Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Ett annat sätt att mäta är att där Ryssland avancerat mest under 2024 så har de kommit cirka 30 km (Avdiivka). Det är ingen total stalemate i alla fall, kan vi börja med att konstatera. De som påstod det (t ex Zalushny) hade fel. Det är ytterligare 47 km till gränsen till Donbass i samma vektor. Om ryssarna når den, så har de troligen också kollapsat den "söderliggande" delen av Donbass. Det når ryssarna slutet av 2025 i nuvarande takt.
Fast det handlar inte om några genombrott. Det är en taktisk reträtt som genomförs. 30km under drygt ett halvår är inte särskilt långt och det är naturligt att falla tillbaka om man inte har förberedda försvarspositioner. Terrängen de förlorar är inte heller särskilt viktig. Den har i nuläget endast ett symbolisk värde.
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
I norra Donbass går det så trögt att de typ "aldrig" kommer till Donbass-gränsen. Men i princip skulle ryssarna kunna börja "satsa" där. Till Donbassgränsen är det 50 km cirka från norra Donetsk-fronten.
Börja satsa där och ta förband från andra delar av fronten alltså. Jo, såklart de kan det. Men där har Ukraina bättre förberedda försvarspositioner.
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
I nuvarande årstakt kommer kriget då mala vidare tills 2027-28, innan ryssarna nått vad jag kallar för Pyrrhus-seger. Man får addera ytterligare ett år, kanske Ukraina försöker sig på någon motoffensiv. Givetvis kan takten ändra sig. Felmarginalen på själva beräkningen är 20% cirka, man kan mäta på olika sätt på kartan.
Det ser nog så ut. Det handlar om ekonomi. Ryssland med sin ekonomi eller Ukraina med västs ekonomi i ryggen.
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Min analys från 2022 kvarstår, att det är lite oklart om Ryssland klarar att ta Sloviansk och Kramatorsk, med nuvarande "resurs-strömmar", men att de antagligne tar Donbass. Jag ger det 20% chans att de inte kan.
Jaså, gjorde du en vettig analys 2022?
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Men utifrån vad jag ser är där inga tecken på att Ukraina kommer vända utvecklingen - förutom att krig alltid kan ta oväntade vändningar.
Som jag skrev ovan så handlar det just nu mest om ekonomi. Ryssland ska ha råd att sätta trupper i Ukraina och Ukraina ska ha viljan att försvara sig. Jag förstår propagandakrigföringen som pro-ryssar kör med nu stenhårt. Få ukrainarna att se ut som att "Russija stronk".
Ungefär som 1989 när Sovjetunionen utåt sett var jättestarka men att allting rasade på en vecka. Utan att de hade något krig att försörja.