2024-08-03, 15:15
Medlem
Overminds avatar
Vad blir straffet? 1 år på ett LSU hem?
Citera
2024-08-03, 15:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuKinWangKa
I de andra fallen handlar det om uppgörelser mellan gäng. Man vill visa makt och förnedring för det andra gänget.

I detta fallet tänker man sig att förnedringen är mot BO, vilket blir kontraproduktivt om man dödar henne.
Nej, de jag tänker på är inte uppgörelser mellan gäng. Utan kompisar som mördar kompis.

Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Får väl svara nja på den. Mig veterligen är det inte särskilt vanligt. Jag kan tänka mig att gängkriminella gör det för att det är någon form av beställning, eller terrorister gör det för att visa vad de är kapabla till. Dessa två tillhör ju inte det klientelet, och om man nu dokumenterar ett mord så är man ju noga med hur det sprids, att man inte kan bli identifierad osv. Här verkar det som att man har livestreamat till en större grupp från sina egna konton.

Men som alltid, avslutar jag med att jag inte vet. Jag vill ju också på något sätt att det inte ska vara så onda personer som det kan vara i värsta fall. Sen vill jag inte ryckas med och dra förhastade slutsatser, utan resonera vad som känns mest troligt.
De är tillräckligt gamla och rör sig i sådana kretsar att detta med att filma och dela mord och tortyr är något de råkat på. De har ju fått sin idé någonstans ifrån.

Nej, tidigare har det inte varit så noga eftersom filmerna använts mot dem i rättegångar. Du har bl a där kompisar torterar och mördar kompis och där videomaterialet varit en del av bevisningen.

Tejpar man ihop en person och hugger den i halsen är det högst sannolikt att målet är att döda. I synnerhet om man säger att man skall göra just det innan man hugger.
Citera
2024-08-03, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Du som är naiv, för djur som dessa har ett människoliv inget värde, du resonerar utifrån din egna person och det är inte tillämpligt.
Tror alla utgår från sig själv i viss mån. Jag tänker dock på sannolikhet mycket i mitt resonemang. Och Ockhams Rakblad.
Citera
2024-08-03, 15:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Tror alla utgår från sig själv i viss mån. Jag tänker dock på sannolikhet mycket i mitt resonemang. Och Ockhams Rakblad.
Det visar ju i så fall på ett väl planerat mord.
Citera
2024-08-03, 15:26
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Tror inte på beställning. Tror det hade varit en tredje frihetsberövad då för anstiftan. Misstänker att polisen har en mycket klar bild över händelseförloppet med alla meddelanden som dessa ungdomar skickar idag.

Mycket klar bild?

Jag vet inte hur lång tid det kan ta för utredare och alla andra inblandade i att få en klar bild över händelseförloppet.

Att de på ca 12 dagar ska ha hunnit med att gå igenom alla telefoner från de i chatten, intervjua dem, mördarna, allt annat bevismaterial osv osv ... Har svårt att tro de hunnit få en mycket klar bild av det.

Kanske någon som är helt insatt i polisarbete (utan spekulationer) som kan bekräfta/dementera om det ens är rimligt att ha en mycket klar bild med så många inblandade på ca 12 dagar..
Citera
2024-08-03, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-nymo
Min dotter fick de skickade till sig. Jag har förbjudit henne att skicka vidare så jag tänker inte be henne skicka dem till mig heller. Jag tittade på dem enbart för att förstå vad det är hon har fått se.
Edit. Hon fick dem av en ungdom som sitter eller har suttit på sis i Hässleholm
Detta är flashback. Varför berätta och inte dela? Tror inte det finns mer än en film
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tejpar man ihop en person och hugger den i halsen är det högst sannolikt att målet är att döda. I synnerhet om man säger att man skall göra just det innan man hugger.

Vi vet inte vilka skador offret har eller hur hon har avlidit.
Citera
Medlem
Citat:
Människorov och förnedringsvåld kan väl ge upphov till samma beteende?

För mig känns det bara långsökt att de faktiskt skulle planera mordet och sedan genomföra det. Tror nästan de hade dragit sig ur om det var planerat, åtminstone hade någon av dem fått kalla fötter. Det kanske är jag som är naiv, men tror inte det är så lätt för ens trasiga tonåringar att planera ett sånt mord och sedan genomföra det.

Det går liksom inte att jämföra med gängmorden där det handlar om uppgörelser och uppdrag för pengar.
Ja du är naiv. Precis som att media skriver om flickorna som ångerfulla och gråtandes. De är ledsna för att de åkt dit och fabulerar fram historier där man ska tycka synd om dem samt gråter krokodiltårar.

Jag har sett den här sortens skitungar sätta sig och böla och snörvla om att morbrodern våldtagit och tröstats av ett riktigt offer för barnvåldtäkter, för att så fort vi stängt ytterdörren kastat masken och skadeglatt visa upp stöldgodset personen precis tagit ur hemmet.

De är riktiga skådespelare eftersom de spelat i många år redan när de är 13-15 år och jo, de är utstuderade och grymma och planerar ständigt våld och konflikter.

Det är naivt av dig att tro att man bara råkar hugga någon i halsen. Att man bara råkar tortera den innan. Att man bara råkar binda fast den och hetsa andra till våld. Att man bara råkar slå en bunden människa. Att man bara råkar skria likt ett lystet djur åt dess dödsångest. Att man bara råkar filma. Att man bara råkat maskera sig. Att man bara råkat lura iväg en person till en ödslig plats. Att man bara råkat ha med sig maskering, kniv och silvertejp. Att man bara råkat möta upp den som vänner med saker dolda för att ta fram senare. Att man bara råkat införskaffa material för att genomföra tortyrmord. Att man bara råkat samspråka och planera tillvägagångssättet för att få iväg en person.

Störda. Sluta använd ord som.ska signalera en offerroll. Inte trasiga utan störda ungar. Och jo, de kan och ja det finns skäl till att de hambar på SiS.

Det enda långsökta är att du vill inbilla dig att ett monster aldrig kan vara 12 år eller 13 år eller 14 år eller 15 år. Att du tror att människor måste bli vuxna innan de kan "bli" psykopater, antisociala eller narcissister. Att ondska bara finns inom vuxna människor. Enda skälet till att vi inte kan se särskilt små barn som onda beror på att de inte är utvecklade kognitivt till att vara tillräckligt avvikande såsom när hjärnan är mer strukturerad. I tonåren är det däremot fullt möjligt att kunna se vilka som är särskilt avvikande och deras utveckling från normla individer sker hela tiden. Varje dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det visar ju i så fall på ett väl planerat mord.
Vi har uppenbarligen olika syn på den enklaste förklaringen. För mig känns det mer långsökt att planera mord än misshandel, särskilt med sannolikhet i åtanke.
Citera
2024-08-03, 15:28
Medlem
Novotars avatar
Den ena sms personal på SIS hem att hon mördat någon. Jaha, då visste dom att dom mördat E inte bara lämnat skadad.
Citera
2024-08-03, 15:28
Medlem
Citat:
Står ju i Expressen idag. Hon dog av flera knivhugg mot halsen.
Citera
2024-08-03, 15:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hon skall ha avlidit av flera hugg i halsen - enligt media.
Journalister brukar inte dikta ihop sådana detaljer själva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in