2024-08-09, 23:50
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Apropå det, inga nyheter ännu var Wagner förstärkningarna befinner sig? Har de lämnat Mali ännu?

Min gissning nu är att Ukraina idag eller under natten har fått in mer än 10.000 soldater och ökande. Men jag börjar undra hur många soldater kan Ukraina i teorin pumpa in i Kursk-offensiven?

Ingen vet. Men de kan ha sparat ihop till det här under en längre tid. Låtit ryssarna tro att F16 ska komma försvaret till dels och det orchiska luftvärnet placerats ut därefter…

Om ukrainska militären visar nåd mot de ryssar som ger upp kanske hela den ryska militären vänder sig mot den komplett inkompetenta ledningen?
Citera
2024-08-09, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Nej det är ju bara en raid av typ ettusen man av flera hundratusentals soldater.
Folk gör det till en större grej än vad det egentligen är.
Ukraina riskerar i princip inget då de enkelt kan dras sig tillbaka om motståndet blir för hårt.

För Ryssland är det självklart inget existentiellt hot, bara pinsamt och kostsamt.
Den ryska ledningen tappar ansiktet för sitt egna folk.
Alla fattar att Ukraina inte är ute efter någon invasion av Ryssland.
Håller med!
Men ursäkta mig, går ot =
The Enforcher på Youtube, en ganska jobbig kanal har uptodate foto från fronten!!
Hur pass tillförlitliga är dessa?
Citera
2024-08-09, 23:53
Avslutad
Jag tror inte folk förstår vilka enorma resurser Ryssland har på lager.
Vi pratar om tusentals av stridsvagnar, pansar, artilleri osv.
Citera
2024-08-09, 23:54
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Ingen vet. Men de kan ha sparat ihop till det här under en längre tid. Låtit ryssarna tro att F16 ska komma försvaret till dels och det orchiska luftvärnet placerats ut därefter…

Om ukrainska militären visar nåd mot de ryssar som ger upp kanske hela den ryska militären vänder sig mot den komplett inkompetenta ledningen?
Här kom den, konspirationsteorin om att det här är en del av någon stor plan som är hemlig för oss och som är supersmart.
Ukraina ska ha lurat ryssen att placera sig fel med hjälp av snack om f-16, sen ska de ha korsat gränsen med 1000 man!
Vilket genidrag! Nu har Ukraina vinsten i fickan!
Citera
2024-08-09, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
För Ukrainas del, ja. De har förlorat och gör ett sista försök innan alla inser att de inte är relevanta längre.

Jaha, tack för info.
Senast redigerad av King Devil 2024-08-10 kl. 00:24.
Citera
2024-08-09, 23:55
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Apropå det, inga nyheter ännu var Wagner förstärkningarna befinner sig? Har de lämnat Mali ännu?

Min gissning nu är att Ukraina idag eller under natten har fått in mer än 10.000 soldater och ökande. Men jag börjar undra hur många soldater kan Ukraina i teorin pumpa in i Kursk-offensiven?
Det skulle under våren och sommaren utbildas 16 fulla brigader, vilken typ och vad för vapenslag kommer jag inte ihåg, det skrevs att de skulle kunna gå in i tjänst i slutet av året. Man måste i ekvationen räkna med att en del av de befintliga brigaderna tar stryk och måste lappas ihop eller ingå i andra organisationer. Man kan väl därför inte säga att alla dessa brigader skulle kunna överföras till Kursk. Å andra sidan finns det en del befintliga reserver reserver som inte är i aktiv stridstjänst, hur många vet jag inte. Jag skulle gissa på att den ukrainska ledningen skulle kunna pumpa in omkring 50- 70 tusen man om det verkligen behövs och då ta risk om att de ej behövs på annan plats.
Citera
2024-08-09, 23:55
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag tror inte folk förstår vilka enorma resurser Ryssland har på lager.
Vi pratar om tusentals av stridsvagnar, pansar, artilleri osv.

Det här har man ju hört sen en vecka ett när den där en mil långa konvojen körde fast. Då lät det "Ryssarnas taktik är att vis sig svaga, för att sen ge igen på riktigt".

Nu har det gått några år, när kommer de visa sig starka?
Citera
2024-08-09, 23:56
Medlem
Autobahn76s avatar
Läste precis att Putin pratar om att ge upp pga av den här oerhört kraftfulla attacken. Dessutom är han dement och döende i cancer sedan länge. Ligger och dreglar någonstans i norra Sibirien tydligen. Nu vänder det!
Senast redigerad av Autobahn76 2024-08-10 kl. 00:00.
Citera
Medlem
ChiefenKings avatar
Nu verkar invånarna sympatisera med ukrainska soldaterna
Citera
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Vad är detta för svammel?
Plundring är en välkänd taktik för att dra ner på logistikbehovet, det är väl känt att soldater har tillgång till uppåtpiggande knark om de måste hålla sig vakna länge.
Att kaosa i kursk känns som ett sådant uppdrag men om det är konstig fråga så förklara varför det inte behövs och hur soldaterna sover i kursk?

Dessutom kanske det är dags att byta titel på tråden. Ingen rysk stad har intagits.

Varför denna din fascination vid knark och att sova?

Sen dömer du andra efter dig själv. Bara för att ni ryssar plundrar är det inte en idag utbredd sedvana.

Enligt Wikipedia är Sudzha en stad och den är intagen. Vad räknar du som stad?
Citera
Medlem
Citat:
Japp nu kommer Ryssland ta av sig silkes handskarna och ta in sina dolda elit legioner i Uralbergen som är utrustade med tusentals T 14 stridsvagnar som bara kommer dyka upp från ingenstans nu 3 år senare eftersom Ukraina åkt in i Ryssland någon mil och levt rövare.

Det är en del av planen att hålla den riktiga miljon starka ryska armen gömd i bunkrar medans hundratusentals ryska soldater mals ner för att försvaga den Ukrainska armen som märkligt nog är bättre utrustade än någonsin.

Hail Putin! Kill one Russian and ten more shall take their place!
Ibland är det är inte lätt att leva med livlig fantasi..🙃
Citera
2024-08-09, 23:57
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Nej det är ju bara en raid av typ ettusen man av flera hundratusentals soldater.
Folk gör det till en större grej än vad det egentligen är.
Ukraina riskerar i princip inget då de enkelt kan dras sig tillbaka om motståndet blir för hårt.

För Ryssland är det självklart inget existentiellt hot, bara pinsamt och kostsamt.
Den ryska ledningen tappar ansiktet för sitt egna folk.
Alla fattar att Ukraina inte är ute efter någon invasion av Ryssland.

Det är större än en "raid". Man har luftförsvarsutrustning med. Troligen kommer man ockupera delar av Kursk och försvara det då Putin på sätt och vis "måste" återerövra det. Ny front och tvingar ryssen att gå till angrepp. Helt rätt strategiskt. Betydligt bättre än att försöka sig direkt på ryska linjer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in