2024-07-31, 10:51
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Iran har väldigt svårt att svara på dessa attacker, vad skall de göra? De vill verkligen inte gå till frontalangrepp då de är fullt medvetna om konsekvenserna, ett Iran i ruiner och möjligt inbördeskrig. Deras proxys kan inte heller annat göra än att skicka några raketer som plockas ner av Israels Iron Dome.

Vad tror ni deras svar blir, på något sätt måste de väl svara? Vidare inbillar jag mig att de sedan tidigare angrepp redan har en färdig plan för hur de bör agera om Israel än en gång utför något liknande, likt de nu gjort.

Detta har Israel löst åt dem genom att inte ta på sig attacken. Israelerna har velat göra sig av med Haniyeh. Detta har inte gått så länge som han befinner sig i Qatar. Där är han för väl skyddad och israelerna vill inte genera emiren al-Thani med en operation på qatarisk mark. När Haniyeh åkte till Iran öppnades en möjlighet, eftersom relationerna till Iran knappast kan bli sämre. Däremot erkänner man inte att man har gjort det, till skillnad från avlivningen av Hizbollahledaren Fuad Shuker i Beirut i förrgår, som man gladeligen tar på sig.

I den teatraliska politiska värld som råder i Mellanöstern har nu Iran fått en möjlighet att inte göra någonting konkret, samtidigt som de inte tappar ansiktet. Den dödade Haniyeh var inte någon iransk makthavare, inga iranska civilister strök med och - officiellt - gör israelerna ingen propagandasak av operationen.

Detta betyder att Iran kan nöja sig med att göra några eldfängda uttalanden mot Israel under de närmaste dagarna. Man kommer också att anklaga USA för att ligga bakom, för att "spä ut" skulden, och få de egna medborgarna att inte få föreställningen att israelerna är så duktiga att de kan göra sådana här saker på egen hand. Därefter kommer allt att lugna ned sig. Varken Iran eller Israel vill ha någon eskalering och den israeliska tystnaden från officiellt håll är garanten för detta.
Citera
2024-07-31, 10:53
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Inbördeskrig? Finns det svenska Hamas-anhängare i Malmö?

Var du ironisk nu?
Citera
2024-07-31, 10:55
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Här i Sverige kallas alla medborgare svenskar oavsett ursprung.
https://www.expressen.se/nyheter/hamas-blodiga-attacker-firades-i-svenska-stader/

Men i realiteten så är de utlänningar/bosättare/kolonisatörer/gäster inte riktiga svenskar.
Citera
2024-07-31, 10:56
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Var du ironisk nu?

Ja det kanske finns några kommunister och sossar som stödjer hamas bland svenskarna men tror inte att de är så många. De som stödjer Hamas i Malmö är ju till 90% utlänningar, närmare bestämt araber.
Citera
2024-07-31, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Men i realiteten så är de utlänningar/bosättare/kolonisatörer/gäster inte riktiga svenskar.
Självfallet delar jag din uppfattning vilken är 100% rätt. Försökte enbart va lite ironisk med mitt tidigare svar till dig.
Citera
2024-07-31, 10:59
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag läste DN… jag tror massmedia väntar lite det är ju fortfarande ganska nytt och dom samlar väl mer information.. blir nog mer info ikväll.

Annars kanske det är bäst att göra som man blir tillsagd.

Citat:
Iran prosecutor's office warns people against posts about Haniyeh hit

In a statement regarding the killing of Ismail Haniyeh, the Prosecutor General's Office warned journalists and social media users to refrain from discussing topics that "disrupt the psychological security of society."
https://www.iranintl.com/en/liveblog/hamas-leader-killed-iran

För man vill ju inte "spread mischief in the land"!
https://quran.com/5?startingVerse=32
Senast redigerad av Korv-Bajs 2024-07-31 kl. 11:11.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underfundmedsund
Ett liv är billigt inom dessa motståndsrörelser. De vet att de står inför en fiende med överlägsen underrättelsetjänst och militärvapen. Det är en del av ekvationen som de tar hänsyn till i hur de gör motstånd. Förr i tiden bekämpades ockupationsmakten med självmordsbomber och gevär, men nu har de missiler och kan därmed eliminera fler fiender innan de själva faller.

Dessa organisationer är decentraliserade av en anledning: de förväntar sig döden, och vakuumet är temporärt tills någon annan fyller deras roll i kommandokedjan. De är designade på så sätt att någon snabbt ska kunna ta över deras plats, med en horisontell styrning istället för en top-down-struktur. Varje person som dör som martyr skapar hundra nya som vill göra motstånd och ta deras plats. Det kallas jihad av en anledning. Hamas kommer inte att lämna några gisslan nu.

Ismail Haniyes roll var en del av den politiska sektorn inom Hamas, inte den militära. Kriget fortsätter som vanligt.

Du kan inte döda en idé.

Man kan döda möjligheten att genomföra idén.
Detta är så klart ett hårt slag för Hamas.
Citera
Medlem
sliskets avatar
Har precis satt morgon kaffet i halsen när jag läst allt slask media nu på morgonen varför får terror svinet hyllnings artiklar i MSN och varför försöker man få det till att han blivit "Mördad"? En av världens mest eftersökta terrorister har ELIMINERATS i krig och inte mördats som Aftonbladet och Expressen försöker få till i sina hyllnings reportage fan vad sjuka dessa vänster journalister är..
Citera
2024-07-31, 11:03
Medlem
Tervulls avatar
Heja Israel! Nu skålar jag och frugan i bubbel ute i vår lilla stuga
Citera
2024-07-31, 11:03
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slisket
Har precis satt morgon kaffet i halsen när jag läst allt slask media nu på morgonen varför får terror svinet hyllnings artiklar i MSN och varför försöker man få det till att han blivit "Mördad"? En av världens mest eftersökta terrorister har ELIMINERATS i krig och inte mördats som Aftonbladet och Expressen försöker få till i sina hyllnings reportage fan vad sjuka dessa vänster journalister är..

Klockan 15:00 i eftermiddag kommer det att hållas en kort minneshögtid med en tyst minut för att hylla den mördade Hamas-ledare hos bla Aftonbladet, Expressen, SVT och SR.
Citera
2024-07-31, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vad är skillnaden? Ulf Kristersson är bevisligen en fiende till Ryssland.

Fast nu har ju inte Moderaterna en beväpnad gren och de har inte heller kidnappat och mördat ryska militärer och medborgare på ryskt territorium,
Citera
2024-07-31, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Heja Israel! Nu skålar jag och frugan i bubbel ute i vår lilla stuga

Varför vill man skåla för mer eskalering? Och krig och elände? Förstår verkligen inte hur folk kan vara glada för mer dödande.. varför vill du ha krig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in