2009-05-31, 05:27
Medlem
smaragdmördarns avatar
Ja, hur kommer det sig egentligen att hallon som varit djupfrysta är så förbannat sura då dom stoppas i munnen?

Sitter nu och äter kesella med nerblandade hallon som varit frysta, fyfan, kunde lika gärna ha haft i citron i den redan sura färskosten.

Minns att jag och en klasskompis bakade en hallonpaj en gång, den var på gränsen till oätbar för den var så agressivt sur, så utan mängder med diverse sliskiga såser och socker så var det ingen ide.

Färska hallon direkt från busken är ju däremot godis, man kan äta tills man storknar utan problem, så jag antar att frysningen förändrar nånting i dom små bären.

Det här måste jag få reda på innan jag blir tokig!
Citera
2009-05-31, 10:09
Medlem
dePauls avatar
Jag antar att du har köpt Bob eller något annat märke? I så fall bör du inte vara förvånad över att de är sura. Egenplockade och noga utvalda söta hallon förblir söta också efter infrysningen. Druvsockret har ju inga magiska krafter som gör att det på något sätt kan trolla bort sig själv .

Med andra ord: Är hallonen sura vid infrysningstillfället så är de det också i samband med upptining. Och tvärtom. Är de söta så kommer de förbli söta.

~Paul~
Citera
2009-05-31, 11:29
Medlem
Cerwins avatar
Följdfråga kolon
Finns det några färdigfrysta som ens är lite vettiga?

EDIT: Dock så börjar ju den svenska hallonsäsongen rätt snart och då kan man frysa in själv
Citera
2009-05-31, 11:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerwin
Följdfråga kolon

EDIT: Dock så börjar ju den svenska hallonsäsongen rätt snart och då kan man frysa in själv
Ja, det har funnits sådana. Tyvärr kommer jag inte ihåg märket. Har inte sett dem på ett tag. Senast så köpte jag dem i en invandrarbutik.

~Paul~
Citera
2009-05-31, 15:01
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerwin
Följdfråga kolon

Jag tycker att, hör och häpna, Euroshoppers hallon är helt okej. Har en påse i frysen nu, men kan inte komma på riktigt vad jag ska göra med dem. Några förslag?
Citera
2009-05-31, 16:56
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
Jag tycker att, hör och häpna, Euroshoppers hallon är helt okej. Har en påse i frysen nu, men kan inte komma på riktigt vad jag ska göra med dem. Några förslag?

Bryt naturell blockchoklad och marabou premium raspberry eller något liknande i en kastrull. Tillsätt lite grädde. I med tinade hallon och mosa ihop allt. Koka till det blivit såsigt. Häll över vaniljglass medan såsen är varm. Ät fort innan glassen smälter bort.

Det som blir över kan du doppa ner i knäckformar och frysa in så blir det ischoklad med hallonsmak.
Citera
2024-08-07, 19:14
Medlem
Sladdarens avatar
Tycker de smakar obekvämt syrligt, träigt och svagt och vattnigt och för lite söt (för lite söt är ju inte fel isig) För mig gör sig hallon bara bra som sylt och marmelad och såklart saft. Ja de var mogna många av dom och en hög på gränsen till men lite hård men ändå

Däremot blåbär som är ju ett helt annat bär är mycket godare som färsk

Ja nu har man iaf många kilo av båda men massor av blåbär
Vart ute några timmar pr dag liksom och även köpt nåt kompletteringslass
av bäruppköpare

Nåväl året är uppladdat med blåbär

Funkar utmärkt med vattenhink å rensa blåbär så flyter lingonkarten upp å bråte
Vissa blåbär flyter upp ochså men bara hiva upp med en liten microsil och en större
sil. Man behöver aldrig portionsfrysa, det är en seglivad myt

Du kan hälla blåbär i 5 liter stor kasse och frysa in och bären separerar sig fint ifrån varann utan frost
och är stenfrysta

Svamp lite kantareller vart det ochså.. Rackare hade varit före oss på många ställen nu så

Sen lingonen ska man ju ha ochså så de kommer om en månad å hjortron
Livsviktigt ;-)
Senast redigerad av Sladdaren 2024-08-07 kl. 19:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in