2024-08-01, 00:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Jag TROR också att något hände den kvällen. TROR inte på att någon har tagit henne.
Jag TROR att hunden blev mördad.
Det jag inte förstår är varför P gjorde en grej av det. Varför efterlysa och gråta krokodiltårar på bästa sändningstid i TV? Skapa FB grupper och ordna med en stor hittelön? Det förstår jag inte.

Nej, just det. Det går inte ihop.

Men om någon har tagit henne. Då går det ihop.

Det kanske är en före detta anställd assistent som är djurvän som tagit hunden.
Citera
2024-08-01, 00:19
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Tack för svaret. Jag tycker att det vore upp till den "hundansvarige", i detta fall gissningsvist pappan, att helt enkelt schemalägga hunden. Om de nu bor annorstädes, så borde det ju vara busenkelt, att de då hämtar hunden. Ger den bus och lek, promenader, kel, spår etc. Eller att de utser någon annan att ta hunden på rast, i några timmar åt gången. Rent av i hemmet, och sen går rastvakten och hunden skall åter stå till tjänst, med selen/täcket på! Jag tänker att om "A" ändå kunde förstå att det var olika assistenter som jobbade, olika tider, såsom mamman. Så borde hon kunnat fattat "Nu jobbar inte hunden" eller "Nu är inte hunden, Essie här".

Sen kunde de ju uppenbarligen resa iväg på morgongen, utan att "A" visat oro för var hunden var(?) och sen skulle de säga att hunden var död. Vilket jag tolkar som att "A" kände inte så specifikt mycket för just den hunden, Essie. Att nu tolkar jag det som att de kunde köra sina morgonbestyr etc. och packa iväg för avresa, resa bort och "A" hade inte en fundering på var Essie höll hus. Så då tror jag att de gott kunde nöjt sig med besök av vårdhund, då jag tror att "A" mest ger sig på den hon framför sig, vid agressionsutbrott, liksom att hon säkert sökert tröst och lugn, hos den som är framför henne.

Sen har det ju varit oklart i den här tråden, vad assistenterna skulle göra. Skulle de tvinga fram Essie när "A" fick utbrott, eller skulle de skydda hunden?

Upplägget i sig är bra, det blir mer som en vårdhund än en psykisk hälsa hund. Det stupar på att jag inte tror det skulle funka med pappan i just detta fall.

Har inte fattat om Essie skulle skickas fram när A höll på att få ett utbrott eller om meningen var att man skulle ta bort henne för att skydda henne från våld. Det skall finnas en arbetsbeskrivning men vad som står i den har jag inte koll på. Känns som det handlat om dubbla budskap.

Att assistenterna övervägande har varit unga tjejer och att pappan ter sig som en gubbsjuk Slemhelge är min uppfattning. En vanligt förekommande arbetsmiljöfråga men när assistansföretaget ligger i Jämtland och inte verkar ha koll är det är väl facket och möjligen Arbetsmiljöverket som borde kontaktas. Men sen ska ju bevisas också och jag tror inte att unga oerfarna tjejer tänker på sånt som att bida sin tid, samla in bevis och så vidare.

De ska i alla fall ha filmat när Essie blev misshandlad. Det vore bra om de filmerna kunde läggas upp, men de kanske är en del av förundersökningen och då får vi avvakta.
Citera
2024-08-01, 00:23
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Det som gör mig mest besviken, i hela denna tråd, är att det framkommit att Länsstyrelsen inte tog med allvarligt på inkommande anmälan.

Den delen av pappans upplägg är ju vattentätt. Finns det ingen hund läggs anmälan ner. Polisen har för mycket att göra för att bry sig om ett sånt här ärende, som inte kommer gå till åtal.

Då förstår man att tankarna på att befria hunden finns och kan ha satt i verket.
Citera
2024-08-01, 00:24
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Sanningen?

Hur vet du vad som är "sanningen"?

Någon påstår något och då väljer du att ta det för sanning!? Och det är du och ingen annan som avgör vad som är sant och inte?

Tanken har aldrig slagit dig att det kanske finns rätt gott om assistenter bland de där 40-50 assistenterna som passerat revy, som känner någon form av agg mot dottern, pappan, familjen, och som vill "ge igen", för vad den nu än utsatts för?

Du borde ta och tagga ner rejält och sluta påstå en massa saker som du inte har den blekaste aning om, och särskilt inte tala om "sanning" när du egentligen inte har den blekaste aning om vad som faktiskt är sant, och inte.

Den där tjänsteanteckningen var väl, om jag förstod det hela rätt, den tredje personens anteckningar. Snacka om viskningsleken, och som sagt, vem var ursprungskällan och vilken relation hade och har den personen till familjen igår och idag!?

Det sprids en faslig massa förtal om en gravt funktionshindrad person här i tråden. Men det har du märkligt nog inga som helst problem med. Kanske inte så konstigt med tanke på att du är den som eldar på förtalet mest av alla.

Anmälningar till länsstyrelse och polis är redan gjorda och hundhjälpen är sedan länge väl insatta i ärendet, men du tror du vet bättre och skall sprida skiten ännu mer, bara för din egen självkänslas skull, eller vad?

Sanningen? Du har ingen aning om vad sannigen är. Du har valt att förkasta den ena sidans uttalanden totalt och valt att tro på det som talar emot och att bygga dina egna "sanningar" på ett fåtal tunna antaganden.

Så vad är sanningen då?
Citera
2024-08-01, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Jag TROR också att något hände den kvällen. TROR inte på att någon har tagit henne.
Jag TROR att hunden blev mördad.
Det jag inte förstår är varför P gjorde en grej av det. Varför efterlysa och gråta krokodiltårar på bästa sändningstid i TV? Skapa FB grupper och ordna med en stor hittelön? Det förstår jag inte.
Bäst hade väl varit att ta kroppen till veterinärmottagningen och lämna in.
Förklara för läkaren vad som hänt och aldrig mer skaffat djur för det funkar inte.
Då hade ingen fått reda på något.
Nu är hela deras liv urvridna som en skurtrasa och folk är helt tokiga. Allt ska fram.

Jag tänker som så, att då ligger hon, Essie, nog nedgrävd.
Först ville P ha pengar till en ny hund: 300 000kr. Men även till hittelönen:50 000 kr.

Vid ifrågasättningar, kanske här från flashback, eller fick han sådana privat också- att en tjänstehund av den prisklassen BORDE vara försäkrad?! Ja, så då var den försäkrad.

Så då ville han endast ha pengar till hittelön.

Men sen ville han inte ha pengar alls, och det påstods att hans tiggeri endast berott på att folk så gärna ville ekonomiskt stötta och alla givna pengar minsann skulle återbetalas. För plötsligt hade han pengar och kunde höja hittelönen, till 100 000 kr. Men endast i en vecka, för sen skulle "A" komma hem och då var det försent.

Så jag TROR att han ville han sympatier och pengar. Sen kom han väl själv på att de flesta "väletablerade" anses ha en viss summa, på sparkontot och att Essie SÅ KLART var försäkrad som "tjänstehund".

Men grundtanken var nog sympatier- "Oh, stackars Patrik..." och mycket pengar i form av swishdonationer! Pengar som skulle räcka till både ny hund och hittelön.

Jag själv reagerade negativt på en gång mot att utlova en hittelön, när man inte ens hade pengarna.

Men ja, ja... Sen hade han tydligen pengar, som kunde utlova 100 000 kr. Eller om han tog ett lån. Men nog verkar det LITE konstigt, i hans position och vad han äger, om han inte haft 50 000 kronor på sitt konto?

Sen hade han nog ingen tanke på att bli granskad själv.

Eller "smutskastad"/rannsakad på nätet.

Det är ju även högst oklart med katten, som han först VÄL själv gick ut med att den måste omplaceras, snyft, snyft... Men sen skrev "farfar" att katten är kvar, den heter Snövit, och ska flytta med "A" till LSS-boendet.

Så förmodligen bara låtsades han sig vara nödgad att omplacera katten.

Till hans sympati, så kan jag tro att man BLIR KNÄPP i hans situation. Som med fallet med Robin, https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/systern-domd-for-mordet-pa-robin-han-ville-bli-en-angel

Men att tortera en hund, eller tillåta tortyr av en hund är "Nej, NEJ; NEJ!" för min del.
Citera
2024-08-01, 00:32
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Så vad är sanningen då?
Dokumentationen som Saga la upp idag från IVO kan vi väl ta som sanning.
Citera
2024-08-01, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Upplägget i sig är bra, det blir mer som en vårdhund än en psykisk hälsa hund. Det stupar på att jag inte tror det skulle funka med pappan i just detta fall.

Har inte fattat om Essie skulle skickas fram när A höll på att få ett utbrott eller om meningen var att man skulle ta bort henne för att skydda henne från våld. Det skall finnas en arbetsbeskrivning men vad som står i den har jag inte koll på. Känns som det handlat om dubbla budskap.

Att assistenterna övervägande har varit unga tjejer och att pappan ter sig som en gubbsjuk Slemhelge är min uppfattning. En vanligt förekommande arbetsmiljöfråga men när assistansföretaget ligger i Jämtland och inte verkar ha koll är det är väl facket och möjligen Arbetsmiljöverket som borde kontaktas. Men sen ska ju bevisas också och jag tror inte att unga oerfarna tjejer tänker på sånt som att bida sin tid, samla in bevis och så vidare.

De ska i alla fall ha filmat när Essie blev misshandlad. Det vore bra om de filmerna kunde läggas upp, men de kanske är en del av förundersökningen och då får vi avvakta.

Jag håller med dig om att pappan verkar STÖRD, alltså på riktigt sinnesrubbad.

Sen om det finns filmer, på misshandeln av Essie, så hoppas jag att SÅNT kommer fram! För det är ju konkreta bevis som behövs. Och inte som mitt svammel.....
Citera
2024-08-01, 00:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Så vad är sanningen då?

Hur kan du tro att jag skulle veta det?

Det enda vi har är den extremt sparsamma information som framkommit i ärendet, och av den informationen är det bara en bråkdel som är objektiva fakta medans större delen är utsagor från olika kända eller okända källor, vars trovärdighet kan ifrågasättas, vilket också skett i åtminstone ett fall.
Citera
2024-08-01, 00:42
Medlem
Citat:
Den delen av pappans upplägg är ju vattentätt. Finns det ingen hund läggs anmälan ner. Polisen har för mycket att göra för att bry sig om ett sånt här ärende, som inte kommer gå till åtal.

Då förstår man att tankarna på att befria hunden finns och kan ha satt i verket.

Ja, jag befarar också att det är så och tycker SÅ synd om Essie. Däremot så tror jag inte att det var planerat, utan, som jag i något tidigare inlägg skrev, så tror jag att "A" gick för hårt åt mot Essie, med misshandel. Pappan blev inringd. Varför bägge föräldrarna befann sig där, kvällen/natten då Essie "försvann".

Men det KAN ju även vara ett sätt att hålla inspektörer ute, vilket ger den minimala förhoppningen att Essie lever. Kanske bor hon hos "farfar"? Att det vore ju det mest glädjande, om man fick veta att "Essie lever!!!". Kanske kunde pappan gå ut i media och förklara "Vår situation var överdjävlig, så då slank FARFAR förbi och stal hunden! Vi visste ingenting! Men nu när vi vet, så är vi alla JÄTTEGLADA och Essie mår bra. "A" får besök av kommunens vårdhund, vid behov!".

TÄNK, vad GLADA vi alla skulle bli då!
Citera
2024-08-01, 00:43
Medlem
Citat:
Exakt! Väl talat! Det har jag också tänkt på. Att färre hundar och förhoppningsvis katter kommer att råka illa ut. Man bör göra en noggrann bakgrundskontroll innan någon tilldelas psykisk hälsa hund.

Dessutom har vi fått insikter i hur dåligt vården fungerar för de som har så svåra problem som denna unga kvinna. Hon har inte fått ordentlig hjälp och det är inte hennes fel att daddy tycker hon ska få allt hon pekar på och att djur inte upplever smärta.

Det finns två offer i den här historien. Den ena är Essie, den andra dottern.

När det blir dags att nominera årets flashbackare tänker jag föreslå Saga.
Jag håller med att det finns två offer. Vi är faktiskt många här inne som aldrig har lagt (hela) skulden på dottern eller önskat livet ur henne. Att hon inte är lämplig att ha en assistanshund har ju framkommit tydligt, även i det pappan förmedlar. Men det är en annan sak.

Då är det så märkligt att👇 ägnar så mycket tid att reta upp sig på Saga. Är det för att hon avslöjade en av pappans tidiga lögner om att han inte kände till att det fanns någon anmälan (och sen senare sa att han visste)? För det finns andra här inne med få inlägg som skrivit riktiga otrevigheter mot dottern, men det var tydligen inte lika viktigt för:
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
.
Citera
2024-08-01, 00:44
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Först ville P ha pengar till en ny hund: 300 000kr. Men även till hittelönen:50 000 kr.

Vid ifrågasättningar, kanske här från flashback, eller fick han sådana privat också- att en tjänstehund av den prisklassen BORDE vara försäkrad?! Ja, så då var den försäkrad.

Men sen ville han inte ha pengar alls, och det påstods att hans tiggeri endast berott på att folk så gärna ville ekonomiskt stötta och alla givna pengar minsann skulle återbetalas. För plötsligt hade han pengar och kunde höja hittelönen, till 100 000 kr. Men endast i en vecka, för sen skulle "A" komma hem och då var det försent.

Så jag TROR att han ville han sympatier och pengar. Sen kom han väl själv på att de flesta "väletablerade" anses ha en viss summa, på sparkontot och att Essie SÅ KLART var försäkrad som "tjänstehund".

Men grundtanken var nog sympatier- "Oh, stackars Patrik..." och mycket pengar i form av swishdonationer! Pengar som skulle räcka till både ny hund och hittelön.

Jag själv reagerade negativt på en gång mot att utlova en hittelön, när man inte ens hade pengarna.

Men ja, ja... Sen hade han tydligen pengar, som kunde utlova 100 000 kr. Eller om han tog ett lån. Men nog verkar det LITE konstigt, i hans position och vad han äger, om han inte haft 50 000 kronor på sitt konto?

Det är ju även högst oklart med katten, som han först VÄL själv gick ut med att den måste omplaceras, snyft, snyft... Men sen skrev "farfar" att katten är kvar, den heter Snövit, och ska flytta med "A" till LSS-boendet.

Till hans sympati, så kan jag tro att man BLIR KNÄPP i hans situation. Som med fallet med Robin, https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/systern-domd-for-mordet-pa-robin-han-ville-bli-en-angel

Men att tortera en hund, eller tillåta tortyr av en hund är "Nej, NEJ; NEJ!" för min del.

Om vi bara ser till fakta vad som hänt i pappans grupp stämmer det med vad jag har läst.
Om det sedan har broderats ut, tänk på regel 1.06. Vi kan veta mycket vi inte kan säga. Och jag för aldrig vidare innehåll i PM.
Citera
2024-08-01, 00:50
Medlem
Mopsans avatar
Citat:

Det är en väldigt mörk historia det här, och jag kan bara dra liknelser med Morö-backa våldtäkten. Folk blev galna på alla lögner och myndigheter som hade dolt problemet. Jag var själv väldigt engagerad i det fallet här på FB.
Nu anser jag att P bet sig själv i arslet ordentligt.
Eftersom det finns så mycket otäckt om A och ingen i familjen Ö verkar kunna stå för det så driver det bara på.
Gapar efter mycket mister ofta hela stycket är ett passande ordspråk.
Djur och barn upprör människor.
Det finns så mycket som brister i deras historia.
Dom bor i ett villaområde och där håller grannarna stenkoll på vilka som kör in på gatan.
I dagens tider är det så mycket skit som händer. Asfaltsläggarna, bedragare från Postkodmiljonären mm
Jag vet att villaägare är observanta. En fin kväll i juli är många ute i sina trädgårdar också.
Ingen har sett något avvikande.
Jag TROR att Essie är dödad i det hemmet som skulle vara hennes trygghet.
Nu hoppas jag att P och farfar slutar att småljuga hela tiden. Lika bra att lägga korten på bordet om dom vill ha ett slut på det här.
Kan inte vara kul att vara hatad från norr till söder liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in