2020-03-14, 19:08
Medlem
rovmuns avatar
Har skaffat en ångugn och tänkte börja utforska det och undrar vad ni har för tips på saker man måste testa?

Har testat att göra ägg
Hårdkokt, löskokt och 63gradigt och fungerar bra att bara slänga in hela ägg och så är de klara. Lös och hårdkokt är ju typ mer jobb än att koka i kastrull om man räknar in rengöring osv. Däremot 63 gradig ägg är ju inte lätt att göra på en vanligt platta.

Ångat vit och grön sparris.
Kört på 100 grader på på 6 min för grön och 11 på vit. Hade inga kryddor utan saltade efteråt
Citera
2020-03-27, 00:44
Medlem
Ångad torskrygg med ägg och persiljesås
Citera
2020-04-21, 16:11
Medlem
Laxfilé som du kör till typ 45 grader så den blir perfekt genomskinlig men ej rå.
Citera
2024-08-10, 11:14
Medlem
Testade att göra en ostsås till kräftorna igår - direkt i påsen till de färska kräftorna. Fantastiskt gott och enkelt jämfört med att göra i vattenbad som i receptet. Var lite orolig över att plasten inte skulle vara hälsosam men tänker att det inte kan bli sämre än de ”thai-lådor” som Mieles kock tipsar om på sin kurs i ångugn. Är ny med ångugn och gick in här för att leta tips men hittade inte så mycket mer än denna tråd. Synd för det lilla jag testat hittills har varit fantastiskt. Kokade sushiris - och slängde ut den gamla riskokaren. Köpte gårdagens träiga kyckling med jordnötssås från Pong (Karma) och värmde i ångugn där den blev vattnig och härlig, till och med bättre än nylagad på restaurang. Sedan har jag inte testat så mycket mer än. Värmt grönsaker förstås, och testar att koka färskpotatis. Det blev en fin konsistens med mer tuggmotstånd än i kastrull och riktigt bra att sedan steka resterna.
Citera
2024-09-12, 08:00
Medlem
Kanastras avatar
Jag vet inte hur bra ångugnar för hemmabruk är, men ånga i ugn används mycket inom restaurang.
En vanlig sak är att göra friterad klyftpotatis delvis med hjälp av ångan.
Du klyftar potatis på 4, lägger den i nåt nät, typ en nätsil, och ångar tills strax innan dom är genomångade.
Ta ut dessa och låt dom ånga av och svalna helt i rumstemperatur.
Kyl sen, och sen är det bara att fritera.
Viktigt att dom får ånga av ordentligt så så mycket vatten som möjligt försvinner, blir godare.

Vanligt ris:
Lägg så mycket ris du behöver i en form, täck med hetvatten, salt och lite olja. Ånga tills det är klart.
I en restaurangugn tar det mellan 22-30 minuter vanligtvis.

Koka (ånga) potatis. Jag tycker det blir godare med ångad än vattenkokt potatis. Strö salt på innan och efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in