Citat:
Ursprungligen postat av
Taggad
I sidan 3/13 ur R+LVU+3 (1) pdf finns att läsa:
https://gofile.io/d/vn5OJr
*= eget tillägg.
Rafaella givet sin ålder är omhändertagen - förhoppningsvis inte på samma sis-hem där hon mötte sin partner in crime + deras offer Emilia. Myndigheternas möjligheter till placering är dock hårt begränsade.
Med den impotens som visas unga förövare så förvånas inte om hon i detta nu har tillgång till mobil/internet. Om hon är fråntagen mobilen ser den trasiga ungen garanterat till så att hon får tillgång till någon annans mob. .
Vet någon om LVU 3 innebär några som helst restriktioner i dom märkligt impotenta sis-hemmen ?
LVU på 3an betyder att du blir tvångsomhändertagen pga Eget beteende.
LVU på 2an betyder att du blir tvångsomhändertagen pga hemmiljö.
Inte ovanligt att du har båda. Men alla på SIS har iaf på 3an.
Det i sig har inget o göra med om du har begränsningar eller inte i vem du har kontakt med.
Men är man på SIS vilket jag utgår ifrån att MGM1 är nu så har hon inte tillgång till egen mobil o ingen annan på avdelningen heller. (har jobbat på 2 olika SIS länge + jobbat med ungar placerade på 10 olika SIS) Jag kan till o med tänka mig att hon ev hålls ensam i ”vård i enskildhet” då hon inte får träffa andra på avdelningen.
Men sånt avgörs inte utifrån vilket LVU man har utan bedöms utifrån psykisk mående, hur man kan hantera att vara med andra, o utifrån vilken situation man är i.
MEN med all tydlighet så VET jag inte detta gällande MGM1 med ”vård i enskildhet” men utifrån min erfarenhet o fallets art så är sannolikheten stor.
Sen har man sista åren hittat på att ungdomar placerade på SIS har rätt till internettid en timme om dagen!! Inte på egen mobil dock. Men där kan dom kontakta andra via appar!
I just detta fall med MGM1 kan jag tänka att det finns goda skäl att ta bort den rättigheten MEN ingenting förvånar mig längre gällande SIS så hon kanske har sin internettid som vanligt….