Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,57%
129 röster
Paul McCartney
37,42%
122 röster
George Harrison
15,34%
50 röster
Ringo Starr
7,67%
25 röster
2024-08-07, 07:51
Medlem
Lennon var tydligen en riktigt dryg typ.
Fast det blir nog alla som är berömda med tiden.
Citera
2024-08-07, 08:01
Medlem
Nej, det är känslosam musik som dessutom är akustisk så riktigt bra material för att lära sig instrument. Nu har jag inte försökt lära mig sjunga men tempot är ju inte så högt och sångerna är relativt rättframma så kan nog vara bra att lära sig sjunga till också.
Citera
2024-08-07, 08:01
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Har aldrig fattat mig på The Beatles.
Sämsta pisset någonsin!
Det säger mer om dig än Beatles. Sen är det ju rätt subjektivt med musik, men det går inte att förneka (om man inte är dum i huvudet något djävulskt) deras betydande plats i musikens historia.
Citera
2024-08-07, 08:15
Medlem
JoeDoughs avatar
Help var den första vinylskivan jag köpte. Kan den utan och innan. Samma med Sgt Pepper. Beatles har gjort väldigt mycket bra musik. Men ABBA är snäppet bättre.
Ulvaeus/Andersson är vår tids Mozart.

Jämför dessa med dagens INTETSÄGANDE jävla smörja. Det är fan ofattbart hur man kan haussa en sån som Taylor Swift.
Citera
2024-08-07, 08:24
Medlem
TS får fråga sitt favoritband vilka band de håller högst. Garanterat är Beatles ett av dem

Många av deras äldre låtar har såklart åldrats dåligt, men de höll de ju själva med om redan då.
Citera
2024-08-07, 08:31
Medlem
Trollet420s avatar
Beatles kanske är lite banalt att lyssna på så här 50 år efter deras storhetstid men som musiker har man väldig nytta av deras musik då de har gjort i stort sett alla accordsföljder från grunden.. jag är själv ett stort frank zappa fan vilket kan vara väldigt svårlyssnat om man har 0 uppfattning av att spela instrument.
Citera
2024-08-07, 08:41
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Yesterday är fullkomligt banal liksom yellow submarine och andra låtar. Låter totalt gräsligt i mina öron. Är detta ens musik?

Diskutera!

Jag ger mig fan på att om 15 år kommer inte en jävel lyssna på dessa ”gubbar”.
Gissar att du är inkörd på autotune och annan skvalmusik.
Inte för att Beatles är personliga favoriter men precis som med tex Abba så är det ju inget snack om att de är några av musikhistoriens bästa låtmakare.
Citera
2024-08-07, 08:42
Medlem
Trollet420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Ingen fattade att det var Lennon som var the Beatles. Alla de andra var bara komp. Han skrev nästan alla låtarna. Paul McCartney är grovt överskattad. Bidrog i stort sett inget.

Vill nog mer påstå att george skrev det mesta dock inte texterna och texten räknas som 50% av låten. Men musiken gjorde george. Samma med pink floyd och roger water han skrev texterna och gilmour/wright musiken.
Citera
2024-08-07, 09:09
Medlem
jjujjus avatar
Som med all musik så krävs rätt sinnesstämning. Jag gillar dom. Lyssnar just nu och känner ja.

Min favoritlåt The Beatles - And I love her
Citera
2024-08-07, 09:11
Medlem
Ur ett nutida perspektiv kan de te sig mossiga. Även jämfört med dåtidens samtida låttexter så är låtarna banala, Johny Cash och diverse storband med intrikata berättelser i sina texter fanns ju. Men det du glömmer är revolutionen Beatles satte igång. Det var ett ungdomsband som slog över hela världen och spelade in mer än någon annan. Det var ett helt nytt koncept. Och populariteten gjorde att de kunde utforska teknik som hade varit för dyr att satsa på utan de garantier deras namn utgjorde. Stereoinspelningar, elektroniska element, experimentella instrument, simpla låttexter som flickor kunde nynna till och som folk i icke-engelskspråkiga länder kunde sjunga till. Men också texter som bandet själva kunde sjunga till på andra språk. Beatles sjöng på tyska i Tyskland exempelvis, vilket inte var möjligt med avancerade texter som andra musiker sjöng.

Så ser du på Beatles som fenomen och nytänkande och revolutionerande, så förstår du varför de var och är så viktiga för musikhistorien.
Citera
2024-08-07, 09:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet420
Vill nog mer påstå att george skrev det mesta dock inte texterna och texten räknas som 50% av låten. Men musiken gjorde george. Samma med pink floyd och roger water han skrev texterna och gilmour/wright musiken.

Du är väldigt illa påläst gällande Beatles, märker jag. George hade i snitt två tre låtar med på varje album, resten var signerade Lennon/McCartney. Men givetvis bidrag med mycket.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-08-07 kl. 09:27.
Citera
2024-08-07, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Yesterday är fullkomligt banal liksom yellow submarine och andra låtar. Låter totalt gräsligt i mina öron. Är detta ens musik?

Diskutera!

Jag ger mig fan på att om 15 år kommer inte en jävel lyssna på dessa ”gubbar”.

Jag har aldrig gillat Beatles. Låter mest som något ytligt, lättsmält och menigslös popdänga. Gissar att det var deras pojkaktiga charm och karisma, som gjorde flickorna på den tiden tokiga, snarare än musiken.

Visst, de har ju trallvänliga melodier men musiken saknar substans och innehåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in