2024-07-31, 18:15
Medlem
Hörrni jag vet att det förekommer uppgift (ej bekräftad) att Emilia huggits i benet och att hon ska ha förblött av denna skada. Om det inte stämmer så skulle hon kunna ha kvävts och att det är det som är dödsorsaken. Min spekulation givetvis. Den där silvertejpen över munnen är inte att leka med när du får panik. Med panikgråt blir näsan lätt full med snor och slem och då blir det svårt att andas med övertejpad mun. Misshandeln i form av slag och rispor (hugg?) med kniv är givetvis allvarlig i sig men personligen håller jag det fortfarande öppet för att Emilia inte dog av det, utan kan lika gärna ha dött av kvävning. Sen är det ju en annan fråga om hon kvävdes under tiden MGM var på plats (och huruvida de fattade detta eller inte) eller om Emilia levde när MGM lämnade henne, och hon kvävdes strax efter. Lika vidrigt av de skyldiga egentligen. Som sagt. Ovanstående är bara en av mina teorier i väntan på bekräftad dödsorsak.
Citera
2024-07-31, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamigfaan
Absolut är det så att det finns folk till allt - och lite till. Vissa är bra föräldrar och andra inte något vidare. Jag tycker absolut inte att en 12-åring ska vara ute till kl 03, och jag tycker heller inte att det är vettigt att låta en 14-åring åka 8-ish mil bort och sova över hos folk man inte har en aning om vilka det är.

Exakt så, detta som allt annat.... så svarar samhället med samma mynt.... din dotter, har gjort så att två personer har bytt klass och din dotter gör så att inte klassen fungerar. Vidare har 5 andra föräldrar haft synpunkt på din dotter samt hur kommer det sig att vi inte får prata med din dotter utan att du är närvarande? Osv... så ser det ut i svensk skola, total ansvarslöshet från de som ska skydda den stora majoriteten som får betala priset som alltid, inte bara kring denna fråga, som i skolexemplet utan det här gäller alla frågor.
Citera
2024-07-31, 18:17
Medlem
Märkligt ändå att de första polisuppgifterna om den döda kroppen var att det rörde sig om en kvinna i 25-35 års åldern och så var det en 14-åring. Borde inte kunna få det så fel gällande åldern om ej kroppen var så illa åtgången, är min gissning.
Citera
2024-07-31, 18:18
Medlem
Saxat från svt-appen gällande filmen:
"Att bli filmad i samband med att man utsätts för brott kan i sig ses som en ytterligare kränkning och utgöra ett brott".

"Det kan även innebära ett brott att sprida vidare materialet".
Citera
Medlem
Det sjuka som inte diskuteras så mycket i tråden är att det förmodligen finns fler inblandade. Tjejen på TikTok säger t.ex att hon ångrar att hon inte varnade Emilia = hon visste vad som var planerat. Dessutom har man filmat och skickat till flera personer, som förmodligen också på ett eller annat sätt var involverade och intresserade av att se resultatet.

Det är de två anhållna som har utfört gärningen, men det är sannolikt fler som varit involverade i planeringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soilzey
Jag har lyckats få ihop 3 filmer, en som är 40 sek en 27 och en som är 21.. fyfan den sista vill man inte ens visa, tycker synd om henne och hoppas hon är på en bättre plats nu.

Vill du dela med dig?
Citera
2024-07-31, 18:19
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C000
En sak jag reflekterar över när det gäller videon är vilken psykologisk inställning som krävs för att spela in något sådant. Vad är det för inre tillstånd eller motiv som driver någon att skapa en sådan video? Handlar det om ett djupt liggande behov av bekräftelse eller kanske en form av störning där man finner tillfredsställelse i att återuppleva och njuta av det inspelade materialet? Det väcker frågor om individens mentala hälsa och de underliggande psykologiska mekanismer. Ganska uppenbart att vissa aldrig ska få vara ute i det fria.

Det är nog en kombination av många faktorer.
Jag tror utöver att de båda mördarna har antisocial personlighetsstörning och att de filmat det för att "rapportera in" till de andra två i gruppchatten.

Sen om de gjort det för att "vinna gunst" hos någon av de andra, eller om det var för att visa sin makt till de andra två vet jag inte såklart - men jag tror att det har med bekräftelse att göra på ett eller annat sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Och det är väl i just "uppsåt" där det kommer bli problem.
Mördarna påstår ju redan att deras avsikt inte var mord.

Vet du om man lagligt kan använda klippen (läste någonstans att det finns 3) som bevis? Där ska det tydligen synas att båda två var lika delaktiga i mordet.

Har man uppsåt till en gärning, typ hugger urskillningslöst i ett ben och man ser att det kommer mycket blod, och sen bara drar från platsen och gör sig av med bos saker så skulle jag nog kunna säga att man är likgiltig till att personen dör. Man tillkallar ingen hjälp utan låter henne dö.

Men det är ju såklart en helhetsbedömning där man tittar på allt, finns ju väldigt mycket försvårande omständigheter i det här fallet. Förberedelserna, vilseledandet, avlägsen plats, silvertejp och knivar, två mot en osv. Och framförallt inspelningarna! Och de kan säkert användas som bevisning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SherlockSmokes
Kan du skicka PM?

Fy fan. Jag såg den på 27 och jag mår dåligt. Vill man ens se resten? Hoppas att polisen har tagit del av allt detta.
Citera
2024-07-31, 18:20
Medlem
Jag är inte alldeles säker på att jag köper berättelsen om att Emilia huggits i benet eller kvävt eller dött av misstag.
När man tar del av rapporteringen framgår ändå att det inte varit alldeles lätt att identifiera henne och man pratar om tandkort osv.

Får ändå känslan av att det utövats så pass grovt våld att polisen inte varit helt bekväma med exempelvis en visuell identifikation av henne?

Nej, alltså… får en oerhört stark känsla av att man faktiskt både planerat att mörda och gått längre än man egentligen tänkt i termer av sadism.
Citera
2024-07-31, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thecrafter
Saxat från svt-appen gällande filmen:
"Att bli filmad i samband med att man utsätts för brott kan i sig ses som en ytterligare kränkning och utgöra ett brott".

"Det kan även innebära ett brott att sprida vidare materialet".

Det känner dom flesta till vid det här laget. Olaga integritetsintrång är rubriceringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Soilzey
Jag har lyckats få ihop 3 filmer, en som är 40 sek en 27 och en som är 21.. fyfan den sista vill man inte ens visa, tycker synd om henne och hoppas hon är på en bättre plats nu.

Så sista filmen visar annat innehåll än den som figurerat i denna tråd?
Citera
2024-07-31, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Exakt så, detta som allt annat.... så svarar samhället med samma mynt.... din dotter, har gjort så att två personer har bytt klass och din dotter gör så att inte klassen fungerar. Vidare har 5 andra föräldrar haft synpunkt på din dotter samt hur kommer det sig att vi inte får prata med din dotter utan att du är närvarande? Osv... så ser det ut i svensk skola, total ansvarslöshet från de som ska skydda den stora majoriteten som får betala priset som alltid, inte bara kring denna fråga, som i skolexemplet utan det här gäller alla frågor.

Ja, det gäller många olika exempel. Men många förstår inte att om föräldrar tog sitt ansvar och uppfostrade sina barn (istället för att låta dom göra som dom vill och blir skitkränkta om någon säger åt dom eller säger nej) så skulle många situationer kunna undvikas. Men om man som förälder idag faktiskt uppfostrar sitt barn, vet vilka de umgås med och har kontakt med andra föräldrar då är man snudd på en raritet…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in