2024-02-18, 15:58
Medlem
Bogsering låter overkill - Den ska starta ändå, gör den inte det så beror det på något annat fel
Citera
2024-02-18, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Som väl de flesta vet stoppar en Dieselmotor med AdBlue när tillsatsen fryser och inte kan tillføras. Fryspunkten är -11 som ju inte är direkt ovanligt på dessa breddgrader.

Fick en frågor från en vän mtp på den senaste køldknäppen som jag gärna vill kunna svara på:

- Hur funkar detta när kylan sätter in, är det bara att bogsera till varmgarage och vänta ut det eller hur gør ni?

och

- Var detta något som var känt när ni valde bilen? Hur resonerade ni i valet?

Min uppfattning är att AdBlue-motorer inte borde säljas i Norden mtp før høg køldtrøskel, men om det inte är något problem i praxis så...

Tackar för att du frågar! Har en Dieselbil med AdBlue och denna vintern har det varit ett par köldknäppar som varat i flera dagar och det har varit mellan -10c till -22c. Min bil står utomhus dygnet runt och utan motorvärmare och det har inte varit några som helst problem med kallstarter. Inga felmmeddelanden heller rörande AdBlue.

Du kan alltså hälsa din kompis att det fungerar utan problem så länge man ser till att det inte tar slut med AdBlue för då vull bilen inte starta. Ska komma meddelanden och nedräkning innan bilen stängs av men har inte fått det på min bil ännu. Är din vän spekulant på en dieselbil så säg bara "köp".
Senast redigerad av flat7 2024-02-18 kl. 16:40.
Citera
2024-02-18, 17:28
Medlem
sealstrypers avatar
Dieselbilarna ( proace , berlingo ) som våra tekniker kör med har AdBlue och gick bara bra i -37 .
Inga start svårigheter heller , de har ju dieselvärmare .
Det gick sämre för de som hade Maxus elskåp bilar , de gillade inte kylan alls .
Kallt ute och flera hundra kilo verkstadsinredning gav inte många mils räckvidd
Citera
2024-02-18, 23:15
Medlem
Programmerar bort den 🤣
Citera
2024-08-09, 19:54
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Chefen vill lämna in bilen och "koppla bort" AdBlue systemet. Vi har haft problem med spridare sen bilen(Ford Transit) var ny -2018. Är detta en vettig ide? Jag vet att det är olagligt att köra ett manipulerat fordon, men hur skulle det upptäckas? Skulle bilen klara besiktningen? Tror att det kostar typ 5000 att "koppla ur". Jag är genuint intresserad av svar kring detta!

// Föraren till bilen🐧
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in