Citat:
Ursprungligen postat av
MittNyaSaliv
De kommer inte "gräva ner sig". Det här är manöverkrigföring, något majoriteten i tråden inte verkar förstå sig på då de inte ens genomfört svensk värnplikt. Man kommer inte fortsätta framåt om man stöter på signifikant motstånd - man kommer gå runt eller kontrollerat dra sig tillbaka. Saken är den att ytterst få faktiskt fattar att det är så här man slår ryssen. Man låter Putin slänga in köttvåg efter köttvåg och slösa bort värdefull utrustning i försöken att flytta fronten. Den ca. 100 år mer moderna försvarsmakten låter ryssen göra just detta till priset av att Ukraina temporärt förlorar kontrollen av några sönderbombade städer och byar. Strategi kallas det.
Kursk är redan en enorm framgång. Bombandet av diverse minibusskaravaner och en svettig Putin till priset av minimala förluster.
Det var värst vad du vet mycket om vad som
kommer hända. Ja, det här anfallet verkar noga planerat men frågan är om nu Ukraina har de planer du hoppas och hur du kan vara så säker på det?
Om nu Ukraina har de planer du önskar "att inte gräva ned sig" utan dra sig tillbaka kontrollerat när man får signifikativt motstånd som du uttrycker det så är detta tillbakadragande mycket svårare att planera i förväg och på inget som helst sätt i linje med hur Ukraina agerat tidigare.
Nu är det ju du som anser att Ukraina som du och säkert både låga och höga Nato-nissar hoppas: Göra så mycket skada på den ryska armen som möjligt men Ukraina har ett annat mål och det är att inta allt förlorat territorium. Den sannolikaste strävan från Ukraina är att inta ryskt territorium som pant vid förhandlingar och PR-vinst. Jag skall inte påstå att jag vet.
Jag tror verkligen det du beskriver är det som Nato-generaler rådger att de skall utföra men jag tror faktiskt dina förhoppningar kommer grusas. Ukraina har dragit fram artilleri och deras anfallsspetsar har legat ganska still nu och allt pekar på "grävande" men det kommer vi snart få se.