2024-07-31, 17:44
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Fast resurser om något finns ju när det kommer till kriminella ungdomar/placerade barn. Jag antar att du är införstådd i vad dessa placeringar kostar samhället?

Det finns pengar men de används på helt fel sätt, sjuka prioriteringar i samhället.

Patetiskt också att läsa att hon den yngre gärningsmannen som 12 åring pratar om att hon vill ha en egen lägenhet. Hallå? Vad är detta?

Javisst kostar placeringarna MASSOR av pengar, men det är mycket, mycket lite av dem som läggs på barnet. det finns ungar på HVB-SiS-hem som inte ens får kläder när de behöver, giriga familjehem/HVB-hem som ger alldeles för lite mat......trots att de tjänar skjortan på själva placeringen.

Och 15-åriga Donia som inte fick komma till läkare och få en dos pencillin.......
Citera
2024-07-31, 17:45
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Rafaela misshandlades av sin pappa Diego Armando Maradona Eliasson - finns länk till FUP:en i tråden - så även hon är ett offer för det sociala arvet.
Det bästa för barnen som lever i dåliga miljöer vore att de omhändertogs tidigt och fick adopteras av människor som längtar efter barn. Att låta barn som far illa leva kvar i en destruktiv miljö år efter år gör att de skadas för livet. Föräldrarna får nya chanser om och om igen medans åren går och skadan blir kronisk. Detsamma gäller barn som lever i kriminella miljöer. Låt de adopteras bort tidigt till människor som längtar.
Citera
Medlem
snooper123s avatar
Vet man dödsorsak?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tveNNeting23
SIS och HVB-hem i nuvarande form verkar vara rena katastrofen. Att bunta ihop ungdomar med s.k. problem är som att medvetet understödja för att de får mer problem.
Alla vet väl hur tonåringar fungerar. Imponeras av andra som verkar tuffa och självsäkra. Ligger också i tonåringars utveckling att de gör mer eller mindre "uppror" mot vuxenvärlden. Där det bl.a är "kul" att vara uppkäftig och visa hur tuff man är, inför sina "kompisar".

Om det stämmer, hur det beskrivs att det är på dessa hem, är det som ett ställe att fostras till, vad vi förr kallade värstingar

(Att det till exempel är för slappt och mjuka regler. Kan också tänkas att det förekommer mycket skit och faktiskt våld från oengagerad personal)

Dessa hem måste göras om grunden.
Politiker måste satsa mycket pengar på välutbildad personal som får mycket bra betalt. Riktigt hur sådana hem ska se ut/fungera vet jag inte riktigt, men som de är nu verkar de bara spä på problemen.

Jag håller med dig.
Men ser en problematik kring det här med bara välutbildad och välbetald personal.
Ser man till dagens t.ex skola är det sällan den med högst utbildning som når fram till kaosbarnen.
Det måste också finnas någon form av förståelse, medkänsla utanför skolboken.
Jag tror att den/dom som jobbar med dessa trasiga själar behöver veta vad det handlar om och vilja vara där för att skapa förändring. Våga och orka härda ut och stanna kvar för att det ska ge effekt.
Citera
2024-07-31, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiiter
Är det bara jag som tycker att det ringer onda klockor redan vid pyjamasparty som någon av familjerna typ borde reagerat på? Jag menar vi snackar 3st SiS placerade orten tjejer på 14-15år som skall ha pyjamasparty? Käns långsökt. Lite som när man själv var ung och man sa att man skulle sova över hos en kompis men istället satt vid en skola och drack häxbryggd och rökte gula blend..

Det här har stötts och blötts hur mycket som helst tidigare i tråden. Vi var flera som undrade hur man kunde släppa iväg BO på det sättet helt oskyddad, men det fick man inte ifrågasätta för då skuldbelägger man mamman.
Citera
2024-07-31, 17:47
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
De har väl inte erkänt mord utan säger bara att ett bråk urartade och att det var inte planerat/meningen att Emilia skulle dö

Ja det var det jag trodde, hence jag skrev att jag måste ha missat erkännandet. För vad jag läst hittills så har ingen av dem erkänt till mord.
Citera
2024-07-31, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Vet man dödsorsak?

Beror sig på hur detaljerat du behöver veta. Det ska vara från våld med kniv. På tiktok pratas det om från skador på benen, men ingen som vet. Kollar man på filmen så ser det ut som de kunde gjort vad som helst.
Citera
2024-07-31, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soilzey
Jag har lyckats få ihop 3 filmer, en som är 40 sek en 27 och en som är 21.. fyfan den sista vill man inte ens visa, tycker synd om henne och hoppas hon är på en bättre plats nu.

Har bara sett en, kan du eller någon länka till alla tre?
Citera
2024-07-31, 17:49
Avslutad
Det här är mord och inte vållande
Ganska brutalt dessutom, hon hade inte ens möjlighet att försvara sig eller andas med tanke på silvertejpen

Livstid och utvisning
Citera
2024-07-31, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiiter
Är det bara jag som tycker att det ringer onda klockor redan vid pyjamasparty som någon av familjerna typ borde reagerat på? Jag menar vi snackar 3st SiS placerade orten tjejer på 14-15år som skall ha pyjamasparty? Käns långsökt. Lite som när man själv var ung och man sa att man skulle sova över hos en kompis men istället satt vid en skola och drack häxbryggd och rökte gula blend..

Ja, normala föräldrar hade så klart reagerat på det.
En tjej på tiktok säger att dom hade lurat BO i fällan genom att locka med fest, sprit och killar.
Det hade BO sedan beskrivit som ett pyjamasparty för sin mamma som glatt lät henne gå..

Men jag vill inte skuldbelägga mamman då det verkar som att hon inte har haft det så lätt i livet och i tillägg inte verkar att ha ”alla hästar hemma”.

Hon framstår dock som en väldigt snäll och kärleksfull mamma.
Citera
2024-07-31, 17:50
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Väldigt intressant ordaval "oaktsamhet".
Låter precis som lika illa ordval som "En liten ros i fickan fick flickan att dö" .. ganska märkligt detta bör ju få kvinnorörelsen att arbeta.

Av oaktsamhet är likställt med den juridiska termen likgiltighetsuppsåt.
Vilket betyder att gärningen är att likställa med mord i en dom.
Citera
2024-07-31, 17:50
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det bästa för barnen som lever i dåliga miljöer vore att de omhändertogs tidigt och fick adopteras av människor som längtar efter barn. Att låta barn som far illa leva kvar i en destruktiv miljö år efter år gör att de skadas för livet. Föräldrarna får nya chanser om och om igen medans åren går och skadan blir kronisk. Detsamma gäller barn som lever i kriminella miljöer. Låt de adopteras bort tidigt till människor som längtar.

Adoption är ingen lösning, det går väldigt ofta mycket dåligt för dem, om jag inte missminner mig nu, så är det 73% högre risk för dem att hamna i kriminalitet, missbruk och psykisk ohälsa än om man växer upp i biofamilj.

BOs biopappa skulle ev vara adopterad, jag misstänker att även REs pappa är adopterad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in