Citat:
Ursprungligen postat av
Mopsan
Jag TROR också att något hände den kvällen. TROR inte på att någon har tagit henne.
Jag TROR att hunden blev mördad.
Det jag inte förstår är varför P gjorde en grej av det. Varför efterlysa och gråta krokodiltårar på bästa sändningstid i TV? Skapa FB grupper och ordna med en stor hittelön? Det förstår jag inte.
Bäst hade väl varit att ta kroppen till veterinärmottagningen och lämna in.
Förklara för läkaren vad som hänt och aldrig mer skaffat djur för det funkar inte.
Då hade ingen fått reda på något.
Nu är hela deras liv urvridna som en skurtrasa och folk är helt tokiga. Allt ska fram.
Jag tänker som så, att då ligger hon, Essie, nog nedgrävd.
Först ville P ha pengar till en ny hund: 300 000kr. Men även till hittelönen:50 000 kr.
Vid ifrågasättningar, kanske här från flashback, eller fick han sådana privat också- att en tjänstehund av den prisklassen BORDE vara försäkrad?! Ja, så då var den försäkrad.
Så då ville han endast ha pengar till hittelön.
Men sen ville han inte ha pengar alls, och det påstods att hans tiggeri endast berott på att folk så gärna ville ekonomiskt stötta och alla givna pengar minsann skulle återbetalas. För plötsligt hade han pengar och kunde höja hittelönen, till 100 000 kr. Men endast i en vecka, för sen skulle "A" komma hem och då var det försent.
Så jag TROR att han ville han sympatier och pengar. Sen kom han väl själv på att de flesta "väletablerade" anses ha en viss summa, på sparkontot och att Essie SÅ KLART var försäkrad som "tjänstehund".
Men grundtanken var nog sympatier- "Oh, stackars Patrik..." och mycket pengar i form av swishdonationer! Pengar som skulle räcka till både ny hund och hittelön.
Jag själv reagerade negativt på en gång mot att utlova en hittelön, när man inte ens hade pengarna.
Men ja, ja... Sen hade han tydligen pengar, som kunde utlova 100 000 kr. Eller om han tog ett lån. Men nog verkar det LITE konstigt, i hans position och vad han äger, om han inte haft 50 000 kronor på sitt konto?
Sen hade han nog ingen tanke på att bli granskad själv.
Eller "smutskastad"/rannsakad på nätet.
Det är ju även högst oklart med katten, som han först VÄL själv gick ut med att den måste omplaceras, snyft, snyft... Men sen skrev "farfar" att katten är kvar, den heter Snövit, och ska flytta med "A" till LSS-boendet.
Så förmodligen bara låtsades han sig vara nödgad att omplacera katten.
Till hans sympati, så kan jag tro att man BLIR KNÄPP i hans situation. Som med fallet med Robin,
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/systern-domd-for-mordet-pa-robin-han-ville-bli-en-angel
Men att tortera en hund, eller tillåta tortyr av en hund är "Nej, NEJ; NEJ!" för min del.