2024-08-02, 13:30
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Escamas
Det kan mycket väl vara precis det som har hänt. Bra analys!
Eller hur. Fick man inte en frisk unge så kan man alltid trösta sig med pengar. Äckliga människor
Citera
2024-08-02, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Jag TRODDE att P var förmyndare åt A
Hade aldrig gissat på att hon inte var omyndigförklarad.
Stämmer bra att jag lurade i mina barn medicin när dom var små. Har två öronbarn.

Ja pappan är förvaltare åt Amanda utsedd av tingsrätten i Uppsala, läs tidigare inlägg me länk
Citera
2024-08-02, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Men dina barn som hade öroninflammation var väl ändå inte myndiga vuxna personer va?

Och då är vi där igen, om en läkare går på vad P säger, så gör den fel och ska ha indragen legitimation. Det är inga gråzoner i det här. Så länge A är en myndig vuxen person, så är medicin helt upp till henne. Annat än med lpt.
Om det är så att en läkare skriver ut läkemedel och P vägrar hämta ut den, då är det något annat. Såna bevis finns det inte idag.

Nej, här går ju PÖ säker, vem skulle kunna bevisa det. Förmodligen nte ens hans hustru
Det han hemlighåller håller han hemligt
Citera
2024-08-02, 13:41
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Nu vet jag att det länkats två dokumentärer i tråden. Den ena vet jag att jag sett. Den från Småland, där grabben hade fått en fyrhjuling.

I det fallet ansåg alltså Svt att det var värt att ta upp fallet i nationell media, samt att granska den helt värdelösa hanteringen av fallet hos IVO. När något har uppmärksammats hos Sveriges största grävande nyhetsprogram, så skulle jag kanske inte tänka att det är en möjlig väg framåt.

Jag tror säkert att ansvariga för det fallet har klarat sig utan juridiska konsekvenser, för det verkar ju vara den svenska modellen. Men jag, som kommunal tjänsteperson skulle inte upprepa samma grej, för jag skulle skämmas ögonen ur mig, om jag behövde stå och försvara mig i uppdrag granskning.

Den jag menar handlar om en man som gnagde på fönsterbrädan så tänderna lossnade och fick inte komma till tandläkaren. Han hade besökstider som kommunen beslutat och hur de fick igenom det och vad följderna blev kan jag inte svara på, bara att det är rent förjävligt att en människa ska behöva ha det så. Uppfattade det som att kommunen inte ville ha insyn.

Kanske pallar jag att titta klart någon dag, men det finns väl andra här som sett och kan dra paralleller.
Citera
2024-08-02, 13:41
Medlem
Citat:
Stämmer bra att jag lurade i mina barn medicin när dom var små. Har två öronbarn.

Förvaltare är han, ja. Det betyder att A är satt under förvaltarskap. Hon får inte göra ekonomiska affärer och har ett antal begränsningar i tillvaron.

Hon får, till skillnad från en omyndighetsförklarad, rösta i allmänna val, gifta sig, ingå anställningsavtal och förväntas lämna samtycke till vård och fysisk omvårdnad. Att tvinga A till att duscha är alltså förbjudet, oavsett om förvaltare sagt ja eller nej.

Sedan får vi också lite hålla isär tankarna här. Att till exempel lura i A en antibiotikabehandling, som med objektiva mätvärden går att bevisa ett behov av, är inte lika allvarligt som att droga ner henne under många år, för att förbättra tillvaron. Det finns alltså grader när det kommer till etik.
Citera
2024-08-02, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Vilket i det här ställer till det, eftersom det är hennes pappa som är hennes förvaltare

Ser inte alls hur det ställer till det, om jag ska vara ärlig. Besökstider hade varit lika svårt att sätta ändå. Att begränsa hennes tillvaro hade haft lika stora etiska och juridiska problem ändå. Inom LSS är självbestämmande en stor del, det är så enkelt. Och motsatsen är väldigt svårt/omöjligt just för att det var det som var målet med lagen. Att undvika tvång och institution, utan arbeta mer med stöd i boendet.

Sedan kanske det finns problem med P som förvaltare, det kan jag inte säga mycket om. Men inget självklart som vi från utsidan ser.
Citera
2024-08-02, 13:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Man omyndigförklarar inte längre någon i Sverige, det är borttaget sedan åratal. Även om man är satt under förvaltarskap och är helt väck i skallen har man självbestämmanderätt.

Vad jag känner till är exempel från hemtjänsten, dementa som vägrar att sköta hygienen och blir tillfrågade varje vecka om de vill duscha.Det är inte gjort på åratal för de säger nej varje gång och då är det bra med det. Vägrar läkarbesök och hämtning med ambulans med följd att personen dör.
Citera
2024-08-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Man omyndigförklarar inte längre någon i Sverige, det är borttaget sedan åratal. Även om man är satt under förvaltarskap och är helt väck i skallen har man självbestämmanderätt.

Vad jag känner till är exempel från hemtjänsten, dementa som vägrar att sköta hygienen och blir tillfrågade varje vecka om de vill duscha.Det är inte gjort på åratal för de säger nej varje gång och då är det bra med det. Vägrar läkarbesök och hämtning med ambulans med följd att personen dör.

Förvaltaren röstar åt dom i valen?
Citera
2024-08-02, 14:03
Medlem
En annan tanke gällande förvaltareskap

Pappan är ju förvaltare/ställföreträdare brukar man också säga. Men där ska även huvudman (Amanda) betala själv för att ha förvaltareskap beroende på inkomst

Den som får hjälp av en god man eller förvaltare betalar arvode. Det gör man om tillgångarna överstiger två prisbasbelopp (114 600 kronor år 2024)

Huvudman inkomst före skatt är högre än 2,65 prisbasbelopp (151 845 kronor år 2024).

I övriga fall betalar kommunen arvodet. Om det finns särskilda skäl kan kommunen göra undantag.

Amanda räknas som huvudman, och regeln är att hon ska betala själv men det beror på vilken inkomst hon har.

Arvodet varierar beroende på uppdragets omfattning och svårighetsgrad. Ett “normalarvode” ligger på ca 12 000 – 17 000 kronor per år.

Om man har hjälp med alla tre delarna; bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person, har ställföreträdaren i regel rätt till ett högre arvode än om man har hjälp med endast en eller två delar.
Citera
2024-08-02, 14:06
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ser inte alls hur det ställer till det, om jag ska vara ärlig. Besökstider hade varit lika svårt att sätta ändå. Att begränsa hennes tillvaro hade haft lika stora etiska och juridiska problem ändå. Inom LSS är självbestämmande en stor del, det är så enkelt. Och motsatsen är väldigt svårt/omöjligt just för att det var det som var målet med lagen. Att undvika tvång och institution, utan arbeta mer med stöd i boendet.

Sedan kanske det finns problem med P som förvaltare, det kan jag inte säga mycket om. Men inget självklart som vi från utsidan ser.
Om jag tittar på hur anställda beskriver honom, och även den känslan jag får genom att studera honom i nyhetsinslag så upplevs han väldigt känslokall. Lite av ett kontrollfreak, med tanke på all övervakning. Varken du eller jag kan veta vilken positiv effekt det hade haft för A om det inte var han som styrde. Det enda jag förstått var att det gick hyfsat bra för A I Järva och då hade hon inte föräldrarna nästgårds. Hon kanske blir kuvad av hans kontrollbehov...det kan varken du eller jag svara på, för ingen av oss känner endera av dom
Citera
2024-08-02, 14:07
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Förvaltaren röstar åt dom i valen?

Så vitt jag vet har alla över 18 som är svensk medborgare rösträtt om man så har IQ som en amöba. Då röstar man via ombud och det går antagligen att fuska med utan problem för vem kollar sånt?
Citera
2024-08-02, 14:11
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Men dina barn som hade öroninflammation var väl ändå inte myndiga vuxna personer va?

Och då är vi där igen, om en läkare går på vad P säger, så gör den fel och ska ha indragen legitimation. Det är inga gråzoner i det här. Så länge A är en myndig vuxen person, så är medicin helt upp till henne. Annat än med lpt.
Om det är så att en läkare skriver ut läkemedel och P vägrar hämta ut den, då är det något annat. Såna bevis finns det inte idag.
Om A inte kunnat kommunicera sin vilja, vem hade fattat beslutet då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in