2024-07-31, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jaa, för hon blev institutionsskadad av första "omhändertagandet" och de efterföljande 16 "placeringarna", eller förvaren är nog mer riktigt!

Att man blir skadad av det råder det ingen tvekan om… men hon blev ju LVU-ad som 5-åring och det var ju INNAN alla andra placeringar. Och det blev hon ju av en anledning enligt domen som finns i tråden.
Citera
2024-07-31, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Av oaktsamhet är likställt med den juridiska termen likgiltighetsuppsåt.
Vilket betyder att gärningen är att likställa med mord i en dom.

Likgiltighetsuppsåt är det lägsta graden av uppsåt, vilket alltså är något annat än oaktsamhet.

Anser man att GM varit likgiltiga inför risken att BO dör anses GM ha haft uppsåt till detta, och kan alltså dömas för mord. Om man orsakar någons död genom oaktsamt agerande är det i regel att bedömas som vållande till annans död, vilket inte borde vara aktuellt i detta fall. Dråp är inte heller aktuellt, den krävs en typ av omständigheter som inte finns här (exempel på dråp är typ att assistera en svårt sjuk person med "självmord"). Anser man att GM inte varit likgiltiga inför risken att GM dör bör det vara synnerligen grov misshandel (försvarslös person, svår dödsångest, flera personer mot ensamt offer, förnedrande former osv.), eller åtminstone grov sådan.
Citera
2024-07-31, 18:10
Medlem
En sak jag reflekterar över när det gäller videon är vilken psykologisk inställning som krävs för att spela in något sådant. Vad är det för inre tillstånd eller motiv som driver någon att skapa en sådan video? Handlar det om ett djupt liggande behov av bekräftelse eller kanske en form av störning där man finner tillfredsställelse i att återuppleva och njuta av det inspelade materialet? Det väcker frågor om individens mentala hälsa och de underliggande psykologiska mekanismer. Ganska uppenbart att vissa aldrig ska få vara ute i det fria.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Kan det vara nu barnen (*elak, R*faella) kommer undan för att de är barn?

Vad menar du med kommer undan? 15-åringen är straffmyndig och kommer dömas i domstol. 13-åringen kan man inte väcka åtal mot, däremot kan man begära s.k bevistalan där man avgör skuldfrågan. Men som nämnt flera ggr tidigare, några vidare straff blir det inte tal om.
Citera
Avstängd
pojkpingiss avatar
Märkligt att småbrudar börjar mörda varandra, men de skyldiga är ju uppenbarligen invandrat skräp...föga förvånande.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abzid
Jag såg videon nu. Det var värre än att se nån bli skjuten iallafall. Usch riktig äcklig video
Vidrigt är bara förnamnet. Det här Tiktok-landet är fucked. Ungarna kommer få ett par år ungdomsvård, Emilia är död.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Så det är egentligen ett hatbrott mot etnisk svenska?

Emilia var inte estnisk svensk.
Sjuk video, stackars tjej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Inte bara det, som bland alla andra människor så finns det olika sorter. Det finns vettiga, det finns korkade, finns sådana som inte orkar ta sitt ansvar osv. Det är väl ganska uppenbart att det finns föräldrar som tycker det är ok att deras 12-åringar är ute 3 på natten.

Absolut är det så att det finns folk till allt - och lite till. Vissa är bra föräldrar och andra inte något vidare. Jag tycker absolut inte att en 12-åring ska vara ute till kl 03, och jag tycker heller inte att det är vettigt att låta en 14-åring åka 8-ish mil bort och sova över hos folk man inte har en aning om vilka det är.
Citera
2024-07-31, 18:11
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Vet man dödsorsak?

Enligt en uppgift från en vän till både GM och BO på TikTok så blev BO knivhuggen i benet och man har antagligen träffat kroppspulsådern och BO har tappat så mycket blod att hon avlidit. Enligt samma källa så var det inte meningen att man skulle döda BO, utan "bara" misshandla henne.

Samtidigt har man stulit silvertejp och en kniv som man tagit med sig till platsen dit en av tjejerna lurat BO genom att påstå att man skulle på en fest med sprit och killar. Så det är överlagt mord helt klart. Rätten kommer komma fram till att man borde insett att BO kunde avlidit av misshandeln, även om man inte avsåg att döda BO. Oavsett om GM kommer påstå att man aldrig hade för avsikt att döda.
Citera
2024-07-31, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Och det är väl i just "uppsåt" där det kommer bli problem.
Mördarna påstår ju redan att deras avsikt inte var mord.

Vet du om man lagligt kan använda klippen (läste någonstans att det finns 3) som bevis? Där ska det tydligen synas att båda två var lika delaktiga i mordet.
Dom kan garanterat använda videosarna som bevis, man ser ju dock inte vilka gärningspersonerna är men det går nog ganska snabbt att lista ut ifrån polisens sida med kläder osv, sedan så finns ju garanterat videon kvar på förövarens telefonen även om den kanske redan är raderad, allt finns ju kvar oavsett. Borde kunna vara fällande ganska snabbt kan man tycka.
Citera
2024-07-31, 18:13
Medlem
I tidningarna läser man att flera klipp just nu sprid. Här i tråden är det endast ett klipp som delats (Emilia ligger ner och blir slagen och hotad med kniv, klippet är 40 sek). Är det någon som sitter på någon annan video?
Citera
2024-07-31, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Någon skrev här i tråden att den hade sett tre filmer, och angav hur många sekunder för var och en av dem. Finner inte det inlägget igen. Du som skrev, kontakta polisen omgående, de kanske inte har samtliga filmer.

Ofattbart att vilja se, påminner om forna tiders ”underhållning” med folksamlingar på galgbacken. Internet har en förmåga att ta fram det absolut sämsta hos människor.

Majoriteten ser det nog inte som underhållning.
Jag tror ändå på ett sätt att det är bra att sånt här kommer ut, det blir mer verkligt för många då.
För många undviker att ta in det hemska som sker, man läser en rubrik eventuellt en artikel. Sen blir det för jobbigt så man blundar för det ett tag. Och sen kan gärningspersonerna inte komma undan med någon historia om vad som skett.

Ta t.ex serien I dina händer, jag har hört och sett hur många som helst säga och skriva att det är så hemskt och skrämmande OM det är så långt det har gått.
När man hänger med i hur det ser ut i verkligheten så är den serien något förskönad. För de flesta som hänger i ett sånt här forum vet att verkligheten är långt mycket värre än så.

Sen är det såklart sjukt tragiskt att det händer, och synd om den utsatta och närstående när det sprids.
Men personligen skulle jag nog vilja att allt sånt här kom ut om jag eller någon i familjen skulle bli utsatt.
Jag skulle inte vilja se det själv, men jag skulle nog vilja att andra kan få se vilka monster det finns. Allt för att dom aldrig skulle få känna att dom kan ljuga om vad som hände. Och i text blir det inte samma känsla som att se vad som verkligen hände, t.ex genom att läsa artiklar eller en dom. För jag gissar att stora delar av fupen kommer vara sekretess och maskat.
Men det kanske skulle se annorlunda ut om jag hamnar i en sån situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in