2024-08-04, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ryssland har slut på pansar och missiler senast december 2023.
Vart framkommer detta?

Ren och skär katastrof för ryssarna i så fall. Men om det verkligen är såpass akut så borde väl typer som Medvedev befinna sig i upplösningstillstånd och hota med kärnvapen?
Citera
2024-08-04, 23:57
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Nu tror jag ryzzen är mogen för fredsförhandlingar snart.
Förväntar mig nån slags fredstrevare från kreml innan hösten.
Kreml har helt tydligt tonat ner sin retorik både utåt och inåt.
Krigspropagandan mot den egna befolkningen är väldigt nedtonad i ryzzland numera.

Kreml sätter sina pengar "all in" på Trump`s chanser i valet. Ser dåligt ut då om man hotar världen med "död och svavel" med kärnvapen.

Man vill tona ner och framstå som resonlig. Önskar få en "rättvis fred". Det kostar inget att försöka ge det intrycket, man kan bara vinna. Vi är i augusti nu, och jag tror nog som du säger..., en "fredstrevare" kommer att komma i höst. Men den är oärlig.
Citera
2024-08-05, 00:01
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kreml sätter sina pengar "all in" på Trump`s chanser i valet. Ser dåligt ut då om man hotar världen med "död och svavel" med kärnvapen.

Man vill tona ner och framstå som resonlig. Önskar få en "rättvis fred". Det kostar inget att försöka ge det intrycket, man kan bara vinna. Vi är i augusti nu, och jag tror nog som du säger..., en "fredstrevare" kommer att komma i höst. Men den är oärlig.
Tror det har mer med realiteter på slagfältet och i den egna ekonomin än en eventuell valvinst för Trump.
Den ryzka armén erbjuder ju nu enorma summor för dom som värvar sig likväl får man inte folk nog till köttkvarnen.
Nån mobilisering blir det inte då blir det protester, och protester klarar inte kreml av.
Citera
2024-08-05, 00:08
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Nu tror jag ryzzen är mogen för fredsförhandlingar snart.
Förväntar mig nån slags fredstrevare från kreml innan hösten.
Kreml har helt tydligt tonat ner sin retorik både utåt och inåt.
Krigspropagandan mot den egna befolkningen är väldigt nedtonad i ryzzland numera.
Tror dom väntar på att se om det går bra i Donetsk nästa veckarna, det ser ju ut som dom kan ta en bra bit.
Om dom mislyckas kommer retoriken eldas på igen, tar dom Donetsk så kan dom i princip säga case closed och gräva sig ned.
Citera
2024-08-05, 00:09
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Tror dom väntar på att se om det går bra i Donetsk nästa veckarna, det ser ju ut som dom kan ta en bra bit.
Om dom mislyckas kommer retoriken eldas på igen, tar dom Donetsk så kan dom i princip säga case closed och gräva sig ned.
En bra bit?, 50 meter om dan ....
Citera
2024-08-05, 00:14
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
En bra bit?, 50 meter om dan ....
Tyvärr har dom momentum nu, så det har gått snabbt senaste tiden, dominoeffekten skal inte underskattas.
Kommer dom långt nog inn blir viktiga vägar avskurna.
Citera
2024-08-05, 00:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Tror det har mer med realiteter på slagfältet och i den egna ekonomin än en eventuell valvinst för Trump.
Den ryzka armén erbjuder ju nu enorma summor för dom som värvar sig likväl får man inte folk nog till köttkvarnen.
Nån mobilisering blir det inte då blir det protester, och protester klarar inte kreml av.

Mmm...

Vi bägge spekulerar ju, vi vet inte.

Tex vad vet Putin om realiteterna ? Han förfaller ju ha omgett sig med "ja-sägare", folk med andra åsikter riskerar fönster-hissen i värsta fall, eller bara sparken i bästa fall. Hänsynslöshet och skräck är ju hans "modus operandi".., det kommer man inte ifrån.

Vid detta laget, så tror jag nog att Putin är medveten om att kriget inte går bra.., men att han är villig att trötta och vänta ut väst. Så länge det tar. Detta underlättas utav att väst ger tillräckligt med hjälp till Ukraina för att försvara landet.., men inte att vinna det. Detta styrker Putin, han känner inte hotet, han sitter säkert.

Protesterna i Ryssland måste ledas av någon, och där har ju Putin varit brutalt effektiv..de rensas bort direkt..som ogräs.

"Mina 2 cents"
Citera
2024-08-05, 00:26
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Mmm...

Tex vad vet Putin om realiteterna ? Han förfaller ju ha omgett sig med "ja-sägare", folk med andra åsikter riskerar fönster-hissen i värsta fall, eller bara sparken i bästa fall. Hänsynslöshet och skräck är ju hans "modus operandi".., det kommer man inte ifrån.

Vid detta laget, så tror jag nog att Putin är medveten om att kriget inte går bra.., men att han är villig att trötta och vänta ut väst. Så länge det tar. Detta underlättas utav att väst ger tillräckligt med hjälp till Ukraina för att försvara landet.., men inte att vinna det. Detta styrker Putin, han känner inte hotet, han sitter säkert.

Protesterna i Ryssland måste ledas av någon, och där har ju Putin varit brutalt effektiv..de rensas bort direkt..som ogräs.

"Mina 2 cents"
Jo det är spekulationer
Men det är fakta att krigsretoriken tonats ner kraftigt.
Citera
2024-08-05, 00:29
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Tyvärr har dom momentum nu, så det har gått snabbt senaste tiden, dominoeffekten skal inte underskattas.
Kommer dom långt nog inn blir viktiga vägar avskurna.

Det stämmer. Pokrovsk ligger illa till, och när staden faller så ligger Ukraina ännu risigare till.

Citat:
Ryssland riktar allt större fokus mot Pokrovsk i östra Ukraina. Staden är en knutpunkt för Ukrainas transport av förnödenheter och nya förband till delar av fronten.

Källa: SVT
Citera
2024-08-05, 00:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jo det är spekulationer
Men det är fakta att krigsretoriken tonats ner kraftigt.

Där är jag enig. Sedan är frågan varför ?

Det är där våra åsikter skiljer sig..tror jag. Putin är lika hungrig som tidigare är min tes..., han har inte förändrat sig.
Citera
2024-08-05, 00:37
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Mmm...

Tex vad vet Putin om realiteterna ? Han förfaller ju ha omgett sig med "ja-sägare",
Jag tror han vet det mästa, det måste han, men att han får briefing från uofficiella källor, kanske FSB, som har god översikt. På så sätt vet ingen inom militären egentligen om han vet eller hur mycket han vet. Detta skapar ju lite paranoia i leden också.
Citera
2024-08-05, 00:45
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jag tror han vet det mästa, det måste han, men att han får briefing från uofficiella källor, kanske FSB, som har god översikt. På så sätt vet ingen inom militären egentligen om han vet eller hur mycket han vet. Detta skapar ju lite paranoia i leden också.

Man tycker ju det, samtidigt är det ju logiskt att tänka...att det var just FSB som kom med "solskens-rapporter" inför invasionen. Att de var de som blåste Putin mest...

...och ändå så skall Putin lita på de mest idag ?

Svårt att veta, tippar personligen på att det är j-vligt svårt att få en klarhet på makten, och vem som har Putins öra, och på vilka han litar på mest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in