2024-08-01, 20:08
Medlem
Hej,

Jag funderar på att läsa juristprogrammet, inte för att jag nödvändigtvis tycker att juridik låter kul (jag ska läsa en översiktskurs först), men jag tänker att det skulle vara en bättre utbildning än till exempel socionomprogrammet. Jag vet att jag vill jobba inom den ideella sektorn, samt på organisationer såsom MUCF, LSU, Barnombudsmannen, etc. Redan nu (19 år) är jag volontär för BRIS samt kassör för en lokalförening. Jag har även varit anställd som volontär för RFSU med deras Dare to Care-projekt. Vad tycker ni? Är det rimligt att drömma om detta? Måste jag få AB i allt?

Oj, vad många frågor jag har.
Citera
2024-08-01, 20:17
Medlem
Det låter väl bra, men först ska du ju komma in på programmet - och vara intresserad, samt klara av nio terminers studier.
Citera
2024-08-01, 20:40
Medlem
En juristexamen öppnar många dörrar, men samtidigt är det viktigt att förstå att den typen av organisationer du nämner inte har vansinnigt många renodlade juristtjänster.

Jag har dock ett par bekanta som arbetar som jurister inom liknande intressegrupper, men de arbetar då exempelvis med GDPR-frågor och avtalsskrivning. Det är ytterst få tjänster som innefattar den juridiska aktivism som man som ung kanske eftersöker. Exempelvis att driva mål om enskildas rättigheter i domstol m.m.

När det kommer till betyg så är de inte oviktiga i just den branschen, men tidigare (och pågående) engagemang väger tyngre. Även om studierna kan vara betungande så försök därför ta tid för att fortsätta engagera dig under studietiden, alternativt engagera dig i studentföreningar med liknande syfte. Dessa finns vid de flesta större lärosäten.

Har du fler frågor är du välkommen att skicka ett PM. Jag är utbildad jurist och har tidigare arbetat inom liknande områden som du beskriver, även om jag idag har gått en helt annan bana.
Citera
2024-08-01, 20:42
Medlem
Är man rimligt bra på att plugga är juristprogrammet helt överlägset socionom vad gäller att senare kunna byta till ett jobb med högre lön i alla fall.

JÖK:en är en bra kurs som jag nog tycker alla studenter hade haft nytta av.
Citera
2024-08-01, 23:37
Bannlyst
Hur ser betygen ut ? Kommer du att komma in ?
Citera
2024-08-02, 16:33
Medlem
Tack till alla som svarat!

Först och främst kommer inte betygen vara något större problem, har 21,41 i merit. Vidare är jag nog mer intresserad av att använda min juristexamen för att få andra tjänster, än att just jobba som jurist. (Spontant kan jag också tänka mig att vara civil utredare). Jag tänkte bli psykolog i typ sju år eller så, men jurist känns lite mer rätt (även om psykologi är oerhört intressant). Om jag inte skulle läsa till jurist så skulle jag nog läsa samhälls- och kulturanalys i Linköping med en master i mänskliga rättigheter. Nu till hösten ska jag läsa en kurs i projektledning och jobba. Jag kommer även utbilda mig som informatör hos rfsu.

Jag får simma lugnt, det löser sig nog förr eller senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in