2024-08-03, 13:16
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
Varför är taxi så dyrt soppan kostar ju bara 20 spänn litern... Öhhh Jaha ska någon ha lön också. Hyran ska betalas mm
Taxi är ytterligare en annan avdelning som är på tok för dyrt. En taxiresa inom en stadskärna på ca 30min bör gå på max 80kr.

2011 ish, var oljepriset nära på dubbelt emot idag, och då kostade billigaste taxiresorna 39kr inom en ca 6km radie. Sedan har staten sett till att bensin och diesel är avsevärt högre, samtidigt är oljepriset halverat. Rimligt vore runt 80 kr max men trend mot 60kr rimligt dvs samma mekanismer som ölpriserna. Överprisat skit.

Men jag uppmuntrar krogarna att hålla högre ölpriser. Då är man närmare konkurs. Bra bra bra! Marknadsekonomin aka darwinismen tar hand om det.
Senast redigerad av Oh-be-wan 2024-08-03 kl. 13:21.
Citera
2024-08-03, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Krogen köper för samma pris från Systembolaget som du och jag.

Nej, det gör de inte.

OnT. Lokaler och löner kostar serru.
Citera
2024-08-03, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Den merförsäljningen kan skrämma bort andra kunder, det blir dyrt med väktare och stället kan få en stämpel som sunkhak. Överförfriskade människor är aldrig roligt att ha med att göra. Det är vad en krögare har sagt till mig.

Det är ju knappt någon sån fylla idag, och det beror på att ungdomar inte super nuförtiden. Så som du beskriver har det inte varit på kanske 15-20 år.
Citera
2024-08-03, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Jag tycker att 75:- är skitbilligt

Ja, men det är för att du är korkad och inte vet hur ekonomi och skattepolitik fungerar.
Citera
2024-08-03, 13:32
Medlem
talgtrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du har inte många högskolepoäng va? Om du bedriver näringsverksamhet kommer du att tappa ditt socialbidrag. Så för att täcka hyran du har i en sunkig förort på kanske 5 000 i månaden behöver du om vi förenklar det väldigt mycket sälja 400 öl i månaden om du lägger på 100% alltså sälja dom för 24 kronor bara för att täcka din hyra. Men då ska du även betala mervärdesskatt på beloppet 24 kronor dock får du dra av momsen på dom 12 kronorna också. Men du ska även betala egenavgifter och skatt på de pengar du gör överskott på. Lägg på 25% egenavgifter sedan skatt på 30%. Nu räcker alltså inte 24 kronor bara för att täcka hyran. Sen måste du ha pengar över för att betala övriga kostnader som tillsynsavgift hos kommunen, din egen mat, dina övriga omkostnader. Du behöver även lägga undan kapital för oförutsedda utgifter. Så om du vill plocka ut 15 000 i månaden måste du dra in ungefär det dubbla i försäljning. Ska du ha vinst behöver du alltså sälja ölen för mer än du köper in den för.
Nu är inte beloppen exakt utan detta är bara ett enkelt förtydligande att du inte kan sälja ölen för samma summa som du köpte in den för.

Kul att du tog det på allvar din autistiska jävel haha
Citera
2024-08-03, 13:34
Medlem
Om en stor stark kostar mer än 60 kr blir jag obekväm. Betalat 102 kr för en 0,4 l bira en gång, ångrar mig än idag
Citera
2024-08-03, 13:36
Medlem
carlpetersen73s avatar
Ölpriserna är sanslöst höga och de har smugit upp i takt med att all äcklig hipsteröl har lanserats. Vilken ölälskare tycker att en ipa är en öl?
Citera
2024-08-03, 13:41
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Det är ju knappt någon sån fylla idag, och det beror på att ungdomar inte super nuförtiden. Så som du beskriver har det inte varit på kanske 15-20 år.
Jodå, har sett det på nära håll senaste året. Ungdomar kan verkligen festa och för bara 20 kr dyrare dricka så slipper man hög musik, överförfriskade och störiga ungdomar och kan sitta i en lokal med betydligt högre klass. Inget klistrigt på golvet, inga nerspydda toaletter och ingen som har fått tok spel och slagit sönder toalett dörrarna. Och där kan man köpa drinkar som är blandade med rätt ingredienser.
Citera
2024-08-03, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talgtroll
Kul att du tog det på allvar din autistiska jävel haha
Om du nu är ironisk borde du kanske använda 🙂 eller liknande
Citera
2024-08-03, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Till en början hyran är 6000 kr, det är en bostadsrätt som köps in självfallet. Ölen köps inte in för 12kr alls nej. Den köps in för max 10 kr litern, dvs 5kr halvlitern, som jag skrev, priserna pressas och köps på bulk och krögaren är själv anställd. Det är INGEN fara alls med att sälja ölen för 25 kr halvlitern.
Du glömde budgeten utifrån ett företagsekonomiskt perspektiv. Men det är inte överraskande eftersom du uppenbarligen inte har koll.
Citera
2024-08-03, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Jodå, har sett det på nära håll senaste året. Ungdomar kan verkligen festa och för bara 20 kr dyrare dricka så slipper man hög musik, överförfriskade och störiga ungdomar och kan sitta i en lokal med betydligt högre klass. Inget klistrigt på golvet, inga nerspydda toaletter och ingen som har fått tok spel och slagit sönder toalett dörrarna. Och där kan man köpa drinkar som är blandade med rätt ingredienser.

Alltså jag håller verkligen inte med. Det har fasen inte varit så lugnt på krogen i det här landet sen 50-talet som det är nu!
Citera
2024-08-03, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
Varför är taxi så dyrt soppan kostar ju bara 20 spänn litern... Öhhh Jaha ska någon ha lön också. Hyran ska betalas mm

Och det är ingen på Systemet som ska ha lön och ingen hyra som ska betalas där??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in