2024-08-07, 16:33
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
Verkar vara ett västerländskt problem
Man tar resemontörer från Centralasien för att bygga upp bland annat Mariupol. Rysslands ekonomi går just nu som tåget.
Såklart den gör. Ryska bankchefen ljuger ju bara.

Det råder arbetskraftsbrist även i Centralasien om du undrar det. Eller tar man dit andra länders medborgare menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
Ungefär som Banderas tidning, men nu Romer från Bulgariet
Litar du bara på Kreml så förstår jag din okunskap.
Citera
2024-08-07, 16:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ett annat sätt att mäta är att där Ryssland avancerat mest under 2024 så har de kommit cirka 30 km (Avdiivka). Det är ingen total stalemate i alla fall, kan vi börja med att konstatera. De som påstod det (t ex Zalushny) hade fel. Det är ytterligare 47 km till gränsen till Donbass i samma vektor. Om ryssarna når den, så har de troligen också kollapsat den "söderliggande" delen av Donbass. Det når ryssarna slutet av 2025 i nuvarande takt.
Fast det handlar inte om några genombrott. Det är en taktisk reträtt som genomförs. 30km under drygt ett halvår är inte särskilt långt och det är naturligt att falla tillbaka om man inte har förberedda försvarspositioner. Terrängen de förlorar är inte heller särskilt viktig. Den har i nuläget endast ett symbolisk värde.

Citat:
I norra Donbass går det så trögt att de typ "aldrig" kommer till Donbass-gränsen. Men i princip skulle ryssarna kunna börja "satsa" där. Till Donbassgränsen är det 50 km cirka från norra Donetsk-fronten.
Börja satsa där och ta förband från andra delar av fronten alltså. Jo, såklart de kan det. Men där har Ukraina bättre förberedda försvarspositioner.

Citat:
I nuvarande årstakt kommer kriget då mala vidare tills 2027-28, innan ryssarna nått vad jag kallar för Pyrrhus-seger. Man får addera ytterligare ett år, kanske Ukraina försöker sig på någon motoffensiv. Givetvis kan takten ändra sig. Felmarginalen på själva beräkningen är 20% cirka, man kan mäta på olika sätt på kartan.
Det ser nog så ut. Det handlar om ekonomi. Ryssland med sin ekonomi eller Ukraina med västs ekonomi i ryggen.

Citat:
Min analys från 2022 kvarstår, att det är lite oklart om Ryssland klarar att ta Sloviansk och Kramatorsk, med nuvarande "resurs-strömmar", men att de antagligne tar Donbass. Jag ger det 20% chans att de inte kan.
Jaså, gjorde du en vettig analys 2022?

Citat:
Men utifrån vad jag ser är där inga tecken på att Ukraina kommer vända utvecklingen - förutom att krig alltid kan ta oväntade vändningar.
Som jag skrev ovan så handlar det just nu mest om ekonomi. Ryssland ska ha råd att sätta trupper i Ukraina och Ukraina ska ha viljan att försvara sig. Jag förstår propagandakrigföringen som pro-ryssar kör med nu stenhårt. Få ukrainarna att se ut som att "Russija stronk".

Ungefär som 1989 när Sovjetunionen utåt sett var jättestarka men att allting rasade på en vecka. Utan att de hade något krig att försörja.
Citera
2024-08-07, 16:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Bättre ?
https://www.bbc.com/news/business-68823399
Du närmar dig. 16 April är ändå bara fyra månader bort.
Citera
2024-08-07, 16:41
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Så nu gör han som vicekorpralen och ska själv bestämma över armén? Kan inte läsa artikeln då den är låst för mig.
Ja vi får väl hoppas på en repris av Das Untergang! Det var väl så början till slutet startade…
Citera
2024-08-07, 16:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Någon som vet om man använt några svenska stridsfordon och stridsvagnar i insatsen. Oväntad och intressant manöver av Ukraina.

https://www.dagensps.se/varlden/ukraina-bryter-genom-ryska-gransen-ryssland-slar-tillbaka/
Främst Stryker om jag förstår det hela rätt. Snabba hjulgående fordon.
Citera
2024-08-07, 16:49
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Att Putin själv påstås ta över insatsen påminner ju om samma typ av Megalomani som Hitler stod för när Tyskland förlorade initiativet på östfronten.
Bara för omvärlden att njuta av att den inkompetenta idioten själv ska styra.
Citera
2024-08-07, 16:49
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odenplan69
Trögt? Dom tog 300 kvadratkilometer i bara juli månad. Nog kan dom ta mer om dom går på offensiven ordentligt.
Det verkar som att Ukraina igår tog 120 kvadratkilometer ryskt territorium på 9 timmar.
Senast redigerad av annica, sthlm 2024-08-07 kl. 16:58.
Citera
2024-08-07, 16:53
Medlem
Den Ukrainska offensiven rullar vidare och man har nu nått byn Korenovo som ligger 20-25 km in i Ryssland, Kursk region, allt enligt twitterkällor.

Offensiven verkar väl planerad. Krismöte i Moskva, vilket huvud skall rulla?
Citera
2024-08-07, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Mycket märkligt att ni konstant försöker projicera västs egenhändiga kollaps.
https://www.npr.org/2023/12/17/1219882734/russias-economy-is-going-strong-despite-sanctions-from-the-u-s-and-its-allies
Ja verkligen, här tvingas vi till allehanda omanliga saker som toalett inomhus, tvingas leva 20 år längre än ryssen och med en medianlön efter skatt 4 gånger högre än ryssens. Genomsnittsryssen däremot spelar i en helt annan dimension, han får bajsa i en grop (charmigt speciellt på vintern eller myggiga sommarkvällar), se på när hans diktator och alla i diktatorns närhet fyller ännu ett schweiziskt bankkonto med miljarder dollar stulna från de närmast livegna ryssarna, men vodkan är billig och genomsnitts-Ivans enda tröst.
Citera
2024-08-07, 16:55
Medlem
X3treams avatar
Tar Ukraina Kursk och sen går mot Tula så är man ca 25 mil från Moskva, perfekt att sända droner där mot Moskva. Man skulle kunna ta lite andra områden, men detta är mest sannolikt. Man kan ju tänka sig att F16 får tillåtelse att bomba Moskva sen när Harris blir USA nya president, jag tror hon tar i med hårdhandskarna, inte silkesvantar som väst nu har använt..
Citera
2024-08-07, 16:56
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Jaså, gjorde du en vettig analys 2022?

Som jag skrev ovan så handlar det just nu mest om ekonomi. Ryssland ska ha råd att sätta trupper i Ukraina och Ukraina ska ha viljan att försvara sig. Jag förstår propagandakrigföringen som pro-ryssar kör med nu stenhårt. Få ukrainarna att se ut som att "Russija stronk".

Ungefär som 1989 när Sovjetunionen utåt sett var jättestarka men att allting rasade på en vecka. Utan att de hade något krig att försörja.

Håller med dig om ekonomin.

Ja, min analys i April 2022: (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Även om jag inte skrev det där, så hade jag inte trott att fronten skulle flytta sig så långsamt. Den gången hade jag också positionen att efter 5 år, så är risken stor att Ryssland börjar få problem, för de får sakta större och större teknologiskuld. Jag är lite mer anti-bearish till rysk ekonomi idag.
Citera
2024-08-07, 17:11
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Jävlar vilket fyrverkeri! Det lär har varit en jävla massa ammunition och annat explosivt som rök där!

Fler ryska klipp från ryssens nederlag i Morozovsk.

Ryssen filmar en fullständigt demolerad Su-34 (prislapp på runt 36 miljoner USD)

"I'll have this SU-34 back in the air in no time Putin."
(Aftermath of the Ukrainian attack on Morozovsk airfield in Russia)

https://x.com/kvistp/status/1820935719059095920

Footages of destroyed Russian Su-34 during recent Ukrainian attack on Morozovsk airbase.
Plus additional footages of ammunition detonation and aftermath of the strikes.

https://x.com/bayraktar_1love/status/1820924031517766125
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in