2024-07-31, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Spontant ser det ut som regelverket borde reformeras. Har HVB-hemmens personal alltid haft så begränsade befogenheter att ingripa - eller är det något som förändrats?

Av egen erfarenhet så brukade personalen för 10-15 år sen kolla igenom rum lite som dom vill och jag vet inte ens om IVO fanns då men inget som boendepersonalen fick skit för.
Citera
2024-07-31, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Vad för våld är det?

Tillhuggen eller nävar och fötter?
Kniven finns till hands men används ej i videon utan de hotas me den under hela videon. Samtidigt som den andra sätter sig på henne o delar ut massa knytnävar. Skriken som hörs av flickan e nog det som är mest hjärtskärande
Citera
2024-07-31, 18:26
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Hahaha du är definitionen av en NPC.
Vi har bokstavligt talat topp-5 högst skattetryck i världen och eldar hundratals miljarder varje år på brasan bestående av kriminellt importerat slödder.
Och du tror på riktigt det är en resursfråga? 😂

Du är en vandrande klyscha.
Vi skulle givetvis ta bort all skatt för skötsamma människor fram tills dess att staten visat att man kan hantera pengarna ansvarigt.

Och du kan hälla 5, 10 eller 20 miljarder till på det här usla systemet. Problemet blir bara värre av det eftersom hela idén är feltänkt.
Du kan förmodligen också halvera anslagen och förbättra resultaten bara genom att faktiskt fokusera på vad man vill att ungdomarna SKA BLI, istället för som i dag fokusera på VAD DOM ÄR och tycka synd om dem.

Men det kommer inte hända.
Det går inte laga problem i ett samhälle där stora delar av väljarna är NPCs och röstar baserat på beprövade klyschor som man tilldelats av sina makthavare.
Då finns ju inget skäl att ändra något.

Tyvärr, du kommer givetvis slå ifrån dig med ännu fler NPC-klyschor. För du är inte medveten om att du bara återupprepar klyschor.

Man tar sig för pannan. Dessa människor har noll analytisk förmåga. Om vi inte hade tagit in familjer med denna genetik så hade vi inte haft dessa problem i Sverige. I.a.f. inte på samma nivåt. Det är arv och miljö som är orsaken här, inte att svenskar är trötta på att vi strösslar skattepengar över dessa grupper till ingen nytta och hellre vill bestämma själva över små frukterna av hårt slit och offrad tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Thenewsecond
Majoriteten ser det nog inte som underhållning.
Jag tror ändå på ett sätt att det är bra att sånt här kommer ut, det blir mer verkligt för många då.
För många undviker att ta in det hemska som sker, man läser en rubrik eventuellt en artikel. Sen blir det för jobbigt så man blundar för det ett tag. Och sen kan gärningspersonerna inte komma undan med någon historia om vad som skett.

Ta t.ex serien I dina händer, jag har hört och sett hur många som helst säga och skriva att det är så hemskt och skrämmande OM det är så långt det har gått.
När man hänger med i hur det ser ut i verkligheten så är den serien något förskönad. För de flesta som hänger i ett sånt här forum vet att verkligheten är långt mycket värre än så.

Sen är det såklart sjukt tragiskt att det händer, och synd om den utsatta och närstående när det sprids.
Men personligen skulle jag nog vilja att allt sånt här kom ut om jag eller någon i familjen skulle bli utsatt.
Jag skulle inte vilja se det själv, men jag skulle nog vilja att andra kan få se vilka monster det finns. Allt för att dom aldrig skulle få känna att dom kan ljuga om vad som hände. Och i text blir det inte samma känsla som att se vad som verkligen hände, t.ex genom att läsa artiklar eller en dom. För jag gissar att stora delar av fupen kommer vara sekretess och maskat.
Men det kanske skulle se annorlunda ut om jag hamnar i en sån situation.

Jag gör samma analys som du. Bland de flesta av oss här på Flashback så finns det inget nöje i att se människor lida. De flesta här är normala svenskar som förfaras över vad som sker. Däremot är det en slags reality check, där man själv vill bilda sig en uppfattning genom all information som görs tillgänglig, som den här filmen.

Jag förlitar mig inte på att Aftonbladets journalister och rättsväsendet skall göra det åt mig, för jag har inget förtroende för dessa. Jag vet hur de mörkar och försöker lägga locket på. Därför väljer jag att själv ta reda på fakta som jag sedan bygger min världsbild på. Till deras förtret.
Citera
2024-07-31, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C000
En sak jag reflekterar över när det gäller videon är vilken psykologisk inställning som krävs för att spela in något sådant. Vad är det för inre tillstånd eller motiv som driver någon att skapa en sådan video? Handlar det om ett djupt liggande behov av bekräftelse eller kanske en form av störning där man finner tillfredsställelse i att återuppleva och njuta av det inspelade materialet? Det väcker frågor om individens mentala hälsa och de underliggande psykologiska mekanismer. Ganska uppenbart att vissa aldrig ska få vara ute i det fria.

Dessa människor har haft sina föräldrar som förebilder, människor som hatar
Sverige och dess religon, men älskar deras pengar!
De fostrar inte sina barn att bli som skötsamma individer med 7-16 jobb direkt!

Våra politiker bär skulden till denna utveckling, en idiot kan räkna ut att man
inte kan anpassa stora horder människor från Afrika och Mellanöstern att bli fungerarade
människor i vårt land och Europa i övrigt.
Resultatet har vi sett, bl a detta avskyvärda brott!
Citera
2024-07-31, 18:27
Bannlyst
Jag såg 5 sekunder för jag trodde att det var fejk.
Fy fan att folk filmar när dom mördar nån, nåt har gått jävligt fel i samhället.
Sprid inte filmen.
Citera
2024-07-31, 18:28
Medlem
i.doserings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C000
En sak jag reflekterar över när det gäller videon är vilken psykologisk inställning som krävs för att spela in något sådant. Vad är det för inre tillstånd eller motiv som driver någon att skapa en sådan video? Handlar det om ett djupt liggande behov av bekräftelse eller kanske en form av störning där man finner tillfredsställelse i att återuppleva och njuta av det inspelade materialet? Det väcker frågor om individens mentala hälsa och de underliggande psykologiska mekanismer. Ganska uppenbart att vissa aldrig ska få vara ute i det fria.

Jag tror (vill tro) att de här tuffa tjejerna inte hade en susning om allvaret i det de gjorde. Att filma var väl för att i efterhand kunna sprida ett budskap. (mig kallar ingen hora typ)
15-åringen får väl fyra år sluten ungdomsvård på en SIS-institutionen. Finns det möjlighet att flytta över henne till ett kvinnofängelse vid fyllda 18? Har noll koll. 13-åringen är redan placerad enligt LVU.
Ingendera av dessa s.k. ”straff” kommer hjälpa dessa tjejer att ”bli bättre människor”. Tvärtom. De kommer ut än mer farliga på sikt. Än mer trasiga.
Möjligen finns det hopp för 13-åringen om man hittar ett riktigt bra familjehem som står ut och orkar. Då kanske.

Mvh pessimist
Citera
2024-07-31, 18:29
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Sprid inte filmen.
Varför inte?
Citera
2024-07-31, 18:29
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiiter
Dom kan garanterat använda videosarna som bevis, man ser ju dock inte vilka gärningspersonerna är men det går nog ganska snabbt att lista ut ifrån polisens sida med kläder osv, sedan så finns ju garanterat videon kvar på förövarens telefonen även om den kanske redan är raderad, allt finns ju kvar oavsett. Borde kunna vara fällande ganska snabbt kan man tycka.

Fast det framgår inte vilka bevis som MGM3 (pappan) undanröjt.

"misstänkts för skyddande av brottsling.

– Det är ett brott som handlar om att man på något vis försökt få en person som har begått brott att undkomma, förstöra bevis eller liknande, säger åklagaren Tomas Olvmyr.(Aftonbl****)
"
Citera
2024-07-31, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Jag såg 5 sekunder för jag trodde att det var fejk.
Fy fan att folk filmar när dom mördar nån, nåt har gått jävligt fel i samhället.
Sprid inte filmen.

Men alltså har jag förstått det rätt, är där finns på det faktiska mordet? När de hugger henne? Jag har endast sett den på 27 sek där det hotas med kniv och hon får slag i huvudet. Fruktansvärt om det finns flera video av ännu allvarligare karaktär
Citera
2024-07-31, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Varför inte?
För då är man sjuk i huvudet.
En 14-åring blir mördad.
Citera
2024-07-31, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Desdenova
Men alltså har jag förstått det rätt, är där finns på det faktiska mordet? När de hugger henne? Jag har endast sett den på 27 sek där det hotas med kniv och hon får slag i huvudet. Fruktansvärt om det finns flera video av ännu allvarligare karaktär
Räcker inte det?
Citera
2024-07-31, 18:32
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Tragiskt, men det verkar enbart ha varit KAOS bland samtliga parter och deras anhöriga när man läser:

https://www.flashback.org/sp89015947

"Watch your circle, before they hurt you"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in