2024-07-26, 12:21
Medlem
UEX-bortbytarens avatar
De flesta brunnar kanske inte är jätteintressant, men rikstelefon/televerkets brunnar ser ju intressanta ut, speciellt när man hittar dem mitt ute i skogen. Går det att gå omkring i de? Hittar inga bilder inifrån en sådan brunn, så kanske man ska sno en vägkon och ta på sig varselkläder och öppna ?
Citera
2024-07-26, 12:26
Avslutad
Det finns 10 miljoner människor i Sverige och 8 miljarder totalt sett i världen samt satelliter och mer därtill så vad tror du dig kunna hitta som är nytt?
Varselkläder behöver du inte då ett eventuellt letande räcker som bevis för vad du är.
Citera
2024-07-26, 12:32
Medlem
UEX-bortbytarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dittslott
Det finns 10 miljoner människor i Sverige och 8 miljarder totalt sett i världen samt satelliter och mer därtill så vad tror du dig kunna hitta som är nytt?
Varselkläder behöver du inte då ett eventuellt letande räcker som bevis för vad du är.
Letar inte efter något nytt, teletunnlar och kulvertar är intressanta, vill bara veta vad som döljer sig under brunnslocket. Och med varselkläder tror alla att man jobbar
Citera
2024-07-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UEX-bortbytaren
De flesta brunnar kanske inte är jätteintressant, men rikstelefon/televerkets brunnar ser ju intressanta ut, speciellt när man hittar dem mitt ute i skogen. Går det att gå omkring i de? Hittar inga bilder inifrån en sådan brunn, så kanske man ska sno en vägkon och ta på sig varselkläder och öppna ?
Det går tele- och fiberkablar kors och tvärs genom hela landet och även genom skogar. De absolut flesta luckor som det står tele på är tråkiga kabelbrunnar, alltså typ en liten grop med några kablar i.
Citera
2024-07-28, 10:51
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Är den ute i skogen sår det ju bara att öppna den lite kvickt och kolla vad som döljer sig under!?

Det är lite värre med Rikstelefon-locken inne i de centrala delarna av städerna(där man ofta hittar dem), där är det lite svårare att öppna dem utan en massa vakande ögon.
Citera
2024-07-28, 21:10
Medlem
UEX-bortbytarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Är den ute i skogen sår det ju bara att öppna den lite kvickt och kolla vad som döljer sig under!?

Det är lite värre med Rikstelefon-locken inne i de centrala delarna av städerna(där man ofta hittar dem), där är det lite svårare att öppna dem utan en massa vakande ögon.
Ligger rakt utanför en civilförsvars ledningsplats. Frågat kommunen om man kan få studiebesök men fått ganska hastigt nej. Men inte nej som nej, utan låter som de slarvat bort nycklarna eller inte vill ha folk där nere... Kanske blivit aktiv igen ¯\_(ツ)_/¯
Citera
2024-07-28, 21:19
Medlem
UEX-bortbytarens avatar
Citat:

Känner inte heller för att ha med mig en kofot någonstans. Ser ju kriminellt ut
Citera
2024-07-29, 12:09
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Känner inte heller för att ha med mig en kofot någonstans. Ser ju kriminellt ut
Ibland kan man öppna locken utan verktyg. Då kan man ju bara snabbt lyfta lite för att kika lite och sen försvinna.

Edit:
Citat:
Ligger rakt utanför en civilförsvars ledningsplats. Frågat kommunen om man kan få studiebesök men fått ganska hastigt nej. Men inte nej som nej, utan låter som de slarvat bort nycklarna eller inte vill ha folk där nere... Kanske blivit aktiv igen ¯\_(ツ)_/¯
Då vet jag vilken anläggning du tänker på. Dessa lock ligger precis utanför huvudinslaget.

Tror att dom snackar skit. Dom vill bara inte visa upp anläggningen åt dig. Latmaskar eller lögnare.
Senast redigerad av Running_man 2024-07-29 kl. 12:12.
Citera
2024-07-29, 14:34
Medlem
UEX-bortbytarens avatar
Citat:
Ibland kan man öppna locken utan verktyg. Då kan man ju bara snabbt lyfta lite för att kika lite och sen försvinna.

Edit:

Då vet jag vilken anläggning du tänker på. Dessa lock ligger precis utanför huvudinslaget.

Tror att dom snackar skit. Dom vill bara inte visa upp anläggningen åt dig. Latmaskar eller lögnare.
Tack för svar!
Tror inte du vet vilken ledningscentral. Jag vet att jag är aktiv i många Stockholm forum. Men jag tänker på "HC Ernst". Men HC står för HuvudCentral, kan det finnas mindre LC/FE i omnejd? Har inte hittat någon annan som benämns HC.

Brunnarna är lite överväxta så måste nog ha något i stål för att få upp dem.
Citera
2024-07-31, 01:14
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Tack för svar!
Tror inte du vet vilken ledningscentral. Jag vet att jag är aktiv i många Stockholm forum. Men jag tänker på "HC Ernst". Men HC står för HuvudCentral, kan det finnas mindre LC/FE i omnejd? Har inte hittat någon annan som benämns HC.

Brunnarna är lite överväxta så måste nog ha något i stål för att få upp dem.
Det var Ernst jag tänkte på. Fotade dom brunnarna under 2022. Ligger precis utanför huvudinslaget.

Fanns en observationsplats ett stenkast bort, vet ej om den är kvar idag. Fanns en FE några km från HC, den fanns kvar för 10 år sen iaf.
Citera
2024-07-31, 10:21
Medlem
UEX-bortbytarens avatar
Citat:
Det var Ernst jag tänkte på. Fotade dom brunnarna under 2022. Ligger precis utanför huvudinslaget.

Fanns en observationsplats ett stenkast bort, vet ej om den är kvar idag. Fanns en FE några km från HC, den fanns kvar för 10 år sen iaf.
Så du har varit där! Har alla HC tele brunn utanför eller är detta specialfall?

PM:a mig snarast med koordinater till OBS-platsen och FE:n. Hade tänkt kolla Ernst idag, kanske öppna brunnen om jag hittar bra verktyg.
FE är ju kul. De i Stockholm följer ju samma ritningar, undra om det görs här med?
Skulle jag få chansen att besöka Ernst så PM:ar jag dig, men det blir inte idag.
Tack!
Citera
2024-07-31, 14:01
Medlem
UEX-bortbytarens avatar
Gick i 2 timmar runt HC:n idag men hittade inget nytt. Många bilder blev det, men osäker om jag får lägga upp. Det är ju bredvid en aktiv militärbas ändå
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in