2024-08-03, 23:19
Medlem
Mycket bra natt bakom oss med stora explosioner
Får hoppas denna natt blir lika bra
Hoppas på stort fokus på flygfält där de jobbiga glidbomberna huserar
Citera
2024-08-03, 23:23
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryskt MC skytte Bättre än så här blir det inte.

https://x.com/bayraktar_1love/status/1819675465742737826
Det ser inte speciellt effektivt ut? Våra rysshorors snack om detta ryska wunderwaffen verkar inte stämma alls! Hade ryssjävlarna haft andra fordon hade de givetvis använt dessa i stället. Helt klart är att ryssens påstådda enorma vapenproduktion är rena fantasierna och önsketänkande.
Citera
2024-08-03, 23:34
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Går man graderna från ung rekrut i USA efter boken som inkluderar allt så tar det faktiskt 6-7 år tils man är fullbördad.
Ukrainera som flugit förut räknar man med 12-15 mnd.
Flaskhalsen är platser på utbildningen, så färre än önskad är klara.
Ja enligt en pilotutbildare på SAAB så skulle en ukrainsk stridspilot utbildad på deras MIG och SU-plaan redan efter 3 månader kunna hantera ett JAS för luftförsvar mot robotar och fientligt bombflyg. För attack, jakt och spaning skulle det krävas ca 6-8 månaders utbildning ytterligare.
Jag kan inte tänka mig att det är extremt svårare att utbilda såna piloter på F16.

Rysshororna i tråden som gastar om 6-7 år är uppenbart ute och svammlar som vanligt
Citera
2024-08-03, 23:46
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Inte så smart at att flyga så nära gränsen isåfall med tanke på luftvärn.
Ukraina har sista tiden slagit ut massor med ryskt luftvärn och deras drönare verkar inte ha några problem att nå mål långt in i Ryssland eller på den extremt beväpnade Krimhalvön.
Ukraina har dessutom sista tiden även använt sig av deras eget stridsflyg i många attacker nära fronten.

Tillsammans med nya F16 och våra skänkta S 100B Argus/ASC890 kommer Ukraina ställa till det rejält för Putin. Hans bombplan kommer inte längre att kunna släppa glidbomber 40 km från gränsen utan att skjutas ner och det ukrainska luftvärnet kommer att få helt nya ögon som kommer att upptäcka och koordinera försvaret på ett helt nytt sätt.
Citera
2024-08-03, 23:46
Medlem
Snapcounts avatar
Alltså..det har ju varit en märklig och återkommande fascination den sista veckan ifrån de "pro ryska" rösterna i tråden, om de F-16 som lär skall ha kommit till Ukraina. Säger det igen : återkommande..

Varför har man nördat in sig så ?

Misstänker att man fiskar uppgifter. Finns ju flera duktiga skribenter i tråden som gärna delar med sig av fynden ifrån nätet, alltifrån artiklar till annat. Film som kan ge ledtrådar med "geolocation" tex..

Just saying..
Senast redigerad av Snapcount 2024-08-03 kl. 23:49.
Citera
2024-08-03, 23:48
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Några har dom väl kvar men vil tro Ukraina har koll på dessa där dom flyger, även om detta kanske är svårare om dom befinner sig gömd över gränsen. Men jag tänkte på manpads om man har otur att komma för närma.
Ja manpads och liknande system är svårt att skydda sig mot, men jag tror ändå att F16 har bättre motmedel än Ukrainas gamla MIG-plan
Citera
2024-08-03, 23:56
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Vad kul Visste du att i Ryssland så snabbutbildade just nu brevbärare för sjukvård ( det är både ett sätt att göra besparingar i glesbygd samt för att det råder brist på läkare utanför asfalterade områden och de tycks inte lockad dit av höjda löner )

Du ska tydligen opereras av en brevbärare verkar det som
Med tanke på att den ryska militären i Ukraina till och med verkar ha ersatt fältskärer med spärrtrupper, så ska nog inte rysshororna klaga på sjukvården i övriga världen.
Helvete vilka äckliga bilder vi dagligen matas med på ruttnande ryska soldater i Ukraina!
Visst är det en ekonomisk vinst för varje rysk soldat som försvinner i stället för att tas hem och begravas eller till sjukhus.

Fan vilket äckligt land Ryssland är? Att det sen finns varelser som försvarar vidrigheterna är ofattbart!
Senast redigerad av c.diver 2024-08-04 kl. 00:07.
Citera
2024-08-04, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag har en bättre idé. Vad sägs om att du förklarar skillnaden?

krigsförklaring, innebär mobilisation, martial law osv.
det har Ryssland inte gjort.

De har kallat detta en SMO, dvs inte krigsförklaring, ingen mobilisering. Med specifika mål, avgränsade.
Det kontroversiella är väl att Putin inte har makten att förklara krig utan godkännande från det Federala Rådet.

Likt USA, kongressen kan endast förklara krig, men USA krigar hej vilt iallafall. Utan kongressens medgivande.
Citera
2024-08-04, 00:06
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Alltså..det har ju varit en märklig och återkommande fascination den sista veckan ifrån de "pro ryska" rösterna i tråden, om de F-16 som lär skall ha kommit till Ukraina. Säger det igen : återkommande..

Varför har man nördat in sig så ?

Misstänker att man fiskar uppgifter. Finns ju flera duktiga skribenter i tråden som gärna delar med sig av fynden ifrån nätet, alltifrån artiklar till annat. Film som kan ge ledtrådar med "geolocation" tex..

Just saying..
Ja av vilken anledning sker denna lavin av påståenden om hur jävla värdelösa dessa F16 är och att de kommer att skjutas bort redan de hinner anlända till Ukraina mm?

Kreml är vad vi vet oroliga pga av deras nya snack om röda linjer och troligtvis är det nått nytt manus därifrån som orsakat att våra rysshoror gått all in på detta! Sen hänger ju övriga foliehattar, USA och västhatare samt judekonspiratörerna på direkt
Citera
2024-08-04, 00:11
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
F-16 opererar nära frontlinjen?

Kharkov-volontären Yuriy Sapronov, med hänvisning till militären, uppger att F-16 redan opererar på himlen över Kharkov.
Citat:
Några har dom väl kvar men vil tro Ukraina har koll på dessa där dom flyger, även om detta kanske är svårare om dom befinner sig gömd över gränsen. Men jag tänkte på manpads om man har otur att komma för närma.
Reporting from Ukraine har ett par gånger antytt att UAF har "luftdominans" i Charkiv, till skillnad från i Donetsk. Även i Kherson har UAF tagit över "luftdominansen" sedan ngt år.

"09 juli" 2024 lades en berättelse ut om att UAF använder USA-glidbomben GBU-39 på Lyptsifronten (Charkiv). Jag antar att den sitter på gamla ukrainska plan.
6 min --> https://www.youtube.com/watch?v=mz43kxURnGo
Citera
2024-08-04, 00:14
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
krigsförklaring, innebär mobilisation, martial law osv.
det har Ryssland inte gjort.

De har kallat detta en SMO, dvs inte krigsförklaring, ingen mobilisering. Med specifika mål, avgränsade.
Det kontroversiella är väl att Putin inte har makten att förklara krig utan godkännande från det Federala Rådet.

Likt USA, kongressen kan endast förklara krig, men USA krigar hej vilt iallafall. Utan kongressens medgivande.
Ryssland kan kalla sitt kamikaze-krig för precis för vad de vill, alla vet vad det handlar om och skippar den semantiska leken med vad ett krig är och skrattar åt er idioter som envisas med att kalla ett självmordskrig som främst slaktar ryssorcher för krig. Idiot.
Citera
2024-08-04, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ryssland kan kalla sitt kamikaze-krig för precis för vad de vill, alla vet vad det handlar om och skippar den semantiska leken med vad ett krig är och skrattar åt er idioter som envisas med att kalla ett självmordskrig som främst slaktar ryssorcher för krig. Idiot.

du bad om en förklaring och jag gav den till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in