2024-07-31, 06:46
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enerverad
Kollade runt på försvarsmaktens hemsida men kunde inte hitta deras definition av »allas lika värde«.
En lågoddsare är att de menar samma sak som i 1 kap. 2 § regeringsformen, vilket i sin tur kommer från den svenska översättningen av artikel 1 av FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna.

Man kan argumentera att det är en felöversättning, se exempelvis Alla människors lika värde eller människans värdighet av Ingemund Hägg.
Citera
2024-07-31, 07:38
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Man och kvinna?

Nej nu blev nog allt de som saknar köns- eller genustillhörighet väldigt kränkta.

Ordet kan även användas om personer som inte vill kallas han eller hon.
Ett pronomen för ett tredje kön.

Ja där har du tramset över att använda ordet som inte ens är ett ord, hen.

Vi blir kränkta säger du.
Jag blir inte kränkt men tycker att att det här är rent trams.
Sjukt tramsigt men verkar ligga i tiden för en del att bete sig som kärringar.

Fast det finns bara två kön.
Citera
2024-07-31, 08:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Sverige är ett skämt. Och hela den här kampen är ju ett bevis på det. Du har för höga tankar om Försvarsmakten.

Ja det är möjligt att jag har, men vi har forfarande elitsoldater. Det är inga kvinnor.
Citera
2024-07-31, 09:15
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Haha vilka idioter. Hur många jävla hen tror du är intresserade av att kriga? Dom har ju nog av att skära sig i armarna och fundera på vilket kön dom har.
Män äcklas av kampanjen. Vilket kanske är syftet. Försvaga vår militära förmåga.

Alla som söker till militären kanske inte vill bli navy seals? Bättre en bög som lägger om en skottskadads sår än ingen alls säger jag.

Du hetsar upp dig i onödan där du sitter på din kammare och dricker hämbränt i Piteå som ”en riktig man”.
Citera
2024-07-31, 09:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GalenGeneral
Jag förstår inte hur det kan va så jääääävla viktigt detta med trans, hbtq osv. Hur många är egentligen trans? 20-30% av befolkningen eller vadå? Då är det verkligen något skumt på gång. Ja kan tänka mig att max 1-2 % är trans om ens det och har inte dessa fått tillräckligt med uppmärksamhet? Vad är det frågan om?

troligen någon form av påverkansoperation från lede fi?

"Kraftig ökning av könsdysfori bland barn och unga

Orsaken är okänd, men det har spekulerats om huruvida det kan bero på miljöfaktorer, ökad tillgång till vård, ökad kunskap (via internet), generellt ökad öppenhet och uppmärksamhet i samhället för frågor som rör köns*identitet och könsuttryck,"

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2017/02/kraftig-okning-av-konsdysfori-bland-barn-och-unga/
Citera
2024-07-31, 11:21
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenGeneral
Jag förstår inte hur det kan va så jääääävla viktigt detta med trans, hbtq osv. Hur många är egentligen trans? 20-30% av befolkningen eller vadå? Då är det verkligen något skumt på gång. Ja kan tänka mig att max 1-2 % är trans om ens det och har inte dessa fått tillräckligt med uppmärksamhet? Vad är det frågan om?
Hen handlar inte om trans. De om några brukar tycka att det är väldigt viktigt att bli identifierade som det könet de bytt till och inget annat.

Hen är ett könsneutralt pronomen, dvs primärt män och kvinnor samt en mycket liten grupp som menar att de tillhör ett tredje kön.
Citera
2024-07-31, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enerverad
Har du inte den eller denne i ditt vokabulär? Ordet "hen" fyller ingen funktion i det svenska språket. Prove me wrong.

Det rätta ordet är annars vederbörande. Men du hittar ingen logik i de här dumheterna. Hönsordet kommer från några aktivister med rött hår och ring i näsan på RFSU som lider av psykisk ohälsa och måste kanalisera det på något sätt
Citera
2024-07-31, 12:09
Medlem
Africagonzos avatar
-Denna kampanj är ett ytterligare steg i att visa på hur viktigt det är att påminna om allas lika värde. Vi tror att mångfald stärker vårt försvar och gör oss bättre rustade att möta framtiden

Alla har lika värde förutom dom som vi ska försvara oss emot? Hur avgör försvarsmakten vilka som har lika värde förutom dom som inte har lika värde?
Citera
2024-07-31, 12:21
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
-Denna kampanj är ett ytterligare steg i att visa på hur viktigt det är att påminna om allas lika värde. Vi tror att mångfald stärker vårt försvar och gör oss bättre rustade att möta framtiden

Alla har lika värde förutom dom som vi ska försvara oss emot? Hur avgör försvarsmakten vilka som har lika värde förutom dom som inte har lika värde?
Om du skulle använda våld i självförsvar mot någon som orättvist angriper dig vore det inte i strid med varje individs ”lika värde”. På samma vis kan man argumentera att det är förenligt med alla människors ”lika värde” om vi försvarar vårt land med våld mot de som orättvist angriper oss.

Om du är genuint intresserad av frågan kan jag tipsa om det här kapitlet:

https://doi.org/10.1093/oso/9780197604205.003.0003

Det går igenom Immanuel Kants filosofiska system, och i synnerhet användningen av militärt våld vid nationellt självförsvar. Kants tänkande har haft en stor inverkan på konceptet ”allas lika värde”.
Citera
2024-07-31, 12:24
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om du skulle använda våld i självförsvar mot någon som orättvist angriper dig vore det inte i strid med varje individs ”lika värde”. På samma vis kan man argumentera att det är förenligt med alla människors ”lika värde” om vi försvarar vårt land med våld mot de som orättvist angriper oss.

Om du är genuint intresserad av frågan kan jag tipsa om det här kapitlet:

https://doi.org/10.1093/oso/9780197604205.003.0003

Det går igenom Immanuel Kants filosofiska system, och i synnerhet användningen av militärt våld vid nationellt självförsvar. Kants tänkande har haft en stor inverkan på konceptet ”allas lika värde”.

Vem bestämmer om det är "orättvist" eller inte? Försvarsmakten? Förmodligen tycker inte dom som dog av svenska styrkor i Mali och Afghanistan att det var rättvist. Dom hade inte "lika värde".
Citera
2024-07-31, 12:48
Medlem
Hade tänkt söka till försvarsmakten både inom jobb och även hemvärnet.

Drog tillbaka ansökan och tog bort mitt försvartsmakten konto.

De kan dra åt helvete.
Citera
2024-07-31, 13:03
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Självklart vill inte försvarsmakten ha in folk med extrema åsikter. Man vill ha in stabila vanliga medborgare, som kan fungera i alla lägen.

Så om man skriver som du gör i ovanstående inlägg, så lär du slippa bli inkallad. Vi vill inte ha dig.

Och det är rätt känt att ju mer högerextrem man är, desto större sannolikhet är det att man hejar på Putins lag. Ryssland är ju lite av ett drömland för sådana som du:
- Slutet, bakåtsträvande
- Fritt från HBTQ (förbjudet)
- Ekonomi som baseras på olja och kol som förr
- Kvinnan vid spisen, 25% av hushållen kör med utedass, 1/4-del av Sveriges rikedom per capita

Hahaha asså, den där trötta myten som vänstern kastat ur sig sjukt länge för att mörka sina egna kopplingar med ryssen.

Det är bara googla, finns massvis med oberoende studier gjorda av EU på just den fråga. ALLA studier har visat att SD är de partiet med minst kopplingar till Ryssland.

Men det är som vanligt mer er från vänstern, ni är extremt fakta resistenta och äter bara upp vad media trycker i er för skit. Vandrande fårskallar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in