2024-08-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Underrättelsefiasko av sedvanlig art:

Rysk militär underrättelsetjänst hade observerat sammandragning av ukrainska styrkor i trakterna av Sumy sedan två veckor tillbaka. Informationen stannade dock hos generalstaben och dess chef general Gerasimov, som bedömde uppgifterna som ointressanta. Ingen information överhuvudtaget nådde Kreml och president Putin; inga förberedande åtgärder vidtogs.

Anonyma ryska källor till Bloomberg News: https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-08-08/russia-calls-kursk-emergency-after-kyiv-sends-troops-over-border
Då vet vi varför Putte tar över och har befälet, karln litar inte på någon högt uppsatt längre.
Citera
2024-08-08, 22:22
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Blev också något förvånad över att Wagner kallas hem från Mali. Sedan kan man förstås fundera på hur många soldater det kan vara fråga om.

Bara för en vecka sedan blev Wagners också utsatta för en massaker där nästan 100 dödades.

japp, de blev förvisade efter kuppförsöket..vissa drog till Mali, andra tvingades skriva på för reguljära militära förband. Dessutom såg jag enforcers video i kväll där Kadyrovs tiktok soldater var i närheten men kunde inte vända om pga lunch. Tjechnerna har verkligen inte imponerat, dock var wagner mycket mer motiverade men det var inte bara lönen och ryktet utan de var bundna till Prigozhin och extremt lojala. Precis som hitler detaljstyrde sina befäl under WW2 och förlorade tack vare detta. Gör Putin samma misstag och det ska vi vara tacksamma för. Ryssarnas taktik är extremt dåligt man prioriterar inte starka individer som är självtänkande och kan agera efter olika situationer utan man kastar in allt man har i material och personal och hoppas de går ..
Citera
2024-08-08, 22:27
Medlem
Citat:
Blev också något förvånad över att Wagner kallas hem från Mali. Sedan kan man förstås fundera på hur många soldater det kan vara fråga om.

Bara för en vecka sedan blev Wagners också utsatta för en massaker där nästan 100 dödades.
Malis regim är nog inte helt nöjda med att deras knektar drar.
Citera
2024-08-08, 22:29
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
Jag är absolut förespråkare av att internationell rätt skall efterföljas, där av skall Ryssland lämna tillbaka de delar man olaglig ockuperar. Men jag är inte naiv och korkad. Skall vi försöka va lite realistiska och lösa denna konflikt innan varannan ukrainare samt ryss blir en komposthög ute på någon åker så måste vi se på realistiska alternativ, så lämnar vi önsketänkandet åt alla tokstollar här på FB. Fredsförhandlingar är jag helt öppen för, men eftersom att Ryssland redan nekat Ukrainas fredsförslag som helt orealistiska så utesluter jag det alternativet som sannolikt. Dock så kan det i framtiden skrivas om så att båda sidor kan leva med ett avtal. Exakt hur detta avtal ser ut vet jag inte, och jag bryr mig inte. Målet är att få stopp på kriget så fort det går innan det eskalerar till något mycket värre

Med andra ord så är det lika bra att låta ryzzland få som de vill - lite som när Nazi Tyskland ville annektera Sudetlandet med hänvisning till att det bodde många tysktalande där- Vi lät dem få det plus hela Böhmen och Mähren för då skulle vi ju få "Fred i vår tid"

Gick sådär med det kan man ju säga...

Därför kommer det inte att bli några fredsförhandlingar innan ryzzland lämnar allt Ukrainsk territorium de ockuperar - då kan de också få tillbaka det ryzzka territorium som Ukraina för närvarande ockuperar.

Ger vi efter för ryzzland nu så står Moldavien och baltländerna på tur härnäst - är det något historien visar så är det att eftergifter till diktatorer funkar lika bra som bindande avtal med ryzzland...
Citera
2024-08-08, 22:29
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Underrättelsefiasko av sedvanlig art:

Rysk militär underrättelsetjänst hade observerat sammandragning av ukrainska styrkor i trakterna av Sumy sedan två veckor tillbaka. Informationen stannade dock hos generalstaben och dess chef general Gerasimov, som bedömde uppgifterna som ointressanta. Ingen information överhuvudtaget nådde Kreml och president Putin; inga förberedande åtgärder vidtogs.

Anonyma ryska källor till Bloomberg News: https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-08-08/russia-calls-kursk-emergency-after-kyiv-sends-troops-over-border

Enligt korren på svt har det florerat rykten att Ryssland själva planerade en offensiv o denna region.
Citera
2024-08-08, 22:31
Medlem
handtralalas avatar
Citat:

Ja, så många lär det inte vara tal om? Något tusental på sin höjd?
Citera
2024-08-08, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
Du missar min poäng med att Ukraina inte kan vinna detta krig om målet är att ”jaga tillbaka ryssen till Ryssland”. Du kan självklart sitta hemma och hålla tummarna om att så blir fallet, men jag är realist och gör mina bedömningar på fakta, inte känslor. Visst kan jag ha fel. Ukraina kanske sitter inne på någon fantastisk plan som kommer leda dem till seger. Men jag ser det som en lågoddsare. Och vilket är då näst bästa realistiska alternativet? Jag säger inte att vi kommer få se vapenvila imorgon. Jag har med det som ett troligt alternativ i hoppet om att vi slipper ett tredje världskrig.

Du menar antagligen ”högoddsare”. Högoddsare = låg sannolikhet
Lågoddsare = hög sannolikhet

Ja, Ukraina förbereder för en vapenvila och förhandlingar genom att stärka sin position. De gör det som är allra smartast ur ett militärt och politiskt perspektiv genom att dra ned byxorna på Putin. Tror du att mullorna i Iran eller Kinesen i öst blir impade av att en stammande Putin erbjuder 1 200kr till Kursks invånare för att de ska fly och lämna sina hem. Signalerar det att Putin har kontroll samt ballar av stål? Ryssland är inte Sovjet och Putin är inte Stalin. Maktmänniskorna i dagens Ryssland sitter och smuttar latte, kör BMW och har sina barn på privatskolor i London samtidigt som Putin och hans lakejer tillåts plundra statskassan och köpa lyxyachter och sommarhus. Alldeles för lite pengar hamnar hos frontförbanden för att kunna tvinga Ukraina på knä.
Om Putin bränner av ett (eller tio) kärnvapen så beseglar Ryssland sitt eget öde. Om 3:e världskriget startar så är det kört för Ryssland. Man har utarmat sina resurser genom att kriga i 2,5 år i Ukraina medan väst tillåtits förbereda sig. Det ser INTE bra ut för Ryssland. Kanske är det enda rimliga och egentligen vettiga för Putin att köra igång lite provsprängningar och ev någon 500kilotons bomb i någon ukrainsk skog för att hoppas att han avskräcker nya räder in i hans gudsförgätna fuskbygge till land.
Citera
2024-08-08, 22:34
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ryssarna väljer att sätta in wagner pmc som just nu är i Mali, detta tyder på att det finns inga reserver enligt militära analytiker. Varför sätter man in soldater som befinner sig längst bort dvs är i Afrika?
Jo man har inget annat att sätta in.

En kvinna grät i ryssland då hennes hus förstörts JA så har hundratusentals Ukrainare haft det i 2,5 år! Vissa behöver vakna och det brutalt.

Är hennes hus förstört? Herregud stackars lilla hennes 😉

Ryzzar kommer aldrig vakna. Jo vissa och dom har redan flytt till väst.

Resten finns inget hopp för. Undrar om det är genetiskt? Inavel?
Citera
2024-08-08, 22:36
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det har dom sagt i 2½ år nu. Har du hört historien om Fåraherden som ropade Varg? Ingen bryr sig längre.
Visst men ju mer Ryssland anser sig hotade desto större är risken att det sker.
Citera
2024-08-08, 22:39
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Visst men ju mer Ryssland anser sig hotade desto större är risken att det sker.

Helt uppenbart är det inte så.
Citera
2024-08-08, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
"Jag vet inte hur avtalet ser ut men detta är det enda realistiska(TM) alternativet!" Hör du inte hur förståndshandikappat det låter? Edit: Speciellt som det är helt innehållslös då ja, *givetvis* kommer kriget sluta med avtal av olika former. Det är vägen dit du inte verkar ha några begrepp om.

Ja, det låter dumt om den som läser är ointelligent. Om det i framtiden blir ett vapenstillestånd, likt det mellan Syd- och Nordkorea, finns det ett antal faktorer som kommer att avgöra villkoren för det avtalet, något som är omöjligt att förutse på förhand. Om du på förhand vet att Ukraina kommer att vinna på att fortsätta skicka folk till frontlinjens köttkvarn de närmaste tio åren, kan du förespråka det hur mycket du vill. Jag skulle dock inte satsa på att vinst blir utfallet. Om det inte blir det, var kanske denna ”strida till sista man”-mentalitet inte det smartaste alternativet. Då skulle jag säga att det finns bättre alternativ att arbeta för, för att nå ett slut på allt död och elände.

Men du kanske sitter inne på en fantastisk plan på hur Ukraina skall trycka tillbaka ryssen till Ryssland, låt mig höra. Dock inte idag, för nu skall jag sova. Puss och kram på dig kamrat Mvh Putinkramaren
Citera
2024-08-08, 22:43
Medlem
Ken Drydens avatar
Vid den punkt dit ukrainska styrkor ryckt fram som mest är det 51 mil till Kiev, men bara 48 mil till Moskva.

Trupperna är halvvägs!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in