2024-08-07, 22:24
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Då kan jag berätta om konsekvenser. Jag börjar med en anekdot; Under den tid jag studerade hade jag lite extrainkomster, en del känner några av er till men jag jobbade också som croupier och dealer på lite olika nattklubbar här i Stockholm- vilket på ett utmärkt sätt kompletterade mina båda extrasysslor. Det hände ganska ofta att killar spelade bort ganska mycket pengar och jag brukade då säga- eller mer viska till dem; Det är bättre att förlora mycket än djävligt mycket.

Om nu Ryssland eller president Putin stod framför rouletthjulet eller vid blackjacken skulle jag viskat mina ord till honom och hoppats att han hade förstånd att ta dem till sig. Konsekvenser var det ja'... De allra flesta länder och stater håller sig med en konvertibel och gångbar egen valuta, i de fall de saknar sådan (exempelvis Algeriet) använder de annan valuta såsom GBP, EUR eller USD när de idkar handel med andra länder. Men faktiskt är det som så att i görligaste mån håller man en viss byteshandel sinsemellan på så sätt att den säljande parten gör någon form av motköp, kanske inte till fullgott värde men åtminstone en bra bit på vägen, eventuell differens betalas alltså i gångbar och överenskommen valuta.

När rysk handel nu synes minska (och det påtagligt) adderat med transaktionshinder och därefter multiplicerat med ej gångbar (i detta fall värdelös) valuta har man byggt upp en solid grund för en gigantisk ekonomisk härdsmälta med följande hyperinflation. Soldaterna vill ha lön, polis och säkerhetstjänst likaså, familjer behöver underhållsstöd, pensioner skall betalas... arbetare och tjänstemän skall ha sin lön och tjuvarna skall ha sitt. Hyror och räntor stiger till ockernivåer. Staten trycker mera rublar, de kommer ut i fem- och tiomiljonersvarianter varpå rubeln tappar sitt redan låga värde varför ännu fler trycks upp men nu i femtio- och hundramiljonersvarianter med en leende Putin i vattentryck. Det här slutar i förlängningen med en kollaps och enda sättet för statsledningen att kunna fortsätta med sitt krig är att ställa in alla betalningar- man förslavar folket på så sätt att det blir förbjudet att inte jobba och för soldaterna blir det förbjudet att inte kriga. Svält och armod kommer i följe. Folket får klara sig bäst de kan med egenhushållning och byteshandel.

Här någonstans tar nog kriget slut...

Vilken snygg och välskriven analys du sätter! Stora frågan är väl dock hur lång tid allt detta tar och vilken fas kriget är då. Det tog ju en jäkla massa år för Sovjetunionen med ej fungerade ekonomisk system.
Citera
2024-08-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Men ryssen kan också tillverka LNG som EU importerar i stor skala, nu när gasledningarna är sprängda.

Ryssens största LNG-anläggning med hamn Sabetta på Jamal-halvön.
https://www.google.se/maps/@71.2658746,72.0562092,3449m/data=!3m1!1e3?entry=ttu
Varför skulle vi det när vi kan handla med leverantörer som håller det de lovar. Nej låt rysseriet sälja sin LNG till kineserna, de lär inte betala överpriser direkt.
Citera
2024-08-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssarna har börjat förflytta trupper från andra fronter till Kursk nu. Får se om Ryska legionerna gräver ned sig i Kursk eller om de drar sig tillbaka över gränsen igen när förstärkningar kommer.
https://x.com/NOELreports/status/1821278564932841874

Lägga rök, retirera och lämna många minor tänker jag. Ryssland blir tvugna att stärka försvaret på ställen de egentligen inte vill vara på ändå.
Citera
2024-08-07, 22:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Drar de sig tillbaka kan de lämna stridsvagnsminor med röjningsskydd i mängder . Precis som Ryssarna gör på rutin .

En annan aspekt är om Ukraina/Ryska rebellerna kan ta någon bra försvarslinje att försvara, som en å, eller en ås etcetera. Attackerar de bara i stråk längs vägarna så kan de nog bara göra som du säger och sedan dra tillbaka över gränsen.
Citera
2024-08-07, 22:34
Medlem
Split-eds avatar
Dyker in här då och då för att se vad ni debatterar, och jag är inte alls insatt lika mycket som de flesta av er.

Men nu när jag gick in här för att läsa lite så fick jag lov att Googla lite snabbt hur många soldater som dött i det här kriget.

Även om källorna var lite olika (jag skummade bara som snabbast, så slå mig inte på fingrarna jag skriver inte ens vilka summor jag läste) så vart jag förvånad att det var såpass få soldater som stupat.

Jag trodde ärligt talat att det skulle vara hundratusentals som hade stupat, kanske tillochmed mer. För ett krig som pågått så länge.
Citera
2024-08-07, 22:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
OK. Vad tror du då händer som har konkret konsekvens för kriget på 3 månaders sikt, och på 6 månaders sikt? Upphör någon produktion av militär materiel? Tror du betalningsproblem till soldaterna ökar, eller är det konstant jämfört med nu? Något annat specifikt?

Jag frågar för det är vanligt här inne med folk som droppar enskilda datapunkter. Sedan drar de slutsatsen "nu går det dåligt för Ryssland". Det är oklart om du klarar av att tolka data och förstå dess sammanhang. Vi diskuterar det aktuella kriget här.

Det är lite som Arccosinus, som har mässat att det går åt helvete för rysk ekonomi nu i lång tid. Och det gör det kanske i någon mening, men hittills lyser konsekvenserna för kriget med sin frånvaro. Det är lätt att säga "nu går det jättedåligt". Men betyder det något, eller är det bara flum?

Du har en poäng, det är stora belastningar på den ryska ekonomin men jag tror inte någon kan säga hur lång tid det tar innan olika saker havererar. När deras "wellfare fund" är slut så får de ju problem att betala budgetunderskottet då de inte kan långa pengar utomlands. Då får de problem med löner till statsanställda etc. Som Annica skriver så kommer de nog då att bara trycka nya rubler utan täckning vilket skapar hyperinflation. Men ingen vet nog när det sker.

Ungefär vid årsskiftet 2022-23 läste jag en noggrann genomgång av Rysslands tillgångar, inkomster, utgifter etc. och den kom fram till att Ryssland skulle ha råd att kriga 2 år till, d.v.s. fram till nästa årsskifte. Men sedan de gjorde den analysen så har ju många av ingångsvärdena förändrats så den kanske inte stämmer längre. Har Ryssland kunnat exportera mer eller mindre olja än beräknat? Har kriget kostat mer eller mindre än beräknat? har skatteunderlaget ökat eller minskat? Så man behöver nog göra en ny sådan djupare nationalekonomisk analys.
Citera
2024-08-07, 22:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm

Om nu Ryssland eller president Putin stod framför rouletthjulet eller vid blackjacken skulle jag viskat mina ord till honom och hoppats att han hade förstånd att ta dem till sig. Konsekvenser var det ja'... De allra flesta länder och stater håller sig med en konvertibel och gångbar egen valuta, i de fall de saknar sådan (exempelvis Algeriet) använder de annan valuta såsom GBP, EUR eller USD när de idkar handel med andra länder. Men faktiskt är det som så att i görligaste mån håller man en viss byteshandel sinsemellan på så sätt att den säljande parten gör någon form av motköp, kanske inte till fullgott värde men åtminstone en bra bit på vägen, eventuell differens betalas alltså i gångbar och överenskommen valuta.

När rysk handel nu synes minska (och det påtagligt) adderat med transaktionshinder och därefter multiplicerat med ej gångbar (i detta fall värdelös) valuta har man byggt upp en solid grund för en gigantisk ekonomisk härdsmälta med följande hyperinflation. Soldaterna vill ha lön, polis och säkerhetstjänst likaså, familjer behöver underhållsstöd, pensioner skall betalas... arbetare och tjänstemän skall ha sin lön och tjuvarna skall ha sitt. Hyror och räntor stiger till ockernivåer. Staten trycker mera rublar, de kommer ut i fem- och tiomiljonersvarianter varpå rubeln tappar sitt redan låga värde varför ännu fler trycks upp men nu i femtio- och hundramiljonersvarianter med en leende Putin i vattentryck. Det här slutar i förlängningen med en kollaps och enda sättet för statsledningen att kunna fortsätta med sitt krig är att ställa in alla betalningar- man förslavar folket på så sätt att det blir förbjudet att inte jobba och för soldaterna blir det förbjudet att inte kriga. Svält och armod kommer i följe. Folket får klara sig bäst de kan med egenhushållning och byteshandel.

Här någonstans tar nog kriget slut...

Jo men här är vi helt överens. Men det är en lång kedja av händelser, och en del kan hända längs vägen (med ekonomin alltså). Ryssland har mycket medel kvar, deras problem är dock nu att de behöver omsätta dem till mer likvida medel (enligt artikeln). Hyperinflationen är närmare nu än för 2.5 år sedan, men den har inte flugit upp i stratosfären än, och det är inte säkert att den gör det heller. Det kan ta tid, flera år (se t ex Turkiet eller Egypten). Och under tiden maler kriget vidare.

Rosnefts aktiekurs är t ex hyfsat lugn, så jag tror inte att de kommer sluta handla imorgon: https://www.tradingview.com/symbols/MOEX-ROSN/#
Citera
Medlem
Norrbagg79s avatar
Jag tror Ukraina kommer gå på en lite större offensiv annan plats också inom när tid så förvirringen blir än större. Tycker det har snålats på att skicka ressurser til öst på sistone så jag tror dom sparat till lite mera hyss.
Måste vara en grund till att man låter ryssarna avancera i öst når man tydligen har bra reserver.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
han har använt ordet krig, ja
han har även nämnt vilken fienden är
Dåså. Då råder det konsensus kring att det är ett krig och mest avslöjande är att Putin själv av slarv avvek från farsen och kallade det för vad det är.

Så vilka är fienden? Det avsomnade Nato som höll på självdö men nu har fått nytt vitaliserat liv tack vare galne Putin? Lustigt, Putin ville stärka sin makt kring sitt eget folk och använde Nato som en yttre fiende, det är ett klassiskt härskarknep men det han inte räknade med att Nato nu är en verklig fiende.
Senast redigerad av Thelonegunman 2024-08-07 kl. 23:00.
Citera
2024-08-07, 22:44
Avstängd
Citat:
Du har en poäng, det är stora belastningar på den ryska ekonomin men jag tror inte någon kan säga hur lång tid det tar innan olika saker havererar. När deras "wellfare fund" är slut så får de ju problem att betala budgetunderskottet då de inte kan långa pengar utomlands. Då får de problem med löner till statsanställda etc. Som Annica skriver så kommer de nog då att bara trycka nya rubler utan täckning vilket skapar hyperinflation. Men ingen vet nog när det sker.

Ungefär vid årsskiftet 2022-23 läste jag en noggrann genomgång av Rysslands tillgångar, inkomster, utgifter etc. och den kom fram till att Ryssland skulle ha råd att kriga 2 år till, d.v.s. fram till nästa årsskifte. Men sedan de gjorde den analysen så har ju många av ingångsvärdena förändrats så den kanske inte stämmer längre. Har Ryssland kunnat exportera mer eller mindre olja än beräknat? Har kriget kostat mer eller mindre än beräknat? har skatteunderlaget ökat eller minskat? Så man behöver nog göra en ny sådan djupare nationalekonomisk analys.

Och du är expert på rysk ekonomi?
Citera
2024-08-07, 22:44
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:

Deras welfare fund är inte slut. Den har slut på "pengar" men de har en massa andra tillgångar som inte kan säljas på en öppen marknad. Kineserna skrattar sig harmynta nu, de finansmän/kvinnor som är riskbenägna där kommer kunna tjäna absurt mycket pengar om de är skickliga och har bra kontakter.
Citera
2024-08-07, 22:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Deras welfare fund är inte slut. Den har slut på "pengar" men de har en massa andra tillgångar som inte kan säljas på en öppen marknad. Kineserna skrattar sig harmynta nu, de finansmän/kvinnor som är riskbenägna där kommer kunna tjäna absurt mycket pengar om de är skickliga och har bra kontakter.

Beräkningen jag läste baserade sig på likvida tillgångar i fonden. Sedan finns där skogsmark och allt möjligt som det är svårt att få köpare till, även offentliga fastigheter som ju används. Det är inte säkert Ryssland vill börja sälja ut infrastruktur till Kina, vi får se. En annan tendens är ju att beslagtar, förstatligar, egendom och företag från personer som hamnat i onåd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in