[quote=AndresIniesta8|89072645]
Citat:
Ursprungligen postat av
trazdockans
Du skulle jättegärna kunna få länka mer fakta om det aktuella fallet. För att vi ska kunna avgöra om det är jämförbart eller ej. Eller om det ens stämmer.
Tingsrätter fäller inga avgöranden i den meningen att det betyder något för andra domar eller domstolar.
(FB) Man anträffad svårt skadad (nu avliden) i rondell, Gårdsten Göteborg (2023-10-15)
Om det är jämförbart eller inte vet jag inte, det kan mycket väll vara att det är brott av helt olika karaktärer. Kom förbi denna tråd häromdagen och la märke till mordåtal men endast dom på grovmisshandel. Vanligtvis i sådana domar brukar grovt vållande till annans död vara med. Men avgör själv och förklara gärna ifall detta fall kan avgöras på liknande sätt som i detta mål. Annars tycker jag att den förklaringen som uppgavs av personen tidigare i tråden e rätt rimlig.
Jo men det tycker jag nog är jämförbart till viss del, då det inte gick att få fram vilken misshandel som orsakade BO död och blev då grov misshandel istället.
Men det offret var inte lurad till en främmande plats långt bort, inte heller bunden till händer & fötter med ihoptejpad mun, gärningen filmades inte, ingen planering att genomföra dådet fanns, någon förnedringsavsikt fanns inte heller så mycket är ändå olika.
Men hittade en intressant sak om en av GM som kan stämma in jäkligt bra på MGM1.
”redan som barn diagnostiserats med lindring intellektuell funktionsnedsättning.
Vid en psykologutredning som gjorts år 2013 framkom att hans kognitiva förmåga
och adaptiva färdigheter var betydligt under genomsnittet.
Frivården har gjort bedömningen att han har en bristande förmåga till impulskontroll och
konsekvenstänk och att han lätt blir påverkad av andra och faller för grupptryck.”