Citat:
Ursprungligen postat av
enok71
Om nån debatterar för nån ståndpunkt på ett sätt som går att angripa, så som du beskriver, så varför inte bemöta det då?! Det är så demokratisk diskussion fungerar. Inte genom att man bannar eller raderar.
One-liners med grova förolämpningar eller klatschiga uppmaningar till folkmord och liknande däremot är vad som dödar demokratisk diskussion. Det är väl sånt som borde raderas, och såna användare som borde varnas eller bannas.
Får man ge sig in i debatten?
Det första. Det finns regler för tråden. Finns ingen demokrati i det. Ungefär som trafikregler.
Folk bannas eller inlägg raderas om man inte följer reglerna.
Rätt enkelt att förstå och följa.
Men ändå återkommer samma sak gång på gång.
Vissa bemöter, igen. I vissa fall är det för 10:e gången.
P g a detta behov av att gå på sidospår eller offtopic, skapas ny underforum. Ändå ska vissa individer förutsätta med sin offtopic inlägg.
Sedan finns ytterligare hänvisningar. Citerar moderatorer anvisning.
Citat:
Låt bli följande:
1) Inlägg som bara består av en länk - det ska framgå varför innehållet är relevant i diskussionen.
2) Trollanklagelser - bemöt varandra i sak.
3) Tillåtna språk är svenska, norska, danska samt engelska. Inlägg på andra språk är inte tillåtna.
4) Diskussioner om andra nutida eller historiska krig och konflikter
Många inlägg raderas p g a ovan.
Är det svårt att förstå och veta vad som gäller?
Nej. Ovan 4 rader kommer upp varje gång du citerar eller påbörjar ett inlägg.
Det senare fetade. Språkbruket som används, är tillåtet, så länge du inte gör personliga påhopp eller bryter mot andra regler.
Personligen skulle jag vilja ha till en ny regel.
Inga inlägg med öppna påståenden, utan att vidlägga fakta. En länk, ett citat med hänvisning.
Propagandan tar död på forumets spänstiga debatt.
Varför ska jag bemöta för 5:e gången att Zelensky inte är nazist? Eller att Zelensky är en diktator, p g a att man inte hållit nyval mitt under pågående krig?(folk har fått Ukrainas grundlagar i ansiktet och fortsätter i v f)
Ett par snabba enkla exempel.
När jag läser dina kommentarer, så ser jag att du tycker att de som gör fel, ska ha rätt och de som gör rätt, har fel.
Antingen vet du inte vad som gäller eller så anser du att FB och de som följer FB regler har fel.