2024-08-10, 15:04
Medlem
Lawlines avatar
rySSar lägger ut video på tiktok. Föga anar de att allt de duger till är kanonmat.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1eoqrhr/meanwhile_the_russian_armed_forces_military/

Senare slutar det så här.
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1eor4tu/another_video_of_captured_russian_conscripts_in/
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1eoqysb/group_of_more_captured_conscripts_in_kursk_12/
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1eoqz0d/group_of_more_captured_conscripts_in_kursk_22/
Citera
2024-08-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Om Ryssland över huvud taget har reserver, varför plockas de sakta in? Varför inte snabbt? Det låter totalt hjärndött att sakta försvara sig när man blir anfallen. All krigsforskning visar att snabbhet är fundamentalt när det gäller att vinna krig. Realiteten är förstås att Ryssland inte har några reserver och att du gick utanför manus igen.

Min egen gissning är att Putin väljer att kalla det hela för ett terror angrepp, för att kunna skicka FSB:s antiterror styrka. Dessa lär ju vara mycket lojala mot regimen.
Att sätta reguljära trupper, dessutom av tveksam kvalite, på rull norrut mot Moskva, kanske inte känns så lockande med tanke på Wagner incidenten.
Citera
2024-08-10, 15:09
Medlem
Kan vara värt att notera att Ukraina fortfarande genomför aktiviteter neråt Krim som har tydliga tecken på att man förbereder ett anfall åt det hållet.
Citera
2024-08-10, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nejdå. Jag berättade för er när Bakhmut skulle falla och fick rätt, och du är så traumatiserad att du sitter och bölar om det 18 månader senare och försöker bortförklara det. Mitt track record är nog över medel bland de mest frekventa postarna, även om jag också får fel ibland.

Men inte för att jag alltid för rätt, utan för att de flesta sitter och maler "nu går det dåligt för Ryssland, de har allt för många utedass" utan att försöka förhålla sig till hur det kommer att gå i kriget och vad det kommer få för konsekvenser för den genomsnittlige svensken.

Fortsätt nu inte att tjata om mig, det derailar tråden. Säg istället hur du tror det ser ut i Kursk om 2 månader, och om du tror att Ryssland eller Ukraina har tagit flest settlements om 2 månader. Det för tråden framåt.

Det är inget du bestämmer överhuvudtaget.
Citera
2024-08-10, 15:15
Medlem
FSB antiterrorstyrka sätts in säger ni?? Säkert vältränade men knappast någon större stridsvana. Blir spännande dagar framöver. Sålänge Ukraina lyckas åsamka riktigt mycke död och förstörelse för ryssen kan vi vara nöjd. Tror nog ryssen har tryckt tillbaka Ukraina om någon vecka. Men det kommer kosta dom dyrt.
Citera
2024-08-10, 15:36
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
FSB antiterrorstyrka sätts in säger ni?? Säkert vältränade men knappast någon större stridsvana. Blir spännande dagar framöver. Sålänge Ukraina lyckas åsamka riktigt mycke död och förstörelse för ryssen kan vi vara nöjd. Tror nog ryssen har tryckt tillbaka Ukraina om någon vecka. Men det kommer kosta dom dyrt.

Dessa kills är betydligt högre värderade än tandlösa alkisar från en utedass-region. Det handlar om de vidrigaste avskummen i ryska kloaken, lojala inre kärnan av diktaturen. Förhoppningsvis kommer Ukraina att döda många av dessa ryssar.
Citera
2024-08-10, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Har inte Ryssland alltid gjort så, man gör inget överilat från Napoleon, andra världskriget till nu? Ryssland har reserver men numera måste alla hållas ganska långt tillbaka och du såg ju själv nu då Ukraina attackerade en lastbilskonvoj med soldater.

Varför måste Putin mobilisera fler soldater då det verkar gå ganska bra där nere i Donbas och söder. Soldater kostar mycket pengar och Rysslands ekonomi växer så varför slösa det enbart på krig.

Du menar amerikansk krigsforskning? Hur många krig har USA egentligen vunnit då man i slutändan blivit utkastade. Du kanske menar taktiska segrar. Krig är politik (då fredlig politik misslyckats) och att vinna det är en helt annan sak.

Vad är det för jävla manus du och andra yrar om. Du vet ju att jag har rätt och kommer att få rätt här med. Ryssland kommer slutligen att klämma ut ukrainarna som om dom vore en finne. Läs lite mer nyheter från den andra sidan så klarnar det kanske för dig med.

Det här med Kursk var mest troligt enbart CIA och MI6 som leker för deras politikers räkning eftersom man förlorar och inga planer går lås. Jag sitter fortfarande och väntar på att det ukrainska folket ska inse hur förbannat lurade dom är och blev. Se bara den politiska röran i USA och UK numera och du tror sen att dessa ska rädda oss från ryssen eller kinesen?

Det är skillnad på nyheter och propaganda. Nyheter är vad vi i väst får till oss, de ”nyheter” som Ryzzarna och deras allierade spottar ur sig är hårt kontrollerad statsägd propaganda. Vilket du såklart egentligen är väl medveten om.
Citera
2024-08-10, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
De kommer inte "gräva ner sig". Det här är manöverkrigföring, något majoriteten i tråden inte verkar förstå sig på då de inte ens genomfört svensk värnplikt. Man kommer inte fortsätta framåt om man stöter på signifikant motstånd - man kommer gå runt eller kontrollerat dra sig tillbaka. Saken är den att ytterst få faktiskt fattar att det är så här man slår ryssen. Man låter Putin slänga in köttvåg efter köttvåg och slösa bort värdefull utrustning i försöken att flytta fronten. Den ca. 100 år mer moderna försvarsmakten låter ryssen göra just detta till priset av att Ukraina temporärt förlorar kontrollen av några sönderbombade städer och byar. Strategi kallas det.
Kursk är redan en enorm framgång. Bombandet av diverse minibusskaravaner och en svettig Putin till priset av minimala förluster.

Det var värst vad du vet mycket om vad som kommer hända. Ja, det här anfallet verkar noga planerat men frågan är om nu Ukraina har de planer du hoppas och hur du kan vara så säker på det?

Om nu Ukraina har de planer du önskar "att inte gräva ned sig" utan dra sig tillbaka kontrollerat när man får signifikativt motstånd som du uttrycker det så är detta tillbakadragande mycket svårare att planera i förväg och på inget som helst sätt i linje med hur Ukraina agerat tidigare.

Nu är det ju du som anser att Ukraina som du och säkert både låga och höga Nato-nissar hoppas: Göra så mycket skada på den ryska armen som möjligt men Ukraina har ett annat mål och det är att inta allt förlorat territorium. Den sannolikaste strävan från Ukraina är att inta ryskt territorium som pant vid förhandlingar och PR-vinst. Jag skall inte påstå att jag vet.

Jag tror verkligen det du beskriver är det som Nato-generaler rådger att de skall utföra men jag tror faktiskt dina förhoppningar kommer grusas. Ukraina har dragit fram artilleri och deras anfallsspetsar har legat ganska still nu och allt pekar på "grävande" men det kommer vi snart få se.
Citera
2024-08-10, 15:48
Medlem
Reimers avatar
Intressant karta, området som AFU är i verkar vara betydligt större än vad som visas officiellt.

Citat:
Russian sources report heavy Ukrainian shelling and fire in the town of Tetkino, Kursk Oblast, 40km to the west of the current Ukrainian push.

Russian forces in the town have reportedly been cut off from communications.

https://x.com/Osinttechnical/status/1822245964813316469
Citera
2024-08-10, 15:49
Medlem
Bledsaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Dessa kills är betydligt högre värderade än tandlösa alkisar från en utedass-region. Det handlar om de vidrigaste avskummen i ryska kloaken, lojala inre kärnan av diktaturen. Förhoppningsvis kommer Ukraina att döda många av dessa ryssar.
Vad vet jag men antiterror mot militära enheter känns ganska äpplen och päron vad gäller beväpning etc. Gissar på uppbackning av flygvapnet dock.
Kanske en juridisk mekanism man vill åt genom att kalla det antiterrorism?
Citera
2024-08-10, 15:54
Medlem
Ukraina attackerade en gasrigg i Svarta havet där ockupanterna hade samlats (ryssarna)
Roman Petrenko , Valentina Romanenko — Lördagen den 10 augusti 2024, 14:41

"Marinen och Central Intelligence Agency attackerade gastornet dit ryssarna och utrustning fördes dagen innan.

Källa: Marinens talesman Dmytro Pletenchuk i sociala nätverk och i en kommentar till "ukrainska Pravda"

Pletenchuks direkta tal : "Okupanterna använde den här platsen för GPS-spoofing för att göra civil sjöfart farlig. Vi kan inte tillåta detta."

https://www.pravda.com.ua/news/2024/08/10/7469814/

Intressant fotodokumenterat som vanligt. Ja de med mål att förstöra för andra måste stoppas.
Citera
2024-08-10, 16:06
Medlem
Enligt info jag fått så tågar Ukrainas gubbar vidare mot Mozva.Större truppförflyttningar kommer att förstärka.Finns inte mycket motstånd på vägen inga minfält.Alla truppförflyttningar som kräken gör går genom huvudvägar.Där slaktar U alla,som att skjuta lerduvor på Tivoli.Kriget är slut i början av Oktober.Alla baltländer står för massiva exportering av ryZzar i deras länder.Alla papper redan underskrivna.Finland diskuterar samma sak.Resten av Norden väntar och ser hur det går.ryzzar kommer vara ett hatat folk i 50 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in