Sedan är ju frågan om befolkningen i Kursk oblast, hur ryska känner de sig egentligen?
Citera
2024-08-10, 20:31
Medlem
Citat:
Låter som att det kommer smälla lite varstans i putins rike de kommande dagarna. Tänk om vi äntligen får slut på eländet.

Instämmer i både det första och andra.
Det kommer mera, mycket mera.
Citera
2024-08-10, 20:33
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Precis som någon annan kommenterat här är det troligare att de vill slå mot militära mål och resurser inne i Ryssland som försvårar Rysslands krigsföring. Med Moskva menar man de som fattar besluten, dvs beslutshavarna.

Right, hade inte haft nåt emot att se några missiler regna över kreml, men bättre att de förnedras innan nederlaget iofs.
Citera
2024-08-10, 20:33
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Intressant att Kreml och alla vatniks och Putinapologeter tror att det är USA som kontrollerar världen och Ukraina bara är marionetter, kan tänka mig desperationen när Kremls stjärtgossar febrilt försöker få kontakt med Vita huset och få dom att dra tillbaka styrkorna.

Det börjar så smått gå upp ett ljus för fascisterna i Kreml att Ukraina är en suverän stat och det är till 100% dom som planera och styr anfallet mot kursk.

Vilka underbara dagar det varit!!

Nja jag tror faktiskt på fullt allvar inte de riktigt förstår konceptet med självständiga stater och hur demokratier fungerar. Diktatorer brukar ofta ha stora svårigheter med det, vilket ibland också blir deras fall när de gör flaganta misstag baserat på hur de tror världen egentligen fungerar på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in