2024-08-07, 20:17
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Så… Ukraina genomför alltså en fullskalig attack, en invasion, av rysk mark? Med västerländska vapen och fordon? Hur skiljer sig detta från vad ryssarna gjorde för två år sedan? Russofober behöver inte svara.

Jag har absolut inget till övers för skurkstaten Ukraina, men du förstår väl att det är deras fulla rätt att anfalla Ryssland precis som de blev? Anfall är dessutom mången gånger bästa försvar... Och "fullskalig", nja...
Citera
2024-08-07, 20:18
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
boomergubbarna

krigslajvande boomergubbar
Bra argument apropå trams och invektiv, stärker verkligen bilden av ditt svaga intellekt. Nu är jag i den kategorin, men det har aldrig slagit dig att människor med mer historisk erfarenhet kan se dimensioner som du saknar insikt om?

Citat:
Jag frågar allmäneuropén. Människor som inte fått russofobin med generna. Är franska eller spanska skattebetalare okej med att jobba hela månaden så att en del av deras lön går till att bekosta en amerikansk raket som skickas mot en folktom barack?
Ja, jag som kvinna och allmäneuropé är okej med att delar av min lön går till att försvara Ukraina och hålla Putins ryska stormaktsplaner på avstånd.

Förstår man inte det existensiella värdet i detta stöd så har man liksom inte förstått nånting, då är man definitionsmässigt en vatnik precis som du.
Citera
2024-08-07, 20:20
Medlem
Citat:
Skillnaden är ju att Indien och Pakistan inte hålls under armarna av rena nådegåvor, många många miljarder både i reda pengar och i helt eller delvis subventionerat material som bara levereras till fronten från en aldrig sinande julklappssäck. Det vet du också och du av alla människor förstår givetvis skillnaden mellan vapenaffärer och militär doping.
Det är inte upp till dig att döma. Vi i väst använder våra pengar på det sätt vi finner för gott.
Citera
2024-08-07, 20:20
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Ryktas nu att det är ryska soldater som gör uppror mot Putte. Se DN eller om det var SVD

Hoppas vi får se honom dingla snart, min orgasm kommer vara out of this world.
Citera
2024-08-07, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Fast Ukraina har bevisligen resurser att försvara sig.

Har utländsk utrustning använts i operationen är det nog godkänt ska du se.

När jag tittar på kartor så backar Ukraina hela tiden. Sakta visserligen men de backar.
De har även sänkt åldern för vilka som får plockas ut till väpnad strid. Det tyder på att det börjar bli ont om folk.
Så jag anser inte att de har resurser att avsätta till sådant här trams. Det ser bra ut i tidningen för andra västländer, men militärt är det en katastrof.

Har andra länder godkänt det så har de också godkänt att de blir involverade i kriget o det är mindre bra.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Inte oväntat att boomergubbarna har oerhörda problem med att förklara varför samma beteende är dåligt när A gör det men bra när B gör det. Istället blir det att hemfalla åt trams, personangrepp och öknamn. Absolut ingen som hängt på det här forumet ett tag är förvånad.

Ja, Ukraina bedömer givetvis sin position själva och vilka grepp de ska ta till och det hade varit helt okej om det här hade varit en vanlig konflikt mellan två självständiga länder. Jag hade inte ifrågasatt förfarandet om det här hade gällt exempelvis Inden och Pakistan.

Skillnaden i den här konflikten är att Ukraina inte är en självständig kombattant. Ukraina lever och existerar på grund av nådegåvor från Väst. Det är alltså dina och mina skattepengar som håller den ukrainska militären under armarna. Det utgör en väsentligt skillnad eftersom det är med någon annans resurser som Ukraina drar på rövartåg. Är Europas skattebetalare okej med att deras surt förtjänade och med våld avtvingade skattemedel går till att bedriva anfallskrig hundra mil bort snarare än att bekosta skolor och sjukvård i närområdet?

Och notera nu att jag inte frågar krigslajvande boomergubbar i Sverige detta, vi är alla medvetna om att ni hade avstått er egen hjärtoperation för att bomba ett barnsjukhus i Vladivostok.

Jag frågar allmäneuropén. Människor som inte fått russofobin med generna. Är franska eller spanska skattebetalare okej med att jobba hela månaden så att en del av deras lön går till att bekosta en amerikansk raket som skickas mot en folktom barack?
Du behöver inte oroa dig för oss svenska skattebetalare. Ukraina får jättegärna invadera ryssen som i ett led att bli av med blodigeln som förpestar deras land. Låter som välinvesterade pengar att slå Ryssland hårt på pungen där det känns så kanske kriget tar slut snabbare. Det finns heller ingen speciell regel som säger att kriget endast får föras på ukrainsk mark, tvärtom har Ukraina folkrätten på sin sida. Lustigt att ni rysstroll alltid "oroar" er över våra skattemedel och ukrainska liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag tror det är fel strategi. Satsa de sparsamma resurser man har till att försvara Ukraina istället för att gå på offensiven in i Ryssland.
Bortkastat. Soldaterna kommer att dö o utrustningen förstöras.
Tror att du har fel. Nu måste Ryssland mobilisera ännu mer vid gränsen vilket innebär att dom måste förflytta resurser. Stämmer det är det smart gjort då det splittrar ryska trupperna
Citera
2024-08-07, 20:22
Medlem
Citat:
Ja det kan faktiskt vara så. Om nu uppgifterna stämmer att stora delar av styrkorna som gick i i Kursk är ryska myterister, kan myteriet mycket snabbt sprida sig.
Citera
2024-08-07, 20:24
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
När jag tittar på kartor så backar Ukraina hela tiden. Sakta visserligen men de backar.
De har även sänkt åldern för vilka som får plockas ut till väpnad strid. Det tyder på att det börjar bli ont om folk.
Så jag anser inte att de har resurser att avsätta till sådant här trams. Det ser bra ut i tidningen för andra västländer, men militärt är det en katastrof.

Har andra länder godkänt det så har de också godkänt att de blir involverade i kriget o det är mindre bra.

Hobbystrategen 45lokar har uttalat sig, gott folk. Frågar de ofta vad du anser, Ukraina och Co?

Tvärtom är det bra. Vad ska ryssland göra? Starta krig mot hela Europa + USA?
Citera
2024-08-07, 20:25
Medlem
Citat:

Det är fråga om taktik. Istället för att göra en attack över minfält och mot befästningar så går man in i Ryssland och skapar panik, stora ryska trupprörelser som är lätta att attackera och attackera artilleri och annan militär utrustning som Ryssland har nära gränsen till Ukraina som de trodde var i trygghet.

Beroende på hur det går så försvagas sedan ryssarna i det ockuperade Ukraina eftersom de även nu måste täcka upp gränsen till Ryssland.
Citera
2024-08-07, 20:26
Medlem
Citat:

Kan inte annat än att hålla med men samtidigt är jag orolig över att efterträdaren är minst lika stor idiot som Putte men som sagt, vilken porr det hade varit att få se honom dö som Saddam med snaran runt halsen👌
Citera
2024-08-07, 20:26
Medlem
Citat:

Sanningen är att ryssarna lägger mycket stora resurser på mycket små vinster.

Ukrainarna inser att de gärna kan få fortsätta att skjuta sönder telefonkiosker för att sedan "ta över" området kring där den stod.

Nu har Ukrainarna större utväxling av sina resurser genom att stöta in i Ryssland och försvaga ryssarnas ekonomi ytterligare, istället för att offra manskap och materiel för skitsaker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in